شبیه‌سازی زندگی در مریخ در پایگاه فضایی صحرای اسرائیل

شبیه‌سازی مریخ بر روی زمین
شبیه‌سازی مریخ بر روی زمین Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دره رامون واقع در بیابان نگب در جنوب اسرائیل با دهانه‌ای به عرض ۴۰ کیلومتر و عمق ۵۰۰ متر بزرگترین ژرف‌دره جهان به شمار می‌رود. از نظر بصری این تکه بیابان سنگی و نارنجی‌رنگ بسیار شبیه سیاره سرخ است، اما از نظر جوی شرایطی متفاوت با آن دارد.

آگهی

تیمی از دانشمندان اتریشی و اسرائیلی برای انجام آزمایش در مورد شرایط سکونت انسان در کره مریخ، شماری از افراد داوطلب را با تجهیزات فضایی در محیطی شبیه‌سازی‌شده در صحرای اسرائیل مستقر کرده‌اند.

این ایستگاه مریخی که در دهانه رامون در صحرای نگف در جنوب اسرائیل راه‌اندازی شده است، به صورت مشترک توسط انجمن فضایی اتریش و سازمان فضایی اسرائیل اداره می‌شود و قرار است شش نفر در این ماموریت آزمایشی برای مدت یک ماه به صورت کامل در انزوا زندگی کنند.

شرکت‌کنندگان داوطلب که از کشورهای اتریش، آلمان، اسرائیل، هلند، پرتغال و اسپانیا هستند برای انتخاب در این ماموریت باید آزمایش‌های طاقت‌فرسای جسمانی و روانی را پشت سر می‌گذاشتند.

قرار است این افراد که اصطلاحا «شبه‌فضانورد» خوانده می‌شوند در طول ماموریت خود یک پهپاد بدون جی‌پی‌اس و تعدادی وسائل نقشه‌برداری بادی و خورشیدی را آزمایش کنند. فضای داخلی پایگاه دارای آشپزخانه‌ای کوچک و تختخواب‌های دوطبقه است و بیشتر مساحت سکونتگاه به تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داده شده است.

گرنوت گرومر، سرپرست ماموریت سازمان فضایی اتریش، می‌گوید: «انسجام گروه و توانایی آن‌ها برای همکاری با یکدیگر جهت زنده ماندن در مریخ بسیار مهم است.»

او درباره شرایط داوطلبان در این ماموریت، که «Amadee-20» نام دارد، اضافه کرد: «این شبیه یک ازدواج است. با این تفاوت که در یک ازدواج می‌توانید جدا شوید، اما در مریخ نمی‌توانید.»

برنامه‌ریزان این آزمایش فضایی قصد دارند در این آزمایش، رفتارهای انسانی در شرایط انزوا و تأثیر تنهایی بلندمدت بر فضانوردان را مطالعه کند.

انجمن فضایی اتریش، یک سازمان خصوصی متشکل از متخصصان هوافضا است و پیشتر ۱۲ ماموریت را در زمینه مشابه ترتیب داده که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ و در کشور عمان بود.

دره رامون واقع در بیابان نگب در جنوب اسرائیل با دهانه‌ای به عرض ۴۰ کیلومتر و عمق ۵۰۰ متر بزرگترین ژرف‌دره جهان به شمار می‌رود. از نظر بصری این تکه بیابان سنگی و نارنجی‌رنگ بسیار شبیه سیاره سرخ است، اما از نظر جوی شرایطی متفاوت با آن دارد.

در حالی که دمای محیط در سطح مریخ حدود ۶۰ درجه زیر صفر است و جو برای تنفس مناسب نیست، با این حال دمای هوا در دره رامون حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه است.

آقای گرومر در این باره گفت: «آنچه ما در اینجا انجام می‌دهیم آماده‌سازی برای یک مأموریت بزرگ در فاصله ۳۸۰ میلیون کیلومتری است. در واقع طولانی‌ترین سفری که جامعه بشری تاکنون انجام داده است.»

وی اضافه کرد: «من معتقدم اولین انسانی که روی مریخ قدم خواهد گذاشت پیش از این متولد شده است و ما کشتی‌سازانی هستیم که این سفر را امکان‌پذیر خواهیم کرد.»

ناسا انتظار دارد نخستین ماموریت انسانی به مریخ در حدود سال ۲۰۳۰ انجام ‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مانور پیشگیرانه اسرائیل در برابر گونه‌های جدید کرونا؛ نخست‌وزیر به پناهگاه رفت

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟