رهبر جدید حزب محافظه‌کار اتریش برای صدراعظمی برگزیده شد

کارل نهامر، وزیر کشور و صدراعظم آینده اتریش
کارل نهامر، وزیر کشور و صدراعظم آینده اتریش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سباستین کورتس، صدراعظم سابق اتریش ورهبر حزب محافظه‌کار مردم حدود دو ماه پیش به دنبال آغاز تحقیقات یک پرونده قضایی علیه وی به ظن فساد مالی از ریاست دولت کشورش استعفا داده بود.

آگهی

در پی کناره‌گیری سباستین کورتس از سمت صدراعظمی اتریش، حزب محافظه‌کار این کشور سرانجام روز جمعه رسما جایگزین وی را معرفی کرد.

کارل نهامر که سکان وزارت کشور اتریش را در دست دارد بدین ترتیب از این پس رهبر حزب محافظه‌کار و صدراعظم آینده این کشور خواهد بود.

نهامر روز جمعه به خبرنگاران گفت: «امروز به اتقاق آرا از سوی شورای رهبری حزب خلق اتریش به عنوان رئیس حزب و در نتیجه به عنوان نامزد پست صدراعظمی برگزیده شدم.»

وی افزود: «از این انتخاب بی نهایت سپاسگذارم و آنرا افتخار و موهبتی می‌دانم که از پیش انتظارش را نداشتم.»

این سیاستمدار ۴۹ ساله در همین راستا وعده داد که دست به ترمیم گسترده در کابینه کنونی دولت اتریش بزند؛ این در حالی است که با انتخاب صدراعظم جدید وزیر دارایی اتریش از پیش استعفای خود را اعلام کرده است.

سباستین کورتس، صدراعظم سابق اتریش ورهبر حزب محافظه‌کار مردم حدود دو ماه پیش به دنبال آغاز تحقیقات یک پرونده قضایی علیه وی به ظن فساد مالی از ریاست دولت کشورش استعفا داده بود.

وی روز پنجشنبه یک روز پیش از انتخاب صدراعظم جدید اتریش اعلام کرد که قصد دارد برای همیشه از دنیای سیاست کنار برود.

سباستین کورتس با این حال فعلا همچنان هدایت حزب مردم و ریاست فراکسیون این حزب در پارلمان را بر عهده دارد و اما گفته است که به دلیل اتهامات وارده علیه وی دلزده و فرسوده شده و قصد دارد فصل جدیدی را در زندگی خود آغاز کند.

ماه اکتبر، با آغاز تحقیقات پرونده فساد مالی و اختلاس ازبودجه عمومی طی سال‌‌های۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ چندین مکان از جمله دفتر صدراعظم و ساختمان وزارت دارایی اتریش مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفته بود.

دادستانی اتریش همزمان باآغاز تحقیقات در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که منابع وزارتخانه دارایی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی برای تامین مالی نظرسنجی‌های دستکاری شده‌ مورد بهره برداری قرار گرفته؛ نظرسنجی‌هایی که در راستای منافع سیاسی یک حزب مشخص بوده است.»

از سوی دیگر الکساندر شالنبرگ، چهره‌ای که آقای کورتس ماه اکتبر پس از مطرح شدن نامش در یک پرونده رسوایی مالی، وی را به عنوان جایگزین خود معرفی کرده بود نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که آماده کنار رفتن از این سمت است؛ وی قرار است به جایگاه پیشین خود در وزارت امور خارجه این کشور باز گردد.

محافظه‌کاران از سال ۱۹۸۷ به این سو سکان قوه مجریه را در اتریش در دست دارند و در هر دوره‌ای یا با سوسیال‌ دموکرات‌ها و یا با راست افراطی به صورت مشترک بر این این کشور حکومت می‌کنند.

احزاب محافظه‌کار اما در سال ۲۰۲۰ در ائتلافی بی سابقه برای نخستین بار با طرفداران محیط زیست همسو شدند و دولت تشکیل دادند.

کارل نهامر، پنجمین صدراعظم اتریش از سال ۲۰۱۶ به این سو خواهد بود که به این سمت برگزیده شده است. مقامات اتریشی هنوز تاریخ دقیق برگزاری مراسم تحلیف وی را مشخص نکرده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الکساندر فن در بلن برای بار دوم رئیس جمهور اتریش می‌شود

صدراعظم اتریش: مخالف پذیرش افغان‌ها هستیم

روزهای دشوار صدراعظم جوانِ اتریش؛ پیامک با ایموجی‌ بوسه کار دست کورتس داد