جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ به دو روزنامه‌نگار روس و فیلیپینی رسید

دمیتری مرادوف (چپ) و ماریا رسا (راست) برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱
دمیتری مرادوف (چپ) و ماریا رسا (راست) برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته نوبل نروژ اعلام کرد این جایزه را به دلیل «تلاش برای پاسداشت آزادی بیان» به این دو خبرنگار داده است.

آگهی

ماریا رسا، خبرنگار و کنشگر فیلیپینی، آمریکایی و دمیتری مرادوف، روزنامه‌نگار اهل روسیه به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ معرفی شدند.

کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۸ اکتبر (۱۶ مهر) اعلام کرد این جایزه را به دلیل «تلاش برای پاسداشت آزادی بیان» به این دو خبرنگار داده است. این جایزه که بر خلاف سایر جوایز نوبل همه ساله در خارج از سوئد و در اسلو، پایتخت نروژ داده می‌شود، بر اساس وصیت بنیانگذارش آلفرد نوبل، معمولا به کسانی داده می شود که به تشخیص آکادمی سلطنتی بهترین یا بیشترین کوشش را در راه «برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح» کرده باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ماریا رسا و دمیتری مرادوف که مشترکا برنده جایزه صلح نوبل شده‌اند، هر کدام در کشور خودشان پیشینه فعالیت خبرنگاری تحقیقاتی دارند.

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل در زمان اعلام نام برندگان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ گفت: «در دنیایی که دموکراسی و آزادی مطبوعات در شرایط نامساعدی قرار دارد، ماریا رسا و دمیتری مرادوف نماینده همه روزنامه‌نگاران مدافع این آرمان هستند.»

مرادوف ۶۰ ساله، به مدت بیش از ۲۰ سال تا سال ۲۰۱۷ سردبیر روزنامه نووایا گازتا بود. او سال‌ها در زمینه پیگیری رسانه‌ای قتل روزنامه‌نگاران در روسیه فعالیت کرده است.

دمیتری مرادوف که همواره پیگیر پرونده‌ فسادهای دولتی و نقض حقوق بشر در روسیه بوده است، در گذشته جوایز دیگری از جمله جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات در سال ۲۰۰۷ و نشان لژیون فرانسه را نیز در سال ۲۰۱۰ دریافت کرده است. 

مرادوف بعد از انتشار خبر کسب جایزه صلح نوبل بی‌درنگ اعلام کرد جایزه خود را به روزنامه نوایا گازتا و روزنامه‌نگاران کشته شده این رسانه تقدیم می‌کند.

دولت روسیه به خبر اعطای جایزه صلح نوبل به شهروند این کشور برای دفاع از آزادی بیان واکنش مثبت نشان داده و از این خبرنگار منتقد تقدیر کرده است. کاخ کرملین در واکنش به این رویداد روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تبریک گفتن به مرادوف او را «مستعد» و «شجاع» خوانده و گفته است که او «همواره پیرو آرمان‌های خود» بوده و آن را حفظ می‌کند.

ماریا رِسا، که سال‌ها خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در جنوب شرق آسیا بود، بنیانگذار و مدیر یک پایگاه خبری آنلاین به نام «راپلر» در فیلیپین است. او که از متقدان سرسخت رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین است، در گذشته دست کم دو بار به دلیل افشاگری علیه عاملان فساد و به اتهام «پخش اخبار جعلی» دستگیر و زندانی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاندیدایی که بختش برای دریافت جایزه صلح نوبل یاری نکرد؛ محبوبه سراج کیست؟

نرگس محمدی از ایران برای مبارزه در راه «زن، زندگی، آزادی» برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد

«پرچم سفیدِ» پاپ فرانسیس در طوفان انتقاد اوکراین و متحدانش گرفتار و پایین کشیده شد