دانمارک در کوزوو زندان کرایه می‌کند

زندانی در کوزوو در مارس ۲۰۲۰
زندانی در کوزوو در مارس ۲۰۲۰ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانمارک در نظر دارد با هدف کاهش ازدحام جمعیت زندان های خود، حدود ۳۰۰ زندانی را به کوزوو منتقل کند. این افراد با ملیت خارجی قرار بوده بعد از پایان دوره محکومیت خود از دانمارک اخراج شوند.

آگهی

دانمارک ۳۰۰ سلول زندان در کوزوو اجاره می‌کند. کپنهاگ اعلام کرد استفاده از این سلول‌ها محدود به زندانیان خارجی خواهد بود که قرار بوده پس از پایان دوره محکومیت از این کشور اخراج شوند.

وزارت دادگستری دانمارک هدف از این طرح خود را کاهش ازدحام بیش از حد زندان‌های این کشور اعلام کرده است. دانمارک قصد دارد با اختصاص یک بودجه ۵۳۸ میلیون یورویی سیستم زندان های خود را اصلاح کند. 

بهبود وضعیت زندانبانان و ساخت یک زندان فوق امنیتی برای مجرمان با جرایم سنگین کیفری از جمله جزییات این برنامه است. بدین ترتیب قرار است در فاصله سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ میلادی ظرفیت زندان‌های دانمارک ۳۲۶ نفر افزایش یابد.

تنها در سال گذشته ۳۵۰ زندانی با گذراندن دوران محکومیت خود باید از این کشور اخراج می‌شدند.

بر اساس آمارهای رسمی، جمعیت زندان‌های دانمارک از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون ۱۹ درصد افزایش یافته است. در اوایل سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰۰۰ نفر از جمعیت ۵.۸ میلیونی این کشور شمال اروپا پشت میله‌های زندان بوده اند که دو برابر ظرفیت واقعی کل زندان های دانمارک است.

در همین مدت، تعداد زندانبانان در این کشور اسکاندیناوی، کاهش ۱۸ درصدی نشان می دهد. زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال معمولا در دانمارک دوران محکومیت خود را در«زندان‌های باز» می گذرانند. محکومین به حبس ابد در دانمارک از حق ایجاد رابطه عاشقانه تازه محروم می‌شوند.

«زندان باز»، زندانی است با کنترل حداقلی و عموما بدون مامور که زندانی مدت محکومیت خود را در آن با اشتغال به کار می‌ گذارند.

طبق بیانیه وزارت دادگستری دانمارک توافق با کوزوو این امکان را به کپنهاگ می دهد تا ۳۰۰ تن از زندانیان خود را به کوزوو منتقل کند. طرح اجاره زندان در خارج از خاک این کشور از حمایت چندین حزب و جریان سیاسی این کشور برخوردار است.

این درحالیست که تحقیقات پایگاه اطلاعاتی (World Prison Brief) در لندن نشان می دهد کوزوو در سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود ۱۶۴۲ زندانی، معادل ۹۷ درصد ظرفیت زندان‌های خود پشت میله‌ها داشته است.

نروژ و بلژیک هم پیش‌تر در اقداماتی مشابه سلول‌های زندان در هلند اجاره کرده بودند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صربستان درخواست «اعزام نیروی امنیتی به کوزوو» را به ناتو ارائه می‌کند

همسر رئیس پیشین اینترپل: دولت چین هیولایی است که فرزندان خود را می‌خورد

پارلمان دانمارک لایحه جلوگیری از قرآن‌سوزی را تصویب کرد