آمریکا دارکوب نوک عاجی و ۲۲ گونه دیگر را در فهرست جانداران منقرض شده قرار داد

دارکوب نوک عاجی
دارکوب نوک عاجی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با این حال به نظر می‌رسد اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت گروهی مستقر در سوئیس که انقراض‌ها در سراسر جهان را پیگیری می‌کند دارکوب نوک عاجی را در فهرست انقراض خود قرار ندهد زیرا احتمال دارد این پرندگان همچنان در کوبا وجود داشته باشند.

آگهی

 دولت آمریکا روز چهارشنبه انقراض دارکوب‌‌های نوک عاجی و ۲۲ پرنده، ماهی و دیگر گونه‌ها را اعلام کرد.

این یک اقدام نادر است که مقامات حیات وحش امید خود را به گیاهان و حیوانات از دست بدهند اما محققان دولتی می‌گویند که برای یافتن این ۲۳ مورد خسته شده‌اند. آن‌ها هشدار می‌دهند که تغییرات آب و هوایی علاوه بر مسائل دیگر می‌تواند این ناپدید شدن‌ها را متداول‌تر کند زیرا گرم شدن سیاره، خطرات پیش روی گیاهان و حیات وحش در معرض خطر انقراض را افزایش می‌دهد.

دارکوب نوک عاجی شاید شناخته شده‌ترین گونه‌ای باشد که حیات وحش ایالات متحده آمریکا انقراض آن را اعلام می کند. در دهه‌های اخیر در چند نوبت شایعه دیده شدن این دارکوب مطرح شد با این حال جست‌وجوها در مرداب‌های ارکانزاس، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی و فلوریدا بی نتیجه بود.

برخی دیگر مانند صدف آب شیرین یا صدف مارشالی در جنوب شرقی ایالات متحده تنها چند بار در طبیعت شناسایی شدند و دیگر هرگز مشاهده نشدند.

آنتونی فورد، زیست شناس و متخصص صدف آب شیرین در تنسی آمریکا می‌گوید: «وقتی من یکی از گونه‌های واقعا نادر را می‌بینم همیشه در ذهنم است که شاید آخرین نفری باشم که این حیوان را می‌بینم.»

عوامل ناپدید شدن متفاوت است اما از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه بیش از حد، آلودگی آب، قطع درختان، رقابت با گونه‌های مهاجم، پرندگان کشته شده به خاطر پرهایشان و حیواناتی که از سوی مجموعه‌داران خصوصی اسیر می‌شوند اشاره کرد. در همه این موارد، انسان‌ها عامل اصلی هستند.

تصور می‌شد که هر ۲۳ گونه با اضافه شدن به فهرست گونه‌های در خطر انقراض در دهه ۱۹۶۰ حداقل شانس کمی برای باقی ماندن داشته باشند اما چنین اتفاقی رخ نداد.

حدود ۹۰۲ گونه در خطر انقراض در حال حاضر در سراسر جهان ثبت شده است. تصور می‌شود که تعداد واقعی بسیار بیشتر باشد زیرای برخی از گونه‌ها هرگز به‌طور رسمی مشخص نمی‌شوند و بسیاری از دانشمندان هشدار می‌دهند که زمین در «بحران انقراض» قرار دارد و گیاهان و جانوران اکنون با هزار برابر نرخ تاریخی ناپدید شده‌اند.

شماری از دانشمندان می‌گویند که احتمال دارد یک یا چند مورد از ۲۳ گونه‌ای که خبر انقراض آن‌ها منتشر شده است دوباره دیده شوند.

با این حال به نظر می‌رسد اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت گروهی مستقر در سوئیس که انقراض‌ها در سراسر جهان را پیگیری می‌کند دارکوب نوک عاجی را در فهرست انقراض خود قرار ندهد زیرا احتمال دارد این پرندگان همچنان در کوبا وجود داشته باشند.

با این حال مقامات حیات وحش آمریکا در تحلیلی که روز چهارشنبه منتشر شد گفتند که از سال ۱۹۴۴ تاکنون هیچ گونه قطعی از این دارکوب مشاهده نشده است و هیچ شواهد عینی از ادامه حیات آن وجود ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غول مهربان اقیانوس و الهام‌بخش «پری دریایی» در آب‌های چین منقرض شده است

خطر انقراض تمامی لمورهای ماداگاسکار را تهدید می‌کند

شامپانزه‌ها می‌توانند دوستان قدیمی و اعضای خانواده‌شان را «بعد از ۲۵ سال» به یاد بیاورند