صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی باشگاه نیوکاسل انگلستان را خرید

استادیوم سنت جیمز پارک نیوکاسل یونایتد
استادیوم سنت جیمز پارک نیوکاسل یونایتد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئولان صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی مدعی شده‌اند که ارتباطی با دولت سعودی ندارند و پادشاهی عربستان کنترلی بر امور این باشگاه فوتبال انگلیسی نخواهد داشت.

آگهی

لیگ برتر فوتبال انگلستان خرید جنجالی باشگاه نیوکاسل یونایتد توسط صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی را تایید کرد.

بعد از بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوان بالاخره مسئولان لیگ برتر با این انتقال موافقت کردند و در نهایت عربستان سعودی هم همچون امارات و قطر صاحب یک باشگاه فوتبال در اروپا می‌شود.

در بیانیه‌ای که سازمان لیگ برتر انگلستان در این خصوص منتشر شده تاکید شده است که مسئولان این نهاد تضمین‌های قانونی لازم‌الاجرا را دریافت کرده‌اند که پادشاهی عربستان سعودی بر باشگاه نیوکاسل کنترل نخواهد داشت.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که منتقدان بر این باورند عربستان سعودی با راه‌اندازی ساز و کار بوروکراتیک توانسته قانون را دور بزند و اینگونه صاحب باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد شود.

سال گذشته هم توافقاتی در خصوص خرید نیوکاسل از سوی صندوق سرمایه‌گذاری سعودی طرح شده بود اما در نهایت به دلیل آنچه نگرانی مسئولان فوتبال انگلستان از کنترل پادشاهی عربستان سعودی بر این باشگاه فوتبال خوانده شد، انتقال انجام نشد.

عربستان سعودی پرونده‌های ضد حقوق بشری گسترده‌ای دارد و بسیاری از طرفداران فوتبال و فعالین حقوق بشر این اقدام پادشاهی سعودی را تلاشی برای بهبود چهره این کشور در حوزه سیاسی و اجتماعی می‌دانند. قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان توسط نیروهای تحت امر ولیعهد این کشور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انتقادات بسیاری را علیه فرزند بلندپرواز عربستان سعودی به همراه داشته است.

صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی قرار است ۸۰ درصد از بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری این قرارداد را تامین کند. مسئولان این صندوق مدعی هستند که ارتباطی با دولت عربستان سعودی ندارند.

با تمام این بحث‌ها طرفداران نیوکاسل از این معامله خوشحال هستند و بر این باورند با فروش باشگاه از سوی مایک اشلی به مالکان جدید عرب، این باشگاه به روزهای اوج خود با خواهد گشت. بسیاری از رسانه‌های ورزشی با رسمی شدن خبر خرید باشگاه نیوکاسل، با نگاهی طنز‌آلود با این مسئله برخورد کردند. برخی از رسانه‌ها به بازیکنان نیوکاسل توصیه کره‌اند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند در غیر این صورت سرنوشتی چون خاشقجی در انتظارشان خواهد بود.

برخی دیگر از رسانه‌ها هم تیمی احتمالی از بازیکنان فصل آینده نیوکاسل به تصویر کشیده‌اند که در آن به مدد دلارهای سعودی، تمام ستارگان درجه دنیای فوتبال پیراهن سیاه و سفید نیوکاسل را به تن کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا عربستان سعودی ۱۰ درصد سهام فرودگاه هیترو لندن را خرید؟

عربستان به دنبال دستیابی به وضعیت «کربن خنثی» تا سال ۲۰۶۰ است

نگرانی از تکرار واقعهٔ قتل خاشقجی؛ کانادا از رئیس پیشین ضدجاسوسی عربستان محافظت می‌کند