مدیر صندوق بین‌المللی پول: کشورها برای سختگیری‌ مالیاتی عجله نکنند

مدیر صندوق بین‌المللی پول: کشورها برای سختگیری‌ مالیاتی عجله نکنند
Copyright euronews
نگارش از Efi Koutsokostaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«امیدواریم که تورم فعلی د سال ۲۰۲۲ فروکش کند. برای همین پیغام ما به اعضا این است: با عجله به‌سراغ سیاست‌های مالی سختگیرانه نروید، چون گرمی احیای اقتصادی را سرد می‌کنید.»

آگهی

با افزایش تورم، آمار ابتلا به کووید از نو افزایش یافته و شیوع گونهٔ اومیکرون سبب نگرانی‌هایی شده، پس آیا خطری تازه در کمین اقتصاد اروپا و جهان است؟

یورونیوز برای دریافت اطلاعات بیشتری دراین‌باره، گفتگویی را با کریستینا جورجی‌‌يوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول در بروکسل ترتیب داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

یورونیوز: بازگشتتان را به اروپا خوشامد می‌گویم. مستقیما به‌سراغ اصل مطلب می‌روم. آيا به‌نظر شما شیوع گونهٔ اومیکرون واقعا احیای اقتصادی اروپا را به خطر می‌اندازد؟

کریستینا جورجی‌یوا: فعلا می‌بینیم که احیای اقتصاد در حوزهٔ پولی یورو به‌قوت ادامه دارد. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال ۵ درصد و سال آینده ۴.۳ درصد رشد داشته باشیم. درحالی‌که این رشد سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش داشت. پس بازگشت چشمگیری داشته‌ایم که بر سه پایه استوار است؛ واکسیناسیون، پشتیبانی از کسب‌وکارها، و رشد آگاهی مردم در برخورد با همه‌گیری، که هنوز حاضر است. رشد اقتصادی سه ماههٔ سوم سال چشمگیر بوده اما در سه‌ماهٔ چهارم، چنان که گفتید، کمتر شده، که به‌خاطر افزایش شمار ابتلا به کووید بوده، البته نگرانی از شیوع گونهٔ تازه این ویروس هم بی‌تأثیر نبوده است.

یورونیوز: میزان این کاهش رشد چقدر خواهد بود؟

جورجی‌یوا: در حوزهٔ پولی یورو انتظار افت چشمگیری نداریم. فکر می‌کنم مهمترین نکته آن است که با وجود افزایش شمار ابتلا به کووید، فعالیت اقتصادی صاحبان مشاغل و مصرف‌کنندگان به‌شکلی نسبتا خوب ادامه دارد، و البته سیاست‌های حمایتی دولت‌ها هم مؤثر بوده.

یورونیوز: در گزارش پیش‌بینی رشد اقتصادی به عامل تورم هم اشاره کرده‌اید، آیا این افزایش تورم برای رشد اقتصاد و کیفیت زندگی خطر جدی دارد؟

جورجی‌یوا: تورم در حوزه پولی یورو گذراست، عامل این تورم هزینه سوخت، اختلال زنجیرهٔ تأمین کالا و افزایش تقاضایی است که پس از ماه‌ها قرنطینه و تعطیلی به‌وجود آمده است. امیدواریم که این تورم در سال ۲۰۲۲ فروکش کند. پس تا پایان سال آینده تورم نسبتا پایین خواهد آمد و به زیر هدف ۲ درصدی بانک‌ مرکزی اروپا خواهد رسید. برای همین پیغام ما به اعضا این است: با عجله به‌سراغ سیاست‌های مالی سختگیرانه نروید، چون گرمای رشد اقتصادی را بی‌دلیل سرد می‌کنید. اما اگر دستمزدها تغییر کند، یا در بازار املاک بحرانی رخ بدهد، یا چین وارد کار شود ...

یورونیوز: اینها تا حدودی پیش آمده.

جورجی‌یوا: بله، اما اگر این مسائل به‌شکل جدی‌تری خودنمایی کنند آنوقت شرایط قطعا عوض می‌شود، برای همین بانک مرکزی اروپا باید بسیار هشیارانه خطرات آن‌سوی کار را هم در نظر بگیرد.

یورونیوز: اما با توجه به ادامه همه‌گیری، دولت‌های اروپا نگران انباشت بدهی وام‌هایی هستند که برای احیای اقتصاد و توسعه نظام بهداشتی گرفته‌اند. سران اتحادیه بناست سال آینده این مسئله را بررسی کنند. اما چه باید کرد؟

جورجی‌یوا: پیش از هرچیز باید بگویم که بانک مرکزی اروپا دقیقا به همین دلیل باید بسیار مراقب باشد که شرایط مالی و بازپرداخت‌ها را بی‌موقع و بی‌دلیل سختگیرانه نکند، چراکه بدهی‌های کنونی در کنار بدهی‌های پیش از دوران همه‌گیری قرار دارند که البته مقدارشان کمتر بوده. و اگر برای جبران اینها، در سال ۲۰۲۳ مالیات‌های تازه وضع کنیم، برای رشد اقتصادی خوب نیست، پس به اعضا توصیه می‌کنیم لطفا این کار را نکنند. مسئولان باید به قوانین ساده‌تری بیندیشند که اجرایی‌تر باشد و بیشتر بر مالکیّت ملی تکیه کند، تا کشورها بیشتر مراقب شرایط مالیاتی‌شان باشند.

یورونیوز: صندوق بین‌المللی پول در جریان بحران اقتصادیِ دههٔ پیش هوادار پروپاقرص ریاضت اقتصادی بود، آيا امروز که بدهی‌های اروپا روبه‌افزایش است باز هم چنین دیدگاهی دارید؟

جورجی‌یوا: بدهی‌های اروپا به دلیل درستی بالا رفته یعنی برای گرفتن ضربهٔ رکود اقتصادی و برای تقویت بنیه فعالیت صاحبان مشاغل و خدمات. میزانی از بیکاری را پیش از همه‌گیری هم داشته‌ایم،‌ و برای همه ورشکستگی پیش نیامده. و اینها نتیجهٔ مثبت سیاست‌های درست اقتصادی است. و البته می‌خواهیم شاهد احیای پرقوت اقتصاد باشیم، و برای همین ضربه‌گیرهای میان‌مدّت اقتصادی تدارک دیده‌ایم، ولی به‌سراغ فشار خفه‌کنندهٔ سیاست‌های ریاضتی نرفتیم.

یورونیوز: بااین‌حال می‌بینیم که احیای اقتصاد و سطح بدهی اعضا یکسان نیست. مشکل کشورهایی نظیر ایتالیا و یونان و اسپانیا بسیار بیشتر است، فکر نمی‌کنید اختلاف قدیمی کشورهای شمال و جنوب در کار است؟

جورجی‌یوا: یکی از زیبایی‌های اروپا آن است که اروپایی‌ها در زمان بحران همبسته می‌شوند، و این همبستگی در تصویب بودجه احیای اقتصادی اخیر واقعا چشمگیر بوده. این طرح بیشترین کمک را به کشورهایی می‌کند که بیشترین نیاز را دارند،‌ و این یعنی گذاشتنِ ظرفیتِ وام‌های اروپایی در اختیار اروپایی‌ها. و امیدواریم در طرح اقتصاد سبز هم شاهد همین همبستگی و اعتماد باشیم.

یورونیوز: پس می‌توان گفت هدف کاهش بدهی‌ها، تقویت اقتصاد سبز و دیجیتال درعین وضع مقررات است، اما شیوهٔ کار و اولویت اروپا کدام خواهد بود؟

جورجی‌یوا: اولویت اروپا بیش‌ازهرچیز می‌باید احیای اقتصاد در دوران همه‌گیری باشد،‌ و نیز اصلاح و تحول ساختاری، یعنی حرکت به‌سوی اقتصادی سبز و دیجیتال آينده. این کار آسانی نیست چون نیازمند سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی، و همچنین آموزش و تقویت نیروی کار است. اروپا باید برای چشم‌انداز ۱۰، ۱۵ تا ۲۰ سال آینده مبتکر، سرزنده، پرمهارت و چابک باشد تا بتواند دنیا را به پیش ببرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون کمیسیون اروپا: همایش آیندهٔ اروپا تمرین دموکراسی مشورتی و مشارکتی است

ضرب‌الاجل پکن به اینفلوئنسرهای فضای مجازی برای پرداخت مالیات معوقه

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟