لباس متفاوت تیم ژیمناستیک زنان آلمان در المپیک توکیو واکنش‌برانگیز شد

ژیمناست آلمانی
ژیمناست آلمانی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لباس‌ تیم ژیمناستیک زنان آلمان در بازی‌های المپیک توکیو سر و صدای زیادی کرده است. این تیم می‌گوید که لباس‌هایشان اعتراض به «نگاه جنسی» به ورزش است.

آگهی

لباس‌ تیم ژیمناستیک زنان آلمان در بازی‌های المپیک توکیو سر و صدای زیادی کرده است. این تیم می‌گوید که لباس‌هایشان اعتراض به «نگاه جنسی» به ورزش است.

زنان ژیمناست برای دهه‌ها از لباس مخصوصی استفاده می‌کنند که یک تکه است و پایین تنه آن به بیکینی (لئوتارد) می‌رسد. اما لباس جدید ژیمناست‌های آلمانی در المپیک توکیو بدن آن‌ها را تا مچ پا می‌پوشاند که این نوع لباس «یونیتارد» نام دارد.

با این حال لباس ژیمناست‌های مرد بدن را می‌پوشاند و در برخی موارد ژیمناست‌های مرد ترجیح می‌دهند از شورت ورزشی استفاده کنند.

آسوشیتدپرس
نمونه‌ای از لباس مردان ژیمناست در المپیک توکیوآسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس
نمونه‌ای از لباس مردان ژیمناست در المپیک توکیوآسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس
فرم لباسی که اغلب ژیمناست‌های زن آن را می‌پوشندآسوشیتدپرس

تیم زنان آلمان برای نخستین بار در مسابقات ژیمناستیک هنری اروپا در ماه آوریل گذشته پوشش یونیتارد را استفاده کرد.

سارا ووس، ژیمناست ۲۱ ساله آلمانی در آن زمان گفت که مطمئن نیستند که برای مسابقات المپیک نیز چنین تصمیمی بگیرند اما در نهایت تصمیم گرفتند تا از این پوشش در بازی‌های المپیک استفاده کنند.

کنار هم نشستیم و گفتم که خب، می‌خواهیم یک رقابت بزرگ داشته باشیم. می‌خواهیم احساس شگفت‌انگیزی داشته باشیم. می‌خواهیم به همه نشان دهیم که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسیم
سارا ووس
ژیمناست ۲۱ ساله آلمانی

ووس در جمع خبرنگاران گفت: «کنار هم نشستیم و گفتم که خب، می‌خواهیم یک رقابت بزرگ داشته باشیم. می‌خواهیم احساس شگفت‌انگیزی داشته باشیم. می‌خواهیم به همه نشان دهیم که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسیم.»

آسوشیتدپرس
لباس تیم زنان ژیمناستیک آلمان در المپیک توکیوآسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس
لباس تیم زنان ژیمناستیک آلمان در المپیک توکیوآسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس
لباس تیم زنان ژیمناستیک آلمان در المپیک توکیوآسوشیتدپرس

لباس لئوتارد (لوتارد) که پاها را نمی‌پوشاند در بازی‌های المپیک توکیو از سوی بسیاری از زنان ژیمناست انتخاب شد.

این درباره احساس راحتی است. می‌خواستیم نشان دهیم که هر زن، هر کسی، باید خودش تصمیم بگیرد که چه لباسی بپوشد.
الیزابت سایتز
عضو تیم ژیمناستیک زنان آلمان

الیزابت سایتز، عضو دیگر تیم ژیمناستیک زنان آلمان گفت: «این درباره احساس راحتی است. می‌خواستیم نشان دهیم که هر زن، هر کسی، باید خودش تصمیم بگیرد که چه لباسی بپوشد.»

فدراسیون ژیمناستیک آلمان در ماه آوریل گفته بود: «این لباس‌ها اعتراضی علیه نگاه جنسی در ژیمناستیک است. هدف این است که با رعایت اصول زیبایی خود را نشان دهیم بدون اینکه احساس ناراحتی کنیم.»

ترجیح سیمون بایلز به استفاده از لباس‌های فعلی

سیمون بایلز، ستاره آمریکایی در ماه ژوئن گفته بود که او لباس لئوتارد را ترجیح می‌دهد زیرا این پوشش پاها را بلند می‌کنند و بلندتر به نظر می‌رسند.

آسوشیتدپرس
سیمون بایلز ژیمناست مطرح آمریکاییآسوشیتدپرس

وی اضافه کرده بود: «اما من تصمیم آن‌ها را برای پوشیدن هر چه دوست دارند و هرچه باعث راحتی آن‌ها شود می‌پذیرم.»

مت کاوان، مدیر ارشد بازرگانی شرکت آمریکایی جی‌کی الیت (GK Elite) تولید کننده لباس‌های لئوتارد به آسوشیتدپرس می‌گوید که «اکثر درخواست‌ها برای لباس یونیتارد از کشورهایی است که به دلایل فرهنگی و مذهبی لباس‌های پوشیده را انتخاب می‌کنند.»

وی اضافه می‌کند که تولیدی آن‌ها لباس‌های پوشیده تا مچ پا (یونیتارد) را طراحی کرده است اما از منظر تقاضای مصرف کننده درخواست‌ها زیاد نبوده است.

طبق گزارش رویترز اما انتخاب این پوشش از سوی تیم زنان ژیمناستیک آلمان باعث ایجاد واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و بین شهروندان ژاپنی شد. دختران تقریبا همیشه در مدارس دامن می‌پوشند و زنان در بسیاری از مراکزی که مشغول کار هستند مجبورند تا کفش‌های پاشنه بلند داشته باشند.

یوکو یکی از شهروندان ژاپنی است که در توییتر در حمایت از لباس‌های تیم آلمان گفت: «من قبلا در ژیمناستیک ریتمیک حضور داشتم و در تمرینات ما همیشه دو مرد میانسال بودند که فقط وقتی پاها را بلند می‌کردیم عکس می‌گرفتند.»

وی اضافه کرد: «لباس لئوتارد می‌تواند زیبا و راحت باشد اما واقعیت این است که برخی افراد اینگونه از آن سوء استفاده می‌کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لالا کرامارنکو ۱۷ ساله برنده تورنمنت تجربی بین‌المللی ژیمناستیک ریتمیک

قهرمانان المپیک و فشارهای روانی؛ خطر افسردگی چگونه یک ورزشکار را تهدید می‌کند؟

ده‌ها چهره هنری «موج نفرت» شکل گرفته علیه ژرار دوپاردیو را محکوم کردند