دادگاه بررسی به پرونده قتل خاشقجی در ترکیه از سر گرفته شد

کنسولگری عربستان سعودی در استانبول
کنسولگری عربستان سعودی در استانبول Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های ترکیه‌ای در این جلسه از دستگاه قضائي سعودی خواستند که نتایج محاکمه قاتلان جمال خاشقجی را که در عربستان برگزار شده، در اختیار ترکیه قرار دهند.

آگهی

یک دادگاه در ترکیه روز سه‌شنبه پرونده قتل جمال خاشقجی از سوی نیروهای امنیتی عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول را از سر گرفت.

این دادگاه که هیج یک از متهمان در آن حضور ندارند و محاکمه به صورت غیابی برگزار می‌شود از مارس ۲۰۲۰ آغاز شده است.

آقای خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان سعودی روز ۲ اکتبر ۲۰۱۸ وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و هرگز بازنگشت. مقام‌های عربستان سعودی اعتراف کردند که نیروهای زیر نظر آنها این روزنامه‌نگار را در کنسولگری به قتل رسانده و جسد او را هم از بین برده‌اند. دادگاه ترکیه می‌گوید در این پرونده به نقش شخص محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در این جنایت پرداخته می‌شود.

یک گزارش از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که در ماه مارس منتشر شد تایید کرده که شخص محمد بن سلمان دستور اجرای این عملیات را صادر کرده است. این در حالی است که مقام‌های سعودی همواره نقش داشتن ولیعهد در این جنایت را کتمان کرده‌اند.

با این حال ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه کسانی که در این پرونده نقش آفرین بوده‌اند اعمال کرد اما شخص شاهزاده در میان افراد تحت تحریم قرار نداشت.

این دادگاه در کاخ دادگستری ترکیه در استانبول برگزار شد و در آن خدیجه چنگیز، نامزد خاشقجی و به همراه موکلان او حضور داشتند. در این دادگاه، مقام‌های ترک از دستگاه قضائی عربستان خواستند تا نتایج محاکمه عاملان قتل خاشقجی را به آنکارا تحویل دهد.

در سپتامبر سال ۲۰۲۰ دادگاهی در عربستان سعودی ۸ نفر را به جرم نقش داشتن در این پرونده به ۷ تا ۲۰ سال زندان محکوم کرد. این در حالیست که منتقدان بر این باورند دادگاه‌های برگزار شده در عربستان فاقد شفافیت بوده و بسیاری آن‌را به نمایشی بودن متهم کرده‌اند.

موضوع قتل خاشقجی به تنش‌ها در روابط میان ترکیه و عربستان دامن زد و با وجود گذشت بیش از ۳ سال هنوز مناسبات میان ریاض و آنکارا عادی نشده است. هرچند رهبران دو کشور اخیرا طی تماس‌های تلفنی تلاش کرده‌اند فضای روابط را تلطیف کنند. با این حال ناظران بر این باورند تشکیل این دادگاه می‌تواند بار دیگر به شدت‌گیری تنش‌ها میان دو طرف بینجامد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل خاشقجی؛ فرانسه: سعودی بازداشت شده مظنونی نیست که ترکیه به دنبال آن است

گاردین؛ کانادا به کنشگر عربستانی نزدیک به خاشقجی: جانت در خطر است

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد