عفو بین‌الملل: پناهجوها در لیبی مجبورند برای آب آشامیدنی به رابطه جنسی تن دهند

گروهی از پناهجویان در لیبی (عکس از آرشیو)
گروهی از پناهجویان در لیبی (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از زنان باردار در این اردوگاه‌ها به عفو بین الملل گفته‌اند که بارها از سوی ماموران اردوگاه‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

آگهی

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه اعلام کرد که پناهجویان در اردوگاه های مهاجران در لیبی برای دسترسی به آب آشامیدنی، مواد غذایی و سرویس های بهداشتی مجبور می شوند تا به رابطه های جنسی اجباری تن بدهند.

در گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر آمده است که پناهجویان در لیبی در معرض سوءاستفاده جنسی از سوی نگهبانان اردوگاه های مهاجران قرار می گیرند. سازمان عفو بین الملل در گزارش خود نوشته که شرایط اردوگاه های نگهداری از پناهجویان در لیبی بدتر شده است. این در حالی است که این اردوگاه ها اخیرا تحت نظر وزارت کشور لیبی قرار گرفته است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تعطیلی این اردوگاه ها شده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک زن پناهجو به سازمان عفو بین الملل گفته است: «ماموران اردوگاه می گویند شاید به آب و رختخواب نیاز داشته باشی و بگذار با تو رابطه جنسی داشته باشم تا آزادت کنم.»

تعداد دیگری از پناهجویان هم گفته اند که در اردوگاه های لیبی به آنها تجاوز جنسی شده است. گزارش سازمان عفو بین الملل به دنبال گفتگوی کارکنان این نهاد با ۵۳ پناهجوی ۱۴ تا ۵۰ ساله از کشورهای نیجریه، سومالی و سوریه تهیه شده است. شماری از زنان باردار در این اردوگاه ها به عفو بین الملل گفته اند که بارها از سوی ماموران اردوگاه ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

گزارش های زیادی از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون درباره ضرب و جرح و شکنجه پناهجویان و عدم دسترسی آنها به امکانات بهداشتی و مواد غذایی در اردوگاه های لیبی منتشر شده است.

گارد ساحلی لیبی که از حمایت مالی اتحادیه اروپا بهره می برد حدود ۱۵ هزار پناهجو را طی شش ماه گذشته از دریای مدیترانه به لیبی بازگردانده است. شماری از نمایندگان پارلمان اروپا از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته اند تا به حمایت مالی از گارد ساحلی لیبی پایان دهد. به گفته آنها کشور لیبی محلی «امن» برای پناهجوبان محسوب نمی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف ۸ گور دسته‌جمعی در لیبی؛ آیا پای نیروهای خلیفه حفتر در میان است؟

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند