اعتصاب معلمان فرانسه در اعتراض به سیاست‌های ضدکرونایی دولت

Teachers and students demonstrate in France
Teachers and students demonstrate in France Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت آموزش فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حدود ۳۱ درصد از کل معلمان مدارس این کشور، شامل ۳۸ درصد از معلمان مدارس ابتدایی و نزدیک به ۲۴ درصد از معلمان مدارس متوسطه در این روز دست به اعتصاب زده‌اند.

آگهی

وزارت آموزش فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حدود ۳۱ درصد از کل معلمان مدارس این کشور، شامل ۳۸ درصد از معلمان مدارس ابتدایی و نزدیک به ۲۴ درصد از معلمان مدارس متوسطه در این روز دست به اعتصاب زده‌اند.

این اعتصاب با فراخوان اتحادیه‌های معلمان و در اعتراض به تغییر مداوم دستورالعمل‌های دولت درباره نحوه مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا بویژه سیاست‌های جدید برگزار شد.

به گفته سخنگوی یکی از اتحادیه‌ها، تغییراتی که در پروتکل‌های آزمایش کووید در مدارس فرانسه ایجاد شده، نه تنها باعث ایجاد هرج و مرج در مدارس می‌شود، بلکه جان معلمان را نیز به خطر می‌اندازد.

دفتر شهردار پاریس نیز اعلام کرد که ۵۸ درصد از معلمان پایتخت در اعتصاب بوده‌اند و حدود ۲۰۰ مدرسه در این شهر تعطیل شده‌اند.

بر اساس قوانین جدیدی که در ۲ ژانویه اعلام شد، چنانچه یک مورد ابتلا به کووید۱۹ در یک کلاس درس تشخیص داده شود، همه دانش‌آموزان آن کلاس باید برای ادامه حضور در مدرسه، ظرف چهار روز سه تست کووید انجام دهند.

اتحادیه‌های معلمان می‌گویند که اولا مقررات جدید تنها یک روز قبل از آغاز به کار مدارس در سال جدید میلادی اعلام شده و دیگر اینکه تغییر مدوام این قوانین، معلمان را خسته کرده است.

تصمیم دولت برای گرفتن سه آزمایش از دانش آموزان ظرف چهار روز، بار دیگر در این هفته تغییر کرد و نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد دانش آموزان تنها ملزم به انجام سه آزمایش هستند و اگر آزمایش اول منفی بود، می‌توانند به مدرسه بازگردند.

روز پنج‌شنبه همچنین تظاهراتی که توسط اتحادیه‌های معلمان فرانسه سازماندهی شده بود، حوالی ظهر در شهر پاریس آغاز شد. معترضان بار دیگر اعلام کردند که اعتصاب آنها علیه همه‌گیری ویروس نیست بلکه علیه تصمیماتی است که «بدون مشورت» گرفته شده است.

ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش فرانسه با انتقاد از طرح اعتصاب آموزگاران گفته بود: «علیه یک ویروس اعتصاب نمی کنند» موضعی که باعث شد بر تعداد اعتصابیون افزوده شود.

این اعتراضات در حالی برگزار می‌شود که فرانسه روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه بیشترین تعداد مبتلایان روزانه به کووید۱۹ را از زمان شروع همه‌گیری داشته است. در این روز ۳۶۸ هزار و ۱۴۹ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ ثبت شد. روز چهارشنبه نیز شمار مبتلایان روزانه به رقم ۳۶۱ هزار و ۷۱۹ نفر رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا اجباری کردن واکسیناسیون از سوی دولت‌ها نتیجه معکوس خواهد داشت؟

اجباری شدن «گواهی واکسیناسیون» در فرانسه؛ مجلس ملی گام اول را برداشت

حمله با چاقو در دبیرستانی در فرانسه؛ جوان «چچنی» یک معلم را کشت