چین، خالکوبی را برای بازیکنان تیم ملی فوتبال ممنوع کرد

ژانگ لینپنگ، مدافع تیم ملی فوتبال چین
ژانگ لینپنگ، مدافع تیم ملی فوتبال چین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اداره ورزش چین در دستورالعملی از بازیکنان تیم‌های ملی فوتبال این کشور خواسته است خالکوبی‌های خود را از بین ببرند و دیگر هم به سراغ خالکوبی روی بدن خود نروند.

آگهی

سازمان ورزش چین، در دستورالعملی جدید از بازیکنان تیم‌های ملی فوتبال چین خواسته است دیگر بدن خود را خالکوبی نکند و همچنین به آنها توصیه کرده خالکوبی‌هایی را که دارند، حذف کنند.

طبق این دستور جدید هر نوع خالکوبی برای بازیکنان فوتبال در کلیه سطوح ملی شامل جوانان و بزرگسالان اکیدا ممنوع است. دولت می‌گوید این اقدام به ایجاد «الگوهای خوب برای جامعه» این کشور کمک خواهد کرد.

این دستورالعمل جدید در حالی صادر شده که بسیاری از بازیکنان چینی روی بدن خود خالکوبی دارند. پیشتر به برخی از آنها از جمله ژانگ لینپینگ، مدافع تیم ملی این کشور و باشگاه گوانگژو گفته شده بود خالکوبی‌های خود را بپوشاند.

چین از اواسط سال ۲۰۱۸ مقررات محدودکننده خود را به شدت افزایش داده و تلاش کرده جلوی نمایش خالکوبی‌ها را بگیرد. برخی از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال از آن زمان برای پنهان کردن نقش‌ها و یا متن‌هایی که روی بدن خود خالکوبی کرده‌اند، مجبور شده‌اند لباس‌های آسیتن بلند پوشیده‌اند.

این در حالی است که در خالکوبی‌های بازیکنان چینی شعار سیاسی، یا قومی و مذهبی نقش نبسته و صرفا به طراحی آثار کلی و عمومی همچنین محدود بوده است.

در بخشی از بیانیه اداره کل ورزش کشور چین آمده است: «به بازیکنان ملی‌پوش توصیه می‌شود خالکوبی‌های خود را حذف کنند.»

در فرهنگ چینی و به ویژه در میان گروه‌های قومی، خالکوبی اغلب به عنوان نشانه‌ای از افراد غیرمتمدن شناخته می‌شود. ضمن اینکه در گذشته مجرمان سازمان یافته برای علامت گذاری از خالکوبی استفاده می‌کردند.

دستگاه‌های نظارتی و امنیتی چین در سالهای اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای تشدید قوانین محدود کننده در قبال آنچه پکن «محتوای ناسالم» می‌خواند، کرده است. از آن جمله حضور در تلویزیون و همچنین برنامه‌های مجازی اینترنتی برای شخصیت‌های ورزشی و افراد مشهوری که خالکوبی و یا مردانی که مدل موی دم اسبی دارند، محدود شده است.

همچنین در دسامبر گذشته یک مسابقه فوتبال زنان در یکی از دانشگاه‌های چین پس از اینکه به بازیکنان گفته شد، آنها مجاز به رنگ کردن موهای خود نبوده‌اند، لغو شد.

در همان زمان، سازمان دهندگان مسابقات در بیانیه‌ای اعلام کردند که ورزشکاران در تمام مرحال نباید خالکوبی کنند، رنگ کردن موها ممنوع است و هر نوع ارائه مدل موهای عجیب و غریب مجاز نیست. طبق آن بیانیه ورزشکارانی که به این موارد توجه کنند از حضور در مسابقات محروم خواهند شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند

پنجاه سالگی روابط واشنگتن و پکن؛ رویکرد چین در قبال آمریکا، روسیه و اوکراین چیست؟

خالکوبی برای کمک به قربانبان انفجار منچستر