بنت به پوتین: جهان باید در برابر پیشرفت هسته‌ای ایران بایستد

نفتالی بنت و ولادیمیر پوتین
نفتالی بنت و ولادیمیر پوتین Copyright AP Photo
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه همچنین توافق کردند که به «همکاری‌های نزدیک در منطقه» ادامه دهند.

آگهی

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستار ایستادن جهان مقابل پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران شد.

آقای بنت در این گفتگو خطاب به رئیس جمهوری روسیه گفت کشورهایی که در وین با ایران مذاکره می‌کنند باید نسبت به پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای تهران مواضع محکمی اتخاذ کنند.

تایمز اسرائیل با پرداختن به این موضوع در گزارشی آورده است که دو طرف روز یکشنبه در جریان گفتگویی تلفنی به بحث و گفتگو در باره «مسائل امنیتی منطقه» پرداختند.

در این گزارش آمده است که نفتالی بنت و ولادیمیر پوتین سپس توافق کردند که به «همکاری‌های نزدیک در منطقه» ادامه دهند. نویسنده گزارش معتقد است که این بخش از گفتگوها احتمالا به فعالیت نیروی هوایی اسرائیل در سوریه، کشوری که مسکو در آن حضور نظامی دارد، مربوط بوده است.

در بیانیه دفتر نفتالی بنت همچنین تصریح شده است: «نخست وزیر در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین، بر اهمیت اتخاذ موضعی قاطع و مصمم در برابر پیشرفت‌های هسته ای ایران تاکید کرد.»

در این بیانیه همچنین گفتگوی تلفنی بنت با پوتین «خوب» توصیف شده و آمده است که رئیس جمهوری روسیه از بنت و همسرش دعوت کرده تا با سفر به کشورش از سن پترزبورگ دیدن کنند.

روسیه به همراه چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان یکی از پنج قدرت جهانی است که به همراه ایالات متحده با تهران بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ گفتگو می‌کنند.

این گفتگو‌ها که اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده در آن حضور دارد ماه نوامبر پس از یک وقفه چند ماهه در پی روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و تقویت جناح محافظه‌کاران بار دیگر در وین از سرگرفته شد.

مقامات ایرانی طی روزهای اخیر نسبت به امکان دستیابی به توافق ابرازخوش‌بینی کرده‌اند. در این گزارش همچنین تاکید شده که دیگر طرف‌های این مذاکرات به تازگی از پیشرفت‌هایی خبر داده و مقامات اسرائیلی نیز به شکل فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که توافقی در راه است.

این در حالیست که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه با اشاره به روند کند مذاکرات گفته بود تا رسیدن به یک توافق راه درای در پیش است.

وزیر امور خارجه فرانسه در این خصوص تصریح کرده بود که بعید است زمان رسیدن به توافق میان طرف‌های مذاکره «واقع‌گرایانه» باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه گفت که تلاش‌های «همه طرف‌ها» برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کشورش با قدرت‌های جهانی منجر به «پیشرفت خوبی» در مذاکرات وین شده است.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز شنبه در گفتگویی با محوریت «درخواست برای اعمال فشار بر ایران» با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نحوه پیشرفت مذاکرات در وین را مورد بحث و بررسی قرار داده بود.

در انتهای این گزارش  به این نکته اشاره شده است که انتظار می رود مذاکرات جاری در وین تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه به نقطه اوج خود نزدیک شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه ایران: پوتین برای نماز رئیسی۱۰ دقیقه در انتظار ماند

مذاکرات احیای برجام؛ هشدار بوریس جانسون به تهران؛ معاون وزیر خارجه کره راهی وین شد

امیرعبداللهیان پیش از آغاز دور نهم مذاکرات احیای برجام: سند مشترک ژوئن را کنار گذاشتیم