پرونده مرگ کارگران سازنده استادیوم‌های جام جهانی؛ سازمان عفو بین‌الملل ورود کرد

کارگری در یکی از استادیوم های دوحه
کارگری در یکی از استادیوم های دوحه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای قطر را محکوم کرد که درباره علت مرگ کارگران مهاجری که در ساخت استادیوم‌ها در ده سال گذشته به این کشور کمک کرده‌اند تحقیق نمی‌کند و گزارشی ارائه نمی‌دهد.

آگهی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از قطر خواست تا درباره مرگ «غیرقابل توجیه» کارگرانی که استادیوم‌های فوتبال این کشور را برای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲آماده کردند، تحقیق کرده و نتیجه آن را هر چه زودتر اعلام کند.

مقامات قطری بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری به اتهام عدم رعایت حقوق کارگران غالبا آسیایی وشرایط دشوار کاری و سوء استفاده در محیط کار محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است که «وضعیت خطرناک کاری کارگران خارجی در این کشور برخی از آنها را به کام مرگ کشانده و دولت قطر هنوز نتیجه مشخصی از تحقیقات در این باره منتشر نکرده است.»

این گزارش سازمان عفو بین‌الملل مستند می کند که چگونه قطر به طور معمول، بدون انجام تحقیقات کافی، گواهی مرگ کارگران مهاجر را صادر می‌کند و مرگ‌ها را به «علل طبیعی یا مواردی چون نارسایی‌های قلبی» نسبت می‌دهد.

روزنامه گاردین پیش‌تر در یک گزارش تحقیقی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۰، زمان اعطای میزبانی جام جهانی به قطر تا سال ۲۰۲۰ دست کم ۶۵۰۰ کارگر آسیایی به دلیل شرایط بد کاری در جریان ساخت استادیوم‌های این کشور جان باخته‌اند.

در ماه فوریه گذشته، قطر، اطلاعات درج شده در گزارش گاردین را رد کرد اما از آن زمان تا امروز هیچ‌گاه اعلام دقیقی از شمار کارگران متوفی و یا دلیل مرگ آنها ارائه نکرده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید ۱۸ گواهی فوت صادر شده کارگران بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که در ۱۵ مورد از آنها دلیل فوت با اصطلاحات مبهمی مانند «نارسایی قلبی نامشخص و نارسایی حاد تنفسی به دلایل طبیعی» توجیه شده است.

دیوید بیلی، عضو گروه کاری سازمان جهانی بهداشت (WHO) در زمینه علل پزشکی مرگ کارگران، به عفو بین‌الملل گفته است که «این جملات بدون توضیح علل مرگ معنی ندارد.»

دوحه که سخت در تلاش است تا ورزشگاه و دیگر زیرساخت‌های خود را به موقع برای جام جهانی فوتبال در ۲۰۲۲ آماده کند، مدعی است که کارهای زیادی برای بهبود شرایط کاری کارگران مهاجر انجام داده است، از جمله چندین اصلاحات مربوط به قوانین کار. با این حال ناظران می‌گویند اجرای این اصلاحات در عمل اتفاق نمی‌افتد.

سخنگوی دولت قطر در واکنش به تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل گفت: «ما با موضع عفو بین‌الملل علیه قطر موافق نیستیم.» وی تاکید کرد که «تأثیر مثبت اصلاحات اشتغال در قطر برای همه روشن است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت فرانسه از برگزاری هر ۲ سال یکبار جام جهانی فوتبال

توصیه رئیس فیفا برای «دست ندادن داوران زن با شاهزاده قطری»‌ حاشیه ساز شد

رئیس فیفا از گسترش جام باشگاه‌های جهان و پر شدن استادیو‌م‌ها در جام جهانی قطر دفاع کرد