ماکرون و ۱۴ عضو دولت فرانسه از «اهداف بالقوه بدافزار جاسوسی پگاسوس بودند»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گزارش‌های منتشرشده سرویس امنیتی مراکش که از بدافزار «پگاسوس»، ساخت یک شرکت اسرائیلی، استفاده می‌کرد شماره تلفن‌های همراه امانوئل ماکرون و اعضای دولتش را برای جاسوسی احتمالی در نظر گرفته بود.

آگهی

دو رسانه فرانسوی روز سه شنبه گزارش دادند که شماره تلفن های همراه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور و شماری از وزرای دولت در فهرست اهداف بالقوه بدافزار جاسوسی «پگاسوس» دیده می شود.

لوران ریشار، مدیر سازمان «مطالب ممنوعه» (Forbidden Stories) که به خبرنگاران در معرض تهدید کمک می کند گزارش رادیو فرانسه و لوموند را تائید کرده است. بنا به گزارش این دو رسانه تلفن های همراه ادوار فیلیپ، نخست وزیر پیشین و ۱۴ عضو دولت فرانسه در فهرست اهداف بالقوه بدافزار جاسوسی «پگاسوس» قرار دارد.

طبق گزارش های منتشرشده سرویس امنیتی مراکش که از بدافزار «پگاسوس»، ساخت یک شرکت اسرائیلی، استفاده می کرد شماره تلفن های همراه امانوئل ماکرون و اعضای دولتش را برای جاسوسی احتمالی در نظر گرفته بود.

به گفته لوران ریشار تائید جاسوسی از تلفن همراه رئیس جمهوری فرانسه نیازمند بررسی فنی گوشی او است. مدیر سازمان «مطالب ممنوعه» افزود که بدون بررسی فنی تلفن های همراه اهداف تعیین شده نمی توان با قاطعیت در مورد اینکه آیا واقعا از آنها جاسوسی شده است یا خیر، اظهارنظر کرد.

کاخ الیزه در واکنش به گزارش های منتشرشده اعلام کرد که در مورد همه جوانب این گزارش ها تحقیق خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان های «مطالب ممنوعه» و «عفو بین الملل» به فهرست ۵۰ هزار شماره تلفن که از سوی مشتریان شرکت اسرائیلی «ان اس او»، سازنده بدافزار «پگاسوس» انتخاب شده بودند دسترسی پیدا کرده اند.

مجموعه ای متشکل از ۱۷ رسانه بین المللی روز یکشنبه از استفاده از بدافزار «پگاسوس» برای جاسوسی از خبرنگاران و کنشگران پرده برداشتند. مراکش روز دوشنبه در واکنش به گزارش های منتشرشده استفاده سرویس های امنیتی خود از بدافزار «پگاسوس» برای جاسوسی را رد کرده بود.

از سوی دیگر دادستانی پاریس روز سه شنبه اعلام کرد که پرونده ای را برای تحقیق درباره جاسوسی با استفاده از «پگاسوس» آغاز کرده است. نام دو خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی «مدیاپار» در میان ۱۸۰ خبرنگاری که در سراسر جهان با استفاده از «پگاسوس» تحت نظر قرار گرفته بودند دیده می شود. این رسانه تحقیقی روز دوشنبه اعلام کرد که به دنبال افشای جاسوسی از دو خبرنگارش شکایتی حقوقی را تسلیم دستگاه قضایی فرانسه کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز سه شنبه بابت جاسوسی از خبرنگاران با استفاده از بدافزار «پگاسوس» به دادگستری فرانسه شکایت کرد.

در گزارش افشاگرانه ۱۷ رسانه بین المللی از جمله «لوموند»، «گاردین» و «واشنگتن پست» آمده بود که شماره تلفن های ۱۸۰ خبرنگار، ۶۰۰ شخصیت سیاسی، ۸۵ مدافع حقوق بشر و ۶۵ مدیر تجاری در فهرست اهداف بالقوه بدافزار «پگاسوس» قرار داشت.

بدافزار «پگاسوس» پس از نفوذ به گوشی های هوشمند امکان دسترسی به پیامک ها، عکس ها، فهرست شماره های تلفن و حتی شنود تماس های تلفنی را فراهم می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسی از دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه بریتانیا با بدافزار اسرائیلی پگاسوس؛ تحقیقات آغاز شد

حملهٔ تخم‌مرغی به رئيس جمهور ماکرون

رسوایی بدافزار پگاسوس؛ رئیس جمهوری فرانسه تلفن همراه و شماره‌اش را عوض کرد