آخرین وضعیت پمپ‌ بنزین‌ها در ایران؛ تهران: حمله سایبری کار آمریکا و اسرائیل بود

صف خودروها در یکی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی تهران پس از حمله سایبری اخیر
صف خودروها در یکی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی تهران پس از حمله سایبری اخیر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ایران می‌گوید سامانه توزیع سوخت در حمله‌ای مشابه حملات سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی مورد هدف قرار گرفت.

آگهی

 ایران می‌گوید حمله سایبری اخیر به سامانه توزیع سوخت «به‌طور قطع» از سوی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است.

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در گفتگویی تلویزیونی با صداوسیمای ایران اظهار داشت: «بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است، اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به‌صورت قطعی نمی‌توانیم درباره منشا حمله اظهار نظر کنیم البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است.»

وی گفت که سامانه توزیع سوخت در حمله‌ای مشابه حملات سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی مورد هدف قرار گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مقام رسمی ایران درباره حمله سایبری به تابلوهای تبلیغاتی نیز گفت: «حمله سایبری به تابلو‌های تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود البته از نظر اتصال فنی مسئله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم.»

در جریان حمله سایبری اخیر به سامانه توزیع سوخت در ایران بر روی برخی تابلوهای الکترونیکی عبارت «خامنه‌ای بنزین ما کو؟» نقش بسته بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران احتمال نقش آفرینی عوامل داخلی در حمله سایبری اخیر را رد نکرد و افزود که «دستگاه‌های امنیتی» در حال بررسی این موضوع هستند.

حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت ایران در آستانه دومین سالگرد سرکوب اعتراضات به افزایش قیمت بنزین انجام شد. بنا به آمار سازمان عفو بین‌الملل دستکم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شدند.

ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه گذشته گفت که هدف از این حمله «عصبانی کردن مردم» و «اخلال» در زندگی آنها بود.

وضعیت جایگاه‌های سوخت‌رسانی به روایت مقامات ایران

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز یکشنبه گفت که ۳۱۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی به سامانه هوشمند وصل شده‌اند اما ۹۰۰ جایگاه همچنان تنها امکان فروش بنزین با نرخ آزاد را دارند.

او افزود که ۸۰ درصد جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور اکنون امکان عرضه بنزین یارانه‌ای را دارند. وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان روز یکشنبه تمامی جایگاه‌های سوخت‌رسانی به سامانه هوشمند وصل شوند تا امکان فروش بنزین با کارت سوخت را پیدا کنند.

به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۲۴۰ جایگاه سوخت‌رسانی در تهران به سامانه هوشمند متصل شده‌اند اما ۱۲۰ پمپ‌بنزین دیگر تنها با نرخ آزا بنزین می‌فروشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اف‌بی‌آی: هکرهای تحت حمایت ایران می‌خواستند به بیمارستان کودکان در بوستون حمله کنند

گروه ایرانی «سایه سیاه» با هک کردن سرور یک هاوستینگ وب، به داده‌های هزاران اسرائیلی دسترسی پیدا کرد

حمله سایبری به «کلونیال پایپلاین» انتقال سوخت در شرق آمریکا را مختل کرد