احتمال مذاکره مستقیم بین تهران و واشنگتن؛ ایران: نادیده نمی‌گیریم، آمریکا: آماده‌ایم

پرچم ایران و آمریکا
پرچم ایران و آمریکا Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که برای یک توافق خوب با تضمین بالا، باید سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا را داشته باشیم، این موضوع را نادیده نخواهیم گرفت.»

آگهی

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که برای یک توافق خوب با تضمین بالا، باید سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا را داشته باشیم، این موضوع را نادیده نخواهیم گرفت.»

از سوی دیگر ایالات متحده پس از این اظهارات تاکید کرد که برای مذاکره مستقیم با تهران برای نجات توافق هسته‌ای «آماده» است. یکی از سخنگوهای دستگاه دیپلماسی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «دیدار مستقیم به ارتباطات موثرتر منجر می‌شود که برای دستیابی سریع به توافق ضروری است.» 

وی هشدار داد که با سرعت کنونی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تقریبا زمانی برای دستیابی به توافق باقی نمانده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که خبرگزاری فرانسه نامی از او نبرده است تاکید کرد که واشنگتن از همان ابتدا گفته بود که مذاکره مستقیم «سازنده‌ترة» است. وی افزود: «ما آماده‌ایم به‌طور مستقیم با آن‌ها ملاقات کنیم.»

این تمایل در حالی مطرح می‌شود که امیرعبداللهیان در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس ملی ایران و همسایگان ابتدا تاکید کرد که اخبار منتشر شده درباره مذاکره مستقیم با آمریکا صحت ندارد.

وی تصریح کرد که طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌ها را به ایران ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که طرف آمریکایی با این حال تاکنون پیشنهادات خود را در حوزه مسائل فنی به ایران ارائه کرده است.

وی در نهایت تاکید کرد که از لازمه یک توافق خوب با تضمین بالا سطحی از گفت‌وگو با آمریکایی‌ها باشد ایران آن را نادیده نمی‌گیرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دو هفته پیش گفته بود، «اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد.»

این سخنان، متفاوت با سخنان پیشین رهبری جمهوری اسلامی بود که پس از خروج آمریکا از برجام مذاکره مستقیم با این کشور را مشروط به بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای عنوان کرده بود.

سخنان امروز وزیر امور خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام در پایتخت اتریش در حال انجام است و طرفین امیدوارند با یکدیگر به توافق برسند.

از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در موضع دیگری گفت که تهران آمادگی دارد در خصوص آزادی زندانیان دو طرف با آمریکا مذاکره کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه سفر امیر قطر به آمریکا وزیر خارجه این کشور وارد تهران شد

«اروپا به توافق هسته‌ای امیدوار است»؛ معمار تحریم‌های ایران از تیم آمریکا جدا شد

ترک دو روزه مذاکرات وین از سوی روسای هیات‌ها؛ بورل: دستیابی به توافق امکانپذیر است