شلیک نخستین موشک از نوار غزه پس از ۳ ماه آتش‌بس؛ نگرانی از رویارویی دوباره حماس و اسرائیل

رژه نظامی حماس در نوار غزه
رژه نظامی حماس در نوار غزه Copyright Adel Hana/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی حماس می‌گوید اگر مذاکرات با میانجیگری قطر به نتیجه و کمک‌های دوحه به غزه نرسد، این گروه از بالا گرفتن تنش‌ها با اسرائیل جلوگیری نخواهد کرد.

آگهی

سامانه دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین روز دوشنبه ۱۶ اوت یک موشک شلیک شده از نوار غزه به سوی شهرک سدروت را در آسمان رهگیری و منهدم کرد. این نخستین شلیک موشک پس از ۳ ماه آتش‌بس میان جنبش حماس و اسرائیل، پس از جنگ ۱۱ روزه ماه مه ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

حماس در روزهای گذشته هشدار داده بود که این سازمان و سایر جنبش‌های نظامی-سیاسی فعال در نوار غزه، در صورت کاسته نشدن از میزان محاصره و وارد نشدن کمک‌های مالی و مادی از قطر، «دست روی دست نخواهند گذاشت» و ساکت نخواهند نشست.

روزنامه‌های اسرائیلی جروزلم پست و هاآرتص روز دوشنبه با اشاره به سخنان فرماندهان حماس و چند جنبش فلسطینی دیگر، نسبت به رویارویی دوباره میان نوار غزه و اسرائیل هشدار دادند.

حازم قاسم، سخنگوی کمیته مردمی دفاع در نوار غزه اعلام کرده است که نمایندگان سازمان‌های فعال در این منطقه روز دوشنبه برای بررسی چگونگی اتخاد رویکرد واحد در صورت افزایش تنش‌ها، ارسال بادکنک‌های آتش‌زا و همچنین عملیات شبانه در مرزهای غزه با اسرائیل تشکیل جلسه می‌دهند. به‌گفته این مقام حماس، پیام گروه‌های شبه‌نظامی غزه از طریق مصر به اسرائیل منتقل شده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره نرمشِ حماس درباره شرایط دریافت کمک‌های مالی از قطر منتشر شده بود. 

به گزارش هاآرتص مقاومت اسلامی فلسطین با بررسی لیست ۱۶۰هزار خانواده نیازمندِ دریافت مستمری از قطر از سوی آمریکا و اسرائیل موافقت کرده بود تا احتمال انتقال این پول‌ها به حماس از بین نرود.

با این وجود، مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر و مصر تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تنش‌ها میان اسرائیل و نوار غزه در حالی افزایش می‌یابد که در روزهای گذشته چند جوان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری با شلیک سربازان اسرائیلی به قتل رسیده‌‌اند؛ امری که باعث نگرانی نهادهای امنیتی و سیاسی اسرائیل از ورود دوباره به یک بحران گسترده، مانند بهار امسال شده است.

در جریان جنگ اخیر میان اسرائیل و گروههای مسلح در نوار غزه بیش از ۲۶۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی جان خود را از دست دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا حماس را سازمانی تروریستی اعلام می‌کند

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

بایدن از ارتش آمریکا خواست توزیع هوایی مواد غذایی و تدارکات بر فراز غزه را آغاز کند