جنجال نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در لهستان؛ ورشو: دراختیار نداشتن این ابزار بد است

بدافزار جاسوسی پگاسوس، محصول شرکت اسرائیلی ان اس او
بدافزار جاسوسی پگاسوس، محصول شرکت اسرائیلی ان اس او Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس اطلاعات افشا شده توسط پروژه‌ای تحقیقاتی که جایزه روزنامه‌نگاری پارلمان اروپا را نیز از آن خود کرد، جاسوسی توسط بدافزار پگاسوس با سفارش دست کم یازده کشور علیه قربانیان صورت گرفته است.

آگهی

دولت لهستان روز جمعه رسما اعلام کرد که نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس را خریداری کرده اما از آن تنها برای مبارزه با جرم و جنایت استفاده خواهد کرد.

رهبر قدرتمند حزب ملی‌گرای حاکم بر لهستان در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن روز جمعه هفتم ژانویه پخش شد اعتراف کرد که کشورش نرم افزار جاسوسی پگاسوس را که محصول یک شرکت اسرائیلی است خریداری کرده است.

وی در عین حال اخبار و شایعات منتشر شده مبنی بر استفاده از این نرم‌افزار جاسوسی علیه مخالفان سیاسی در لهستان را رد کرد و بی اساس خواند.

انتشار این اخبار و اطلاعات که دولتمردان لهستان آن را «اتهام» می‌خوانند طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی در این کشور به پا کرده است.

منتقدانِ خرید نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در لهستان این ماجرا را نوعی «رسوایی» می‌دانند و آنرا با تحقیقات بر سر رسوایی «واترگیت» که در نهایت به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده در سال ۱۹۷۴ منجر شد، مقایسه می‌کنند.

پگاسوس در واقع یک بد افزار جاسوسی است که شرکت اسرائیلی «ان اس او» طراح و تولید کننده آن است و قابلیت نصب روی گوشی‌های تلفن همراه را دارد.

یک پروژه تحقیقاتی پیشتر با مشارکت جمعی از روزنامه‌نگاران فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی و نیز سازمان عفو بین الملل دست به افشای عملیات جاسوسی صورت گرفته از طریق این بدافزار زده بود که بر اساس اطلاعات منشر شده شماری از سیاستمنداران و فعالان حوزه رسانه‌ قربانی آن بودند.

گفتنی است که بر اساس اطلاعات افشا شده توسط پروژه‌ای تحقیقاتی که جایزه روزنامه‌نگاری پارلمان اروپا را نیز از آن خود کرد، جاسوسی توسط بدافزار پگاسوس با سفارش دست کم یازده کشورعلیه قربانیان صورت گرفته است.

ایالات متحده آمریکا اوایل ماه نوامبر سال گذشته پس از افشای عملیات جاسوسی صورت گرفته از طریق این نرم افزار، شرکت اسرائیلی طراح آن را به دلیل فراهم کردن زمینه تهدید امنیتی تحت تحریم قرار داد.

بدافزار پگاسوس پس از نفود به داخل تلفن همراه و نصب در آن امکان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر و کلیه داده‌های مرتبط با پیام‌رسان‌ها را فراهم می‌کند و این قابلیت را نیز دارد که بواسطه آن از راه دور اقدام به ضبط صدا و تصویر شود.

یاروسواف کاچینسکی، سیاستمدار محافظه‌کار و رئیس حزب قانون و عدالت که در حال حاضر به عنوان معاون نخست وزیر این کشور نیز از قدرت و نفوذ بالایی برخوردار است در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است: «اگر سرویس‌های (اطلاعاتی) لهستان این نوع ابزار را در اختیار نداشته باشند، خیلی بد است.»

آقای کاچینسکی در پاسخ به سوالی در خصوص اتهامات مطرح مبنی بر استفاده دولت از این نرم افزار برای جاسوسی از مخالفان، به این نکته بسنده کرده که این ابزار در بسیاری از کشورها تنها از سوی «سرویس‌های مبارزه با جرم و جنایت و فساد مورد استفاده قرار گرفته است.»

وی در این مصاحبه که قرار است روز دوشنبه به طور کامل از تلویزیون لهستان پخش شود، تاکید می‌کند که هرگونه استفاده از این ابزار و بهره برداری از چنین روش‌هایی «تحت کنترل و نظارت دادگاه و دادستانی» صورت خواهد گرفت.

معاون نخست وزیر لهستان اتهامات مخالفان خرید و بهره‌برداری از این بدافزار جاسوسی را رد کرد و آنها را «هیاهویی بزرگ برای هیچ» خواند.

یک آزمایشگاه نظارت بر امنیت سایبری که مقر آن در کانادا است، استفاده از بدافزار پگاسوس برای جاسوسی از سه شهروند لهستانی، از جمله کریستوف بریزا، سناتور حزب اصلی اپوزیسیون در این کشور موسوم به «پلت‌فرم مدنی» در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۹ را تایید کرده است.

مدیر دفتر عفو بین‌الملل در لهستان نیز ضمن اشاره به این نکته که این سازمان بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر مستقلاً استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس را علیه سناتور کریستوف بریزا در زمان آغاز کارزار انتخاباتی اپوزیسیون در سال ۲۰۱۹ تایید می‌کند، یاد آور شده: «این یافته‌ها تکان‌دهنده‌اند اما تعجب‌آور نیستند. این مسائل نه تنها برای سیاستمداران، بلکه با توجه به سابقه دولت در نقض مداوم حقوق بشر و حاکمیت قانون، در مجموع برای کل جامعه مدنی لهستان نگران کننده هستند.»

این در حالست که یاروسواف کاچینسکی، رئیس حزب قانون و عدالتِ لهستان ضمن رد اتهام یاد شده، آن را بهانه جویی اپوزیسیون در پی باخت در انتخابات قانون‌گذاری سال ۲۰۱۹ توصیف کرده است.

مالک اسرائیلی پگاسوس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته است که این بدافزار فقط به «سازمان‌ها و نهاد‌های رسمیِ مجری قانون و با هدف مبارزه با فساد، جنایت و تروریسم» فروخته شده است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بدافزار پگاسوس؛ عفو بین‌الملل خواستار تعلیق موقت استفاده از فن‌آوری‌های نظارت سایبری شد

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد