آمریکا: «پیشرفت تاریخی» در تولید انرژی از هم‌جوشی هسته‌ای رقم خورد

آزمایشگاه تحقیقات هسته‌ای(عکس آرشیوی است)
آزمایشگاه تحقیقات هسته‌ای(عکس آرشیوی است) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مرکز تحقیقات ملی در آمریکا اعلام کرد که از طریق هم‌جوشی هسته‌ای موفق شده توان تولید انرژی را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش دهد؛ دستاوری که از آن به عنوان «پیشرفت تاریخی» یاد شده است.

آگهی

یک مرکز تحقیقات ملی در آمریکا اعلام کرد که از طریق هم‌جوشی هسته‌ای موفق شده توان تولید انرژی را به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش دهد؛ دستاوری که از آن به عنوان «پیشرفت تاریخی» یاد شده است.

در جریان این آزمایش که در مرکز ملی احتراق و علوم فوتونی آمریکا، ان‌آی‌اف واقع در کالیفرنیا انجام شده، با استفاده از نور لیرز با غلظت بالای ۱۹۲، نقطه‌ای داغ به قطر یک تار مو ایجاد شده است. در نتیجه همجوشی ایجاد شده در این نقطه که تنها ۱۰۰ تریلیونیوم یک ثانیه به طول انجامیده، بیش از ۱۰ کوادریلیون (هزار تریلیون) وات انرژی آزاد شده است. این مرکز با انتشار نتیجه این آزمایش تصریح کرده که میزان انرژی آزاد شده در جریان آزمایش ۸ اوت، هشت برابر بیش از آزمایش مشابهی است که در بهار گذشته انجام شده بود.

هم‌جوشی هسته‌ای که از آن به عنوان انرژی نوین نسل آینده یاد می‌شود، به ویژه به دلیل تولید پایین زباله و عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای حامیان بسیاری در میان محققان جهان پیدا کرده است. هم‌جوشی یا «فیوژن» فرایند معکوسی است که در نیروگاه‌های هسته‌ای با عنوان شکافت یا «فیشن» مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرایند هم‌جوشی دو هسته اتمی سبک با هم جوش می‌خورند تا یک هسته سنگین‌تر ایجاد شود؛ چنان که هم‌جوشی دو ایزوتوپ هیدروژن باعث ایجاد هلیوم می‌شود. این فرآیندی است که در برخی ستارگان از جمله خورشید مدام در حال رخداد است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

مرکز ملی احتراق و علوم فوتونی آمریکا تایید کره که نتیجه این آزمایش نشان دهنده رسیدن به آستانه توان تولید حداکثر انرژی ممکن از طریق هم‌جوشی است. این مرکز همچنین خاطرنشان کرده که پس از انجام دوباره این آزمایش نتایج آن طی چند ماه‌ آینده در یک نشریه علمی منتشر خواهد شد.

این دستاورد محققان آمریکایی با استقبال همکاران اروپایی آنها مواجه شده است. چنان که پروفسور استیون رُز، مدیر مرکز تحقیقات هم‌جوشی هسته‌ای در امپریال کالج لندن اعلام کرد: «این مهمترین پیشرفت در زمینه هم‌جوشی هسته‌ای است که آغاز استفاده از آن در سال ۱۹۷۲ تاکنون حاصل شده است.»

فرانسه نیز به عنوان یکی از پیشگامان تولید انرژی از هم‌جوشی هسته‌‌ای در چارچوب پروژه بین‌المللی «ایتر»(Iter) مونتاژ راکتورهای مخصوص این فرایند را از یک سال پیش در منطقه «بوش دو رون» آغاز کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سبقت تولید برق پاک از فسیلی و هسته‌ای در اتحادیه اروپا؛ آیا عصر نفت رو به پایان است؟

انگشت ما می‌تواند تغییر اتم روی یک سطح را حس کند؛ این کشف به چه دردی می‌خورد؟

دانشمندان در تلاش برای دستیابی به مفهوم زمان در دل راکتور اتمی