لوکاشنکو: بلاروس سلاح و تجهیزات عمده نظامی از روسیه دریافت می‌کند

الکساندر لوکاشنکو
الکساندر لوکاشنکو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دو کشور در تدارک برپایی تمرین نظامی مشترکی در خاک بلاروس هستند که از آن به عنوان «بازی‌های جنگی زاپاد۲۰۲۱» یاد شده است.

آگهی

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس می‌گوید که کشورش به زودی یک محموله بزرگ سلاح و تجهیزات نظامی از جانب روسیه دریافت می‌کند.

آقای لوکاشنکو روز چهارشنبه در سخنانی تصریح کرد که محموله یاد شده شامل ده‌ها جنگنده، هلی‌کوپتر و سامانه‌های پدافند موشکی است که بلاروس آنها را از روسیه خریداری کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دو کشور در تدارک برپایی تمرین نظامی مشترکی در خاک بلاروس هستند که از آن به عنوان «بازی‌های جنگی زاپاد۲۰۲۱» یاد شده است.

بلومبرگ با استناد به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی» اعلام کرده که این تمرین نظامی مشترک طی روزهای ۱۰ تا ۱۶ سپتامبر برگزار شود و در آن ۱۲ هزار و هشتصد نیروی نظامی از جمله دو هزار و پانصد سرباز روس شرکت خواهند داشت.

این تمرین نظامی با تنش‌های تازه بلاروس با لیتوانی، کشور همسایه و عضو ناتو، بر سر بحران مهاجرت در مرز میان دو کشور همزمان شده است.

الکساندر لوکاشنکو در سخنان روز چهارشنبه خود یادآور شده که کشورش همچنین در انتظار دریافت سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ روسیه است که با استفاده از آن می‌توان اهداف هوایی را از فاصله ۲۵۰ کیلومتری سرنگون کرد.

رهبر اقتدارگرای بلاروس که پس از انتخاب مجدد به سمت ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ با اعتراض گسترده مخالفان روبرو شد پیش‌تر برای مهار بحران سیاسی داخلی در این کشور و مقابله با تنش‌های خارجی خواستار حمایت روسیه را طلب کرده بود.

ششمین دوره متوالی ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو به ادعای اپوزیسیون در پی برپایی انتخاباتی تقلبی و نمایشی زمینه سازی شد.

دولت بلاروس با خشونت هرچه تمام‌تر اقدام به سرکوب مخالفت‌ها و تظاهرات اعتراض‌آمیز کرد اما برغم تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنان تحت حمایت روسیه قرار گرفت.

بر اساس گزارش رسانه‌ها بیش از ۳۵ هزار نفر پس از آغاز اعتراض‌های سراسری در اوت ۲۰۲۰ توسط ماموران امنیتی در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس دستگیر و بازداشت شدند و هزاران نفر نیز اعلام کردند که طی این مدت قربانی خشونت‌های پلیسی بوده‌اند.

لوکاشنکو کشورهای غربی را به تلاش برای برکناری خود و دولتش و نیز تضعیف روسیه متهم کرده است. وی تمرینات نظامی برنامه‌ ریزی شده برای ماه سپتامبر را بخشی از تلاش های مشترک دو کشور برای مقابله با فشارهای خارجی توصیف کرده است.

این در حالیست که مخالفان لوکاشنکو و دولت تحت ریاست وی با بد گمانی نسبت به آینده کشورشان نگرانند که رئیس جمهور، بلاروس را قربانی حمایت‌های کرملین کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر فرانسه از بلاروس اخراج شد

لهستان: تسلیم باج‌خواهی بلاروس با استفادۀ ابزاری از پناهجویان نمی‌شویم

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت