ورود رهبر کاتولیک‌های جهان به قبرس؛ پاپ به خط مقدم بحران مهاجرتی قدم گذاشت

ورود پاپ به قبرس
ورود پاپ به قبرس Copyright AP Photo
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاپ پیش از این سفر ضمن اشاره به موج مهاجران سرگردان در نقاط مختلف جهان که در جستجوی امید هستند، گفته بود که از این فرصت برای «نزدیک شدن به بشریت زخم خورده» استفاده خواهد کرد.

آگهی

پاپ فرانسیس روز پنجشنبه در چارچوب یک سفر دو روزه که محور اصلی آن بحران مهاجرت عنوان شده وارد قبرس شد.

اغلب رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌هایی ضمن اشاره به این سفر یادآور شده‌اند که مهم‌ترین هدف رهبر کاتولیک‌های جهان جلب توجه افکار عمومی به استقبال از مهاجران در این جزیره مدیترانه‌ای است که طی سال‌های گذشته در پی هجوم پناهجویانی عمدتا از خاورمیانه با بحران مواجه شده است.

ترویج گفتگو میان شاخه‌های مختلف دین مسیحیت از دیگر اهداف سفر پاپ به قبرس عنوان شده است. مقامات قبرس در نخستین واکنش سفر رهبر کاتولیک‌های جهان را به کشورشان «تاریخی» توصیف کرده اند.

پاپ فرانسیس دومین رهبر کاتولیک‌های جهان است که پا به قبرس می‌گذارد؛ کشوری که اکثر جمعیت آن را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند؛ پاپ بندیکت شانزدهم پیش‌تر سال ۲۰۱۰ به این کشور سفر کرده بود.

هواپیمای پاپ ۸۴ ساله آرژانتینی راس ساعت ۱۴ و ۵۲ دقیقه بعد از ظهر روز پنجشنبه در فرودگاه لارناکا به زمین نشست.

رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است تا ساعتی دیگر به نیکوزیا، پایتخت قبرس برود و در آنجا دو سخنرانی داشته باشد. مخاطب نخستین سخنرانی وی رهبران و انجمن‌های مذهبی هستند و وی در دومین سخنرانی مقامات رسمی قبرس را خطاب قرار خواهد داد.

به گفته برگزارکنندگان مراسم استقبال از رهبر کاتولیک‌های جهان، پاپ صبح روز جمعه در استادیوم شهرداری نیکوزیا با حضور حدود ۷ هزار مؤمن مراسم عشای ربانی برگزار خواهد کرد.

این تنها رویدادی است که جامعه کاتولیک قبرس متشکل از ۲۵ هزار عضو عمدتا کارگر از میان مهاجران آسیایی (از کشورهای فیلیپین، هند و سریلانکا) و برخی از پناهجویان آفریقایی شرکت‌ کنندگان اصلی آن هستند.

گفته می‌شودکه بیش از ۵۰۰ افسر پلیس از سوی مقامات قبرس برای تضمین امنیت سفر پاپ به این کشور بسیج شده‌‌اند.

برپایی دعای ویژه منتسب به «نهضت وحدت کلیساها» با حضور پاپ در عصر جمعه از جمله برنامه‌هایی است که گروهی از مهاجران به شرکت در آن دعوت شده‌اند.

این سی وپنجمین سفر خارجی پاپ پس از انتخاب به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان در سال ۲۰۱۳ محسوب می‌شود.

وی پیش از این سفر ضمن اشاره به موج مهاجرانی که سرگردان در نقاط مختلف جهان در جستجوی امید زندگی را سپری می‌کنند، گفته بود که از این فرصت برای «نزدیک شدن به بشریت زخم خورده» استفاده خواهد کرد.

پاپ در هواپیما با خبرنگاران همراهش احوالپرسی کرده بود و یکی از آنها در این میان قابی تزئین شده با پارچه‌ چادرهای مهاجران را به او اهدا کرد که رویش نوشته شده بود: «به یاد همه تبعیدشدگانی که در مرز فرانسه و بریتانیا جان باختند.»

او پس از دریافت این قاب در حالی که مشخص بود منقلب شده است عبارت «این وحشتناک است» را به زبان آورد.

اسقف اعظم قبرس مارونی‌های قبرس به خبرگزاری فرانسه گفت: پاپ فرانسیس همواره در سفرهای خود ابتدا با آسیب‌پذیرترین و به حاشیه رانده‌شده ترین افراد دیدار میکند و مهاجران در قبرس که با درد و رنج محبور به ترک کشور خود شده‌ند جزو این دسته افراد هستند.

به گفته مقامات قبرس، پاپ می‌تواند امکان عزمیت برخی مهاجران به رم را فراهم کند؛ وی سال ۲۰۱۶ درجریان سفر به جزیره لزبوس، مبدا اصلی ورود مهاجران به اروپا سه خانواده سوری را با خود به رم برده بود.

پاپ پس از اتمام برنامه‌های سفر خود به قبرس قرار است بار دیگر از کشور یونان دیدن کند.

مقامات قبرس می‌گویند که این جزیره بیشترین شمار ثبت نخستین درخواست پناهندگی را در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نیز شاهد ورود بیش از۱۰ هزار مهاجر غیرقانونی بوده که اغلب آنها با مساعدت ترکیه از بخش شمالی وارد شده‌اند.

آگهی

جمهوری خودخوانده ترک‌نشین شمال قبرس که اغلب ساکنان آنرا مسلمانان و ترک‌زبانان تشکیل می‌دهند را تنها آنکارا به رسمیت می‌شناسد؛ این درحالی است که بخش جنوبی قبرس عمدتا یونانی نشین و مسیحی است و به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاپ در دیدار با کولی‌ها در اسلواکی پیش‌داوری افراد را محکوم کرد

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

قبرس در عملیات مشترک با موساد ۲ ایرانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل تجار اسرائيلی بازداشت کرد