توکایف جای نظربایف را در صدر حزب حاکم قزاقستان هم گرفت

قاسم ژمارت توکایف
قاسم ژمارت توکایف Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قاسم ژمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان کم‌تر از سه هفته پس از پایان شورش خونین در کشورش به ریاست حزب حاکم نور اتان رسید و نورسلطان نظربایف، پیشوای پیشین کشور و خودش را یک گام دیگر از قدرت دور کرد.

آگهی

قاسم ژمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان کم‌تر از سه هفته پس از پایان شورش خونین در کشورش به ریاست حزب حاکم «نور اُتان» رسید و نورسلطان نظربایف، پیشوای پیشین کشور و خودش را یک گام دیگر از قدرت دور کرد.

روز جمعه کنگره فوق‌العاده حزب نور اتان با اجماع تمام نمایندگان آقای توکایف را به رهبر حزب برگزید.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که در جریان اعتراض‌های خونین به افزایش بهای سوخت در روزهای نخستین سال جدید، گمانه‌زنی‌هایی از اختلاف میان جریان‌های وابسته به حاکم پیشین و رئیس جمهوری کنونی قزاقستان منتشر شده بود.

 اگرچه نورسلطان نظربایف ۸۱ ساله این اخبار را تکذیب کرد اما مسلما بخش بزرگی از مقام‌های وابسته به او از جمله کریم ماسیموف، رئیس دستگاه اطلاعاتی کشور، از بدنه حاکمیت تصفیه شدند.

تظاهرات گسترده معترضان در قزاقستان دست‌کم ۲۲۵ کشته برجای گذاشت و حکومت را مجبور به طلب کمک از سازمان پیمان امنیت جمعی کرد.

نورسلطان نظربایف از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، یعنی زمانی که قدرت را ترک کرد و جایگاهش را به قاسم ژمارت توکایف واگذار کرد «پدر ملت» قزاقستان خوانده می‌شد.

پارلمان قزاقستان به زودی درباره امتیازهای ویژه آقای نظربایف، از جمله نام کوچک وی بر پایتخت جدید، تصمیم خواهد گرفت. آستانه، پایتخت سابق قزاقستان در سال ۲۰۱۹ میلادی به نور سلطان تغییر نام یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قزاقستان؛ نظربایف و خانواده‌اش از امتیازات ویژه قانونی محروم شدند

توکایف همزمان با انتقاد بی‌سابقه از نظربایف؛ نظامیان روس و متحدانش از قزاقستان خارج می‌شوند

پایتخت قزاقستان بار دیگر به «آستانه» تغییر نام داد