دیوان کیفری بین‌المللی مجوز تحقیق درباره جنگ با مواد مخدر در فیلیپین را صادر کرد

تظاهرات علیه کشتار شهروندان در جریان عملیات پلیس و ارتش فیلیپین
تظاهرات علیه کشتار شهروندان در جریان عملیات پلیس و ارتش فیلیپین Copyright Aaron Favila/Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Aaron Favila/Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت فیلیپین کشته شدن بیش از ۶ هزار نفر در جریان «جنگ علیه مواد مخدر» را می‌پذیرد. بیشتر قربانیان خرده فروشان مواد مخدر بوده اند.

آگهی

قضات دیوان کیفری بین‌المللی روز چهارشنبه مجوز تحقیقات درباره کشتار در جریان «۸ سال جنگ علیه مواد مخدر» در فیلیپین را صادر کردند. قضات این دادگاه می‌گویند احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت در جریان این عملیات وجود دارد.

براساس بیانیه این مرجع قضایی عالی بین‌المللی، قضات درخواست فاتو بنسودا، دادستان پیشین دیوان برای شروع تحقیق درباره این ماجرا را پذیرفته‌اند.

خانم بنسودا در زمان تقدیم درخواست به دادگاه علام کرده بود تحقیقات پیشین وی حاوی مدارکی است که نشان می‌دهد در جریان عملیات نیروهای پلیس و ارتش فیلیپین در بازه زمانی اول ژوئیه ۲۰۱۶ و ۱۶ مارس ۲۰۱۹، مصادیق جنایت علیه بشریت وجود دارد. فیلیپین در مارس ۲۰۱۹ عضویت خود در دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرد.

هدف اصلی این تحقیقات رودریگو دوترته، رئیس جمهوری کنونی فیلیپین خواهد بود که فرمان «جنگ آشتی‌ناپذیر علیه مواد مخدر» را صادر کرد.

قضات دادگاه می‌گویند شواهد ارائه شده در تحقیقات مقدماتی دادستانی، شواهدی دارد که نشان می‌دهد این عملیات تنها اجرای مشروع یک قانون نبوده است.

علاوه بر تاریخ‌های یاد شده در درخواست دادستانی، قضات دادگاه می‌گویند جرائم ارتکابی در این ماجرا باید از اول نوامبر سال ۲۰۱۱، تاریخ پیوستن فیلیپین به دیوان کیفری بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرند. در این زمان که رودریگو دوترته شهردار داوائو بود، در جریان عملیات پلیس علیه قاچاقچیان مواد مخدر، شماری از غیرنظامیان بی‌گناه کشته شده‌اند.

دولت فیلیپین کشته شدن بیش از ۶ هزار نفر در جریان «جنگ علیه مواد مخدر» را می‌پذیرد. بیشتر قربانیان خرده فروشان مواد مخدر بوده اند. با این حال ناظران حقوق بشر می‌گویند شمار جان‌باختگان عملیات دولتی بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. به گفته این فعالان شمار قابل توجهی با گلوله موتورسواران ناشناس کشته شده‌اند و دولت مسئولیت قتل آن‌ها را بر عهده نمی‌گیرد.

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فردیناند مارکوس ۳۶ سال پس از انقلاب علیه دیکتاتوری پدرش رئیس جمهوری فیلیپین شد

دولت آمریکا تحریم‌های ترامپ علیه دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرد

دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات در مورد وقوع جنایت‌ جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را آغاز کرد