تمدید وضعیت فوق‌العاده در میانمار؛ رهبر کودتاچیان: انتخابات را دو سال دیگر برگزار می‌کنم

مین آنگ هلینگ، فرمانده ارتش میانمار
مین آنگ هلینگ، فرمانده ارتش میانمار Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مین آنگ هلینگ، رهبر نظامی حکومت کودتا در میانمار روز یکشنبه و شش ماه پس از ساقط کردن دولت منتخب این کشور، در جریان یک نطق ضبط شده که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد بر پایبندی خود به تعهد برگزاری انتخابات در دو سال آینده تاکید کرد.

آگهی

مین آنگ هلینگ، رهبر نظامی حکومت کودتا در میانمار روز یکشنبه و شش ماه پس از ساقط کردن دولت منتخب این کشور، در جریان یک نطق ضبط شده که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد بر پایبندی خود به تعهد برگزاری انتخابات در دو سال آینده و همکاری با کشورهای جنوب شرقی آسیا برای یافتن راه حلی سیاسی برای کشورش تاکید کرد.

او در بخشی از این نطق تلویزیونی گفت: «ما باید شرایط را برای برگزاری یک انتخابات سراسری چند حزبی، آزاد و عادلانه فراهم کنیم.» البته رهبر نظامی حکومت کودتا تصریح کرد که مقررات وضعیت فوق‌العاده در کشور را تا اوت سال ۲۰۲۳ و برگزاری انتخابات تمدید کرده و از مقام‌های نظامی کشور خواسته تا آن را با جدیت اجرا کنند.

مین آنگ هلینگ همچنین دلیل بی‌اعتمادی مردم به تلاش‌های ارتش برای کنترل شیوع بیماری کووید-۱۹ را ناشی از «اخبار جعلی و اطلاعات غلط همرسانی شده از طریق شبکه‌های اجتماعی» دانست و عاملان انتشار این دسته اخبار و اطلاعات را به سوء استفاده از کووید-۱۹ به عنوان «ابزاری برای بیوتروریسم» متهم کرد.

ارتش میانمار روز نخست فوریه گذشته و با استناد به تفسیر خود از قانون اساسی این کشور علیه دولت منتخب آنگ سان سوچی دست به کودتا زد. ارتش بدون ارائه مدرکی حزب خانم سوچی را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرد و از آن زمان تا کنون با اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور تلاش کرده تا با سرکوب خونین مخالفان کودتا و انسداد جریان اطلاع‌رسانی آزاد در این کشور، اوضاع را تحت کنترل خود دربیاورد.

دولت نظامی حاکم بر میانمار سه‌شنبه گذشته به طور رسمی نتایج انتخابات سراسری در این کشور را باطل اعلام کرد و یک کمیسیون جدید انتخاباتی تشکیل داد.

بر اساس گزارش انجمن مستقل کمک به زندانیان سیاسی، از روز نخست فوریه تا کنون دست‌کم ۹۳۹ نفر از معترضان به کودتا توسط حکومت میانمار کشته شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا(آسه آن) در نشست آوریل گذشته در جاکارتا تصمیم گرفت تا با معرفی یک میانجی ابتکار برگزاری گفتگو‌های سیاسی میان حکومت کودتا و مخالفان آن را به دست بگیرد. با این وجود، هنوز به دلیل امتناع برخی همسایگان میانمار از دخالت در امور داخلی این کشور و تردیدها نسبت به پایبندی حکومت کودتا به تعهداتش، این میانجی به طور رسمی معرفی نشده است.

با این حال، مین آنگ هلینگ در نطق روز یکشنبه خود در آستانه برگزاری نشست وزیران خارجه آسه آن با انتقاد تلویحی از سکوت آسه‌ آن در قبال میانمار، بر عزم خود برای همکاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا تاکید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودتای نظامی در گینه؛ رئیس جمهوری دستگیر و اجرای قانون اساسی متوقف شد

از تایپه تا توکیو؛ راهپیمایی روز جهانی حمایت از بهار میانمار

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند