ایلکا سلمی: افراط گرایی خشن جناح راست سفید در اروپا جدی‌تر شده است

ایلکا سلمی: افراط گرایی خشن جناح راست سفید در اروپا جدی‌تر شده است
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Pedro Sacaduraیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ایلکا سلمی: «اولین مورد جهادگرایی یا تهدید اسلامگرایی افراطی است که هنوز وجود دارد. دوم بحث افراط گرایی جناح راست، بویژه افراط گرایی خشن جناح راست سفید است که در اروپا جدی تر شده است و موضوع سوم توسعه فن آوری جدید در گسترش سخنان نفرت انگیز یا محتوای تروریستی آنلاین است.»

ایلکا سلمی، هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در بحث مبارزه با تروریسم مرد شماره یک اتحادیه اروپاست. او اخیرا نقش هماهنگ کنننده واکنش کشورهای عضو به تهدیدات امنیتی امروز بلوک را بر عهده گرفته است.

انتصاب اودر زمانی انجام می شود که افراط گرایی راست در حال افزایش است و تبلیغات آنلاین در این زمینه نگرانی ها را افزایش داده است. برخی از موضوعات مرتبط را با او در شورای اروپا در بروکسل مورد بحث قرار دادیم.

یورونیوز: ما به تازگی سال جدیدی را آغاز کردیم. در سال ۲۰۲۲ تروریسم را چگونه تعریف می کنید؟

ایلکا سلمی: «ما هنوز باید به خاطر داشته باشیم که تروریسم وجود دارد. اگر مثلا دیدگاههای اسلامگرایی افراطی یا جهادگرایی را در نظر بگریم، حتی اگر خلافت در سوریه شکست خورده باشد، ایدئولوژی آن همچنان وجود دارد و ما باید برای آن اماده باشیم.»

یورونیوز: شما این نقش را در زمانی برعهده می گیرید که به نظر می رسد تروریسم به نحوی از بین رفته و کمتر در دستور کار است. آیا به تازگی تهدیدی بوده که دستور کار سیاسی به آن نپرداخته باشد؟

ایلکا سلمی: «متاسفانه تهدید تروریسم دائما وجود دارد. باید بگویم که این تهدید تا حدی شاید بیشتر هم شده باشد. ما واقعا نمی توانیم بگوییم که کاملا از بین رفته است. البته مسائلی بویژه از دیدگاه اروپایی مانند همه گیریی کووید ممکن است تاثیر داشته باشد. منظورم این است که مردم مثل گذشته آزادانه تردد نمی کنند. یکی از مواردی که مایلم به آن اشاره کنم که البته چیز خوبی است موضوع انعطاف پذیری است. ما در اروپا شاهد حملات تروریستی در مقیاس کوچک، حملات بسیار ناگواری بوده ایم که افراد جانشان را از دست داده اند. با این وجود شاهد بهتر شدن وضعیت جوامع از این نظر هستیم.»

**یورونیوز: وقتی از تهدیدات تروریستی در اروپا و مسائل مبرم صحبت می کنیم، وضعیت فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟
**

ایلکا سلمی: «دو مورد یا در واقع سه مورد وجود دارد. اولین مورد جهادگرایی یا تهدید اسلامگرایی افراطی است که هنوز وجود دارد. دوم بحث افراط گرایی جناح راست، بویژه افراط گرایی خشن جناح راست سفید است که در اروپا برجسته تر شده است و موضوع سوم توسعه فن آوری است. فن آوری جدید در گسترش سخنان نفرت انگیز یا محتوای تروریستی آنلاین نقش دارد.»

یورونیوز: در گذشته گفته می شد که شهروندان اروپایی به سازمان های مرتبط با تروریست پیوسته اند. به نظر شما آیا اروپا همچنان برای این سازمان ها با هدف جذب افراد جذاب است؟ و علت اصلی چنین استخدام هایی چه می تواند باشد؟

ایلکا سلمی: « آنچه شاهد بودیم اگر برگردیم به سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و البته در سال ۲۰۱۵ مرتبط با بحران سوریه و تشکیل داعش در آن روزها، باید بگویم که واقعا برخی از اروپایی ها را برای پیوست به صفوف آن سازمان های تروریستی وسوسه می کرد. از نظر تئوریک هنوز هم آن گرایش به نوعی وجود دارد. ما شاهد تحولات افغانستان بوده ایم. اما این قطعا موضوعی است که ما را دنبال خواهیم کرد.»

یورونیوز: در سه ماه گذشته مهاجرت بار دیگر به یک موضوع جدی بدل شده است. آیا فکر می کنید همانطور که برخی استدلال می کنند، ارتباطی بین مهاجرت و تروریسم وجود دارد یا اصلا اینطور نیست؟

ایلکا سلمی: «ترسیم یک رابط مستقیم بین مهاجرت و تروریسم دور از واقعیت است. در عین حال باید به این موضوع توجه داشت که اگر حرکت بزرگی از مردم برای مهاجرت در سراسر جهان وجود داشته باشد، سازمان های تروریستی ممکن است سعی کنند از آن به نفع خود استفاده کنند و سعی کنند افرادی را از طریق مهاجران بفرستند.»

یورونیوز: ما در بروکسل هستیم شهری که در گذشته مورد حمله تروریستی قرار گرفته به نظر شما اولویت اصلی برای تبدیل اروپا به مکانی امن تر چیست؟

ایلکا سلمی: «ما باید از تعادل بین مسائلی مانند رعایت حریم خصوصی از یک سو و امنیت از سوی دیگر اطمینان حاصل کنیم. باید اطمینان حاصل کنیم که قوانین ما به سازمان های اجرای قانون اجازه می دهند که بطور موثری کار کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنیم که فن آوری های جدید برای این سازمان ها در دسترس است.»

یورونیوز: به موضوع دیگری بپردازیم. در مورد همه گیری که موضوع مهمی است. گزارش اخیر یوروپل با اشاره به سال ۲۰۲۰ می گوید که سازمان های مرتبط با تروریست ها از همه گیری کووید برای شدت بخشیدن به سخنان نفرت انگیز و تبلیغات آنلاین استفاده می کنند. برای مبارزه با این موضوع و رسیدگی به این موضوع که پتانسیل گسترده شدن در آینده را داراست، چه اقداماتی انجام شده است؟

ایلکا سلمی: «درباره این موضوع، الان واقع زمان آن است که با چالش های مرتبط با آن برخورد کنیم. آنچه قوانین آنلاین محتوای تروریسی خوانده می شود به اجرا گذاشته خواهد شد. این یک قانون اروپایی است. نکته اصلی آن این است که ارائه دهندگان خدمات و پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی موظف هستند محتوای تروریستی را که به صورت آنلاین مشاهده می کنند، حذف کنند. یعنی بر مبنای گزارش های کشورهای عضو، مقامات و همچنین یوروپل. بنابراین در ظرف یک ساعت این نوع از اطلاعات و پیام ها باید حذف شوند. و من فکر می کنم که این یک پیشرفت بسیار بسیار خوب در سال گذشته است که ما موفق شده‌ایم این نوع قانون را تصویب کنیم که در تابستان آینده لازم الاجرا خواهد شد.»

یورونیوز: این روزها شاهد سخنرانی های آنلای زیادی علیه واکسیناسیون هستیم آیا فکر می کنید که این پتانسیل را دارد که افراط گرایان راست گرا از آن برای جذب پیروان بیشتری استفاده کنند؟

ایلکا سلمی: «من آنرا در حال حاضر بعنوان تروریسم نمی بینم. البته نگرانی هایی وجود داشته است که بخشی حاشیه ای از کسانی که بسیار مخالف هستند، دوباره از این طریق رادیکال شوند و شاید به دنبال اتحاد با گروههای مختلف باشند مثلا افراط گرایی جناح راست خشن. اما در حال حاضر باید در نظر داشته باشیم که آزادی بیان و حق تظاهرات وجود دارد.»

**یورونیوز: به نظر می رسد که با پیشرفت فن‌آوری، ترویسم هم در حال تکامل است، چگونه با اینها مقابله کنیم؟
**

ایلکا سلمی: «اول از همه ما باید تلاش زیادی در حوزه اقدامات پیشگرانه انجام دهیم و سعی کنیم مطمئن شویم که مردم رادیکال نشوند و این دیدگاهها را نپذیرند به خصوص زمانی که شما در مورد اروپا و البته در سطح جهانی صحبت می کنید. دوم اینکه ما باید اطمینان حاصل کنیم که نهادهای مجری قانون و مقامات امنیتی اولا منابع کافی و ثانیا چارچوبی قانونی داشته باشد که بتوانند در آن چارچوب فعالیت کنند.»

**یورونیوز: آیا فضای آنلاین سلاح برگزیده شده برای آینده است و از این نظر چگونه با تروریسم سایبری مقابله خواهید کرد؟
**

ایلکا سلمی: «من واقعا معتقدم که این مسیری است که باید دنبال کنیم البته این موضوع جای آن چیزی که در دنیال واقعی اتفاق می افتد را نخواهد گرفت. زیرا متاسفانه همه حوادث تروریسی در فضای آنلاین تاثیر روانی خواهند داشت. اما در عین حال، فن‌آوری جدید با اینکه برای من و شما فوق العاده مفید هستند اما در عین حال ابزارهای جدیدی را نیز به کسانی که می خواهند آسیب بزنند، می دهد. و دقیقا به همین دلیل است که ما باید اطمینان حاصل کنیم که با پیشرفت های فن‌آوری همگام هستیم.»

**یورونیوز: آیا از نظر شما نوعی رویکرد یکپارچه در این زمینه وجود دارد یک رویکرد پان اروپایی که بتواند اعمال شود؟
**

ایلکا سلمی: «اگر در مورد تهدیدات صحبت کنیم، مطمئنا در بین کشورهای مختلف اتحادیه اروپا یا کشورهایی مختلف اروپایی رویکردها متفاوت است. بنابراین احتمالا نمی توانیم از یک نوع رویکرد یکپارچه صحبت کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدیر صندوق بین‌المللی پول: کشورها برای سختگیری‌ مالیاتی عجله نکنند

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد