نیروی دریایی آمریکا یک سلاح لیزری را در خاورمیانه آزمایش کرد

the USS Portland
the USS Portland Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا به کمک این سیستم می‌تواند به مقابله با قایق‌های مملو از مواد منفجره‌ بپردازد که از سوی شورشیان حوثی در دریای سرخ مستقر شده‌اند.

آگهی

نیروی دریایی ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد که یک سلاح لیزری را آزمایش و به کمک آن یک شناور هدف را در خاورمیانه منهدم کرده است. آمریکا به کمک این سیستم می‌تواند به مقابله با قایق‌های مملو از بمبی بپردازد که از سوی شورشیان حوثی در دریای سرخ مستقر شده‌اند.

آزمایش روز سه‌شنبه از عرشه ناو «یو اس اس پورتلند» انجام و به سمت هدفی در خلیج عدن شلیک شد و در نهایت نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه، در بیانیه‌ای این آزمایش را «موفقیت آمیز» توصیف کرد.

پیش از این نیز «یو اس اس پورتلند» پورتلند از سلاح لیزری برای سرنگونی یک پهپاد در حال پرواز در می ۲۰۲۰ میلادی استفاده کرده بود.

خلیج عدن در امتداد سواحل جنوبی کشور جنگ‌زده یمن قرار دارد. یمن از سال ۲۰۱۴ میلادی درگیری جنگی است که یکطرف آن شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران قرار دارند و طرف دیگر ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی.

این جنگ تا کنون علاوه بر به جا گذاشتن حدود ۱۱۰ هزار قربانی، امنیت آبراه‌های اطراف مانند دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نیز به خطر انداخته است. این آبراه‌ها به کانال سوئز و دریای مدیترانه منتهی می‌شوند و برای کشتی‌رانی بین‌المللی و تامین انرژی جهانی بسیار حیاتی هستند.

شبه‌نظامیان حوثی‌ قایق‌هایی بدون سرنشین و مملو از مواد منفجره را در این آب‌ها مستقر کرده‌اند که می‌توان آن‌ها را از راه دور هدایت کرد و پس از فرستادن به سمت هدف منفجر کرد. این گمان وجود دارد که این قایق‌ها به کمک ایران ساخته شده باشند.

اگرچه ایران تسلیح حوثی‌ها را رد کرده اما کارشناسان سازمان ملل، تحلیلگران مستقل و کشورهای غربی اسناد متعددی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد تهران با این سلاح‌ها ارتباط دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل با پدافند لیزری پهپادهای مهاجم را سرنگون می‌کند

آمریکا مدعی حمله لیزری ناو چینی به یک هواپیمای نظامی‌اش شد

حمایت «آهنین» بایدن از اسرائیل در برابر حمله ایران؛ آمریکا از طریق ۴ کشورعربی به تهران هشدار داد