گذار ژاپن به جامعه هیدروژنی؛ مسیری نوآورانه برای کربن‌زدایی

گذار ژاپن به جامعه هیدروژنی؛ مسیری نوآورانه برای کربن‌زدایی
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اوهیرا ایجی: «برای تولید هیدروژن سبز، از انرژی برق تجدید پذیر برای الکترولیز آب و همچنین جدا کردن اکسیژن و هیدروژن استفاده می شود. در این روش نه از کربن استفاده می شود و نه کربن ساطع می کند.»

آگهی

ژاپن مسیر نوآورانه ای برای کربن زدایی پیش گرفته است قصد دارد این تکنولوژی و دانش را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

ابتدا با گزارشی درباره چگونگی تولید هیدروژن سبز شروع می کنیم.

در کوبه، هیدروژن، گرما و الکتریسته را برای بیمارستان، مرکز ورزشی و قطارها تولید می کند، بخشی از گذار ژاپن به آنچه «جامعه هیدروژنی» نامیده می شود.

ژاپن نخستین کشوری در جهان بود که در سال ۲۰۱۷ استراتژی هیدروژن را طراحی کرد که هدف آن کاهش ۴۶ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به وضعیت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است.

شرط بندی بر روی هیدروژن که هنگام سوختن فقط بخار باقی می گذارد. اعتبار سبز هیدروژن بستگی به نحوه تولید آن دارد و وقتی اززغال سنگ یا گاز طبیعی ساخته می شود، کربن ساطع می کند که می تواند جذب و ذخیره شود.

در بخش تحقیقات انرژی هیدروژن فوکوشیما، یکی از بزرگترین تاسیسات جهان درنوع خود، آنها هیدروژن سبز تولید می کنند.

اوهیرا ایجی، مدیر کل دفتر فناوری سلوسل سخت و هیدروژن «ندو» می گوید: «در این تاسیسات ما در حال بررسی تولید هیدوژن بدون انتشار دی اکسید کربن تا حد امکان با استفاده بهینه از انرژی تجدید پذیر هستیم.»

برای تولید هیدروژن سبز، از انرژی برق تجدید پذیر برای الکترولیز آب و همچنین جدا کردن اکسیژن و هیدروژن استفاده می شود. در این روش نه از کربن استفاده می شود و نه کربن ساطع می کند. هیدروژن بیش از یک دهه است که در خودروهای پیل سوختی و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما می تواند نقش بیشتری در ترکیب انرژی آینده ایفا کند.

اوهیرا ایجی می افزاید: «به منظور دستیابی به کربن صفر، هیدروژن نه تنها برای تولید برق بلکه برای تولید گرما در صنعت مورد استفاره قرار می گیرد. یا مثلا به عنوان یک گزینه کم کربن زیرا هیدروژن بطور گسترده ای به عنوان ماده صنعنتی یا بعنوان سوخت در حمل و نقل استفاده شده است.»

او همچنین می گوید: «به منظور استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی منظم، کاهش هزینه ها بسیار مهم است. در ژاپن، ما هدفی را تعیین کرده ایم که در آینده، بعنوان مثال در سال ۲۰۵۰، هزینه تولید هیدروژن معادل هزینه تولید سوخت های فسیلی باشد که امروز استفاده می کنیم.»

یکی از راههای کاهش قیمت، افزایش تولید در خارج است، این بدان معناست که هیدروژن بیشتری برای واردات در اختیار خواهد بود.

اوهیرا ایجی همچنین می گوید: «ما معتقدیم که این کاهش قیمت می تواند نه تنها از طریق یک راه حل، بلکه با رویکردهای مختلف حل شود. بعنوان مثال، از طریق ارائه فناوری های کارآمدتر و مزیت مقیاس حل شود. همچین مهم است که برای هیدروژن تقاضا ایجاد شود. ما همچنین نیازمند کاهش قیمت و هزینه برق ناشی از انرژی های تجدید پذیر هستیم.»

زنجیره تامین انرژی هیدروژن در کوبه، از هیدروژن تولید شده در استرالیا استفاده می کند که به ژاپن حمل می شود.

صنایع سنگین کاوازاکی در حمل و نقل هیدروژن از طریق دریا پیشگام است. انجماد آن تا منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد و فشرده کردن آن به صورت مایع، یک زنجیره کامل تامین هیدروژن را ایجاد می کند. کشتی «سویزو فرونتیر»، نخستن نمونه در جهان، در طول ۱۶ روز به استرالیا می رسد.

نیشیمورا موتوهیکو، مدیر اجرایی صنایع سنگین کاوازاکی می گوید: «حمل حجیم هیدروژن از طریق دریا تازه در حال آغاز شدن است. «ال ان جی» یا گاز طبیعی در ژاپن استفاده وسیع دارد این امر به لطف حمل و نقل دریایی گسترده امکان پذیر شده است. به همین ترتیب، برای اینکه بتوانیم از هیدروژن در یک کشور جزیره‌ای مانند ژاپن یا در بسیاری از شهرهای دیگر آسیا استفاده کنیم، توسعه یک حامل هیدروژن برای استفاده عملی مردم، سپس توسعه یک کشتی تجاری که بیش از ۱۰۰ برابر بزرگتر از نوع کنونی باشد لازم است.»

یکی دیگر از عناصر در حال توسعه در ترمینال هیدروژن مایع، قابلیت ذخیره سایزی منحصر به فرد است.

نیشیمورا موتوهیکو، می افزاید: «در مورد «ذخیره سازی»، باید آنرا بزرگتر کنیم. مخزنی که ما در اینجا داریم، دومین مخزن بزرگ در جهان است، اما وقتی بحث تجاری سازی باشد، ۲۰ برابر بزرگتر از این لازم است. ما در حال توسعه مخازن استوانه ای با کف تخت مانند تانکر های مورد استفاده درمخازن «ال ان جی» به جای تانکرهای کروی هستیم. هدف ما کاهش هزینه با استفاده از چنین مخازنی است.»

او می افزاید: «هیدروژن به موضوع مهمی برای مواجه با گرم شدن زمین تبدیل شده است و ما مسئولیت سنگینی در این زمیه احساس می کنیم.»

آگهی

با توجه به سرمایه گذاری ژاپن در هیدروژن، ژاپن به دنبال یک ترکیب پایدارتر انرژی است،

هم‌رسانی این مطلب