پایگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در افغانستان، ابزار بالقوه سرکوب در دستان طالبان

اسکن عنبیه‌ چشم یک شهروند افغان برای ثبت هویتش
اسکن عنبیه‌ چشم یک شهروند افغان برای ثبت هویتش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا و متحدانش طی دو دهه حضور در افغانستان صدها میلیون دلار صرف ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی برای مردم این کشور کردند اما گویا در جریان قدرت گرفتن طالبان بیشتر دستگاه‌های دیجیتالی در این پایگاه‌ها به دست طالبان افتاده است.

آگهی

آمریکا و متحدانش طی دو دهه حضور در افغانستان صدها میلیون دلار صرف ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی برای مردم این کشور کردند اما گویا در جریان قدرت گرفتن طالبان بیشتر دستگاه‌های دیجیتالی در این پایگاه‌ها به دست طالبان افتاده است.

برخی متخصصان بر این باورند که دستگاه‌های دیجیتالی که در پایگاه‌های اطلاعاتی در افغانستان استفاده می‌شد خطر تبدیل شدن به ابزار پیشرفته در دستان یک حکومت سرکوبگر را دارند.

بر اساس برخی نشانه‌های موجود این احتمال وجود دارد که طالبان با در اختیارگرفتن داده‌های دولت افغانستان پس از سقوط کابل در ۱۵ اوت، از این اطلاعات برای شناسایی و ارعاب افغان هایی که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کردند، استفاده کند.

یک پیمانکار ۲۷ ساله آمریکایی در کابل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که او و همکارانش که سامانه‌ای را با بودجه آمریکا برای مدیریت حقوق و دستمزد ارتش و پلیس افغانستان ایجاد کرده بودند به وزارت دفاع این کشور احضار شده‌اند. او که برای امنیتش خواسته است نامش بیان نشود، گفت که مخفی شده و هر روز محل زندگی خود را تغییر می‌دهد.

رهبران طالبان در پی به دست گرفتن قدرت در افغانستان گفته بودند که علاقه‌ای به انتقام ندارند. بازگرداندن کمک‌های بین‌المللی به افغانستان از اولویت های کاری دولت طالبان اعلام شده است.

همچنین هیچ نشانه ای وجود ندارد که تأیید کند افغان‌های همکار آمریکا به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند.

در هر حال سرنوشت یکی از حساس‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی که برای پرداخت حقوق سربازان و پلیس استفاده می‌شد، مشخص نیست .بر اساس گزارش‌های منتشر شده اطلاعات هزاران نیروی امنیتی افغانستان در این پایگاه‌های اطلاعاتی ثبت شده است.

با این حال یک مقام سابق امنیتی دولت افغانستان با بیان اینکه تنها کاربران مجاز می‌توانند به سامانه پرداخت حقوق دسترسی داشته باشند، تأکید کرد که اگر طالبان نتوانند یک کاربر مجاز را برای ورود به این سامانه پیدا کنند، سراغ هک آن خواهند رفت.

آیا پاکستان به طالبان کمک می‌کند؟

البته او انتظار دارد که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان به طالبان برای دسترسی به داده‌های دولت افغانستان کمک کند.

پایگاه اطلاعاتی که برای مدیریت حقوق نظامیان در افغانستان تأسیس شده و شبیه یک پایگاه داده‌ها در عراق است، در قالب یک قرارداد ۷۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ امضا شده بود.

ویلیام گریوز، مهندس ارشد دفتر مدیریت پروژه بیومتریک پنتاگون گفت: «پیش از خروج آمریکا از افغانستان، همه اطلاعات موجود در پایگاه داده‌ها با نرم افزارهای پاک کننده نظامی، از بین برده شدند.»

همچنین یک مقام سابق سازمان اطلاعات افغانستان از حذف اطلاعاتی که در طول ۲۰ سال گذشته جمع آوری شده بودند خبر داد.

از جمله پایگاه های مهم اطلاعاتی در افغانستان، سامانه مربوط به اطلاعات مدیریت مالی است که اطلاعات زیادی درباره پیمانکاران خارجی در این کشور را ثبت کرده است. همچنین پایگاه داده وزارت اقتصاد افغانستان که تمام منابع مالی بین‌المللی را گردآوری کرده بود از جمله مراکز مهم اطلاعاتی است که می‌تواند در اختیار طالبان قرار گرفته باشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پایگاه داده دیگری که طالبان به ارث برده است، شامل اسکن عنبیه و اثر انگشت ۴۲۰ هزار کارمند دولتی افغانستان است. از همین رو ۳۷ نهاد مدافع آزادی‌های مدنی پیشتر در اطلاعیه‌ای خواستار از بین بردن فوری همه اطلاعات شخصی شهروندان افغان در این پایگاه‌های اطلاعاتی شده بودند.

جان وودوارد، استاد دانشگاه بوستون و افسر سابق سیا که پیشگام مجموعه بیومتریک پنتاگون بوده، نگران است که سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم به اطلاعات تجمیع شده در پایگاه‌های اطلاعاتی افغانستان دسترسی پیدا کنند.

او گفت که سازمان اطلاعات نظامی پاکستان علاقه‌مند است که بداند چه افرادی در افغانستان برای آمریکایی‌ها کار کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی یورونیوز با مرد افغان که ۱۰ عضو خانواده‌اش را در حمله پهپادی آمریکا از دست داد

اف بی آی جایزه دستگیری وزیر کشور دولت طالبان را به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد