هفتمین مصاف لاروخا و آتزوری در جام ملت‌های اروپا؛ تاریخچه بازی‌های پیشین ایتالیا و اسپانیا

تصویری از دیدار دو تیم ایتالیا و اسپانیا در یورو ۲۰۱۶
تصویری از دیدار دو تیم ایتالیا و اسپانیا در یورو ۲۰۱۶ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو تیم ایتالیا و اسپانیا تاکنون ۶ بار در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با یکدیگر رقابت کرده‌اند که از این تعداد دو برد سهم ایتالیا، ۲ مساوی و یک برد در ۹۰ دقیقه به علاوه یک پیروزی در ضربات پنالتی سهم اسپانیایی‌ها بوده‌ است.

آگهی

این هفتمین باری است که دو تیم فوتبال ایتالیا و اسپانیا در چارچوب رقابت‌های یورو یا همان جام ملت‌های اروپا به مصاف یکیدیگر می‌روند. مصافی که تعیین خواهد کرد سرخ‌پوشان لوییز انریکه راهی فینال یورو ۲۰۲۰ خواهند شد یا آبی‌پوشان روبرتو مانچینی.

از آخرین باری که آتزوری و لاروخا در جام ملت‌های اروپا با یکدیگر رقابت کردند تنها ۵ سال می‌گذرد. جایی که شاگردان آنتونیو کونته توانستند با دو گل جورجو کیه‌لینی و گراتزیانو پله، اسپانیا را شکست دهند. اما از نخستین مصاف دو تیم در جام ملت‌های اروپا بیش از ۴۱ سال می‌گذرد.

در این ۴۱ سال ایتالیا و اسپانیا ۶ بار در رقابت‌های یورو با یکدیگر بازی کرده‌اند که آبی‌پوشان ۲ برد داشته‌اند، ۲ مسابقه به تساوی انجامیده، یک پیروزی در ۹۰ دقیقه و یک برد در ضربات پنالتی هم سهم لاروخا بوده است.

در ادامه بازی‌های پیشین این دو تیم در رقابت‌های مختلف یورو را مرور می‌کنیم.

تساوی در یورو ۱۹۸۰

نخستین مصاف این دو قدرت فوتبال اروپا در رقابت‌های جام ملت‌ها به سال ۱۹۸۰ باز می‌گردد. جایی که دو تیم در ورزشگاه سن‌سیرو شهر میلان در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و در نهایت به نتیجه‌ای بهتر از صفر صفر دست نیافتند. در آن مسابقات که در ایتالیا برگزار می‌شد، ایتالیا و اسپانیا به همراه انگلستان و بلژیک ۴ تیم حاضر در گروه دوم مسابقات را تشکیل می‌دادند.

در آن دوره که مسابقات با حضور ۸ تیم برگزار می‌شد، ایتالیا در نهایت با شکست در مقابل چکسلواکی به مقام چهارم رسید و اسپانیا در همان مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

پیروزی آتزوری با گلزنی ویالی در یورو ۸۸

هشت سال بعد بار دیگر آبی پوشان و قرمزها در مرحله مقدماتی یورو با یکدیگر همگروه شدند. آن دوره از مسابقات در آلمان غربی برگزار می‌شد و تیم‌های آلمان، ایتالیا، اسپانیا و دانمارک در گروه نخست این رقابت‌ها با یکدیگر هم‌گروه بودند. بازی ایتالیا و اسپانیا در آن دوره روز ۱۴ ژوئن و در ورزشگاه شهر فرانکفورت برگزار شد. مسابقه در حالی که با تساوی پیش می‌رفت با گل دقیقه ۷۳ جان لوکا ویالی، به سود ایتالیا تغییر کرد و در نهایت این آتزوری بود که توانست اسپانیا را شکست دهد.

نکته جالب این است که لوکا ویالی پس از چندین سال مبارزه با سرطان، حالا سلامتی خود را باز یافته و امشب به عنوان مدیر تیم ملی فوتبال ایتالیا روی نیمکت آبی‌پوشان می‌نشیند. روبرتو مانچینی، سرمربی ایتالیا هم در آن بازی به عنوان بازیکن اصلی وارد میدان شده بود و تا دقیقه ۶۸ هم در زمین حاضر بود.

در آن سال، اسپانیا در همان مرحله گروهی از رقابت‌ها کنار رفت و ایتالیا هم با باخت در مقابل شوروی، در مرحله نیمه نهایی از مسابقات حذف شد.

پیروزی اسپانیا در ضربات پنالتی در یورو ۲۰۰۸

آبی و قرمزهای اروپا، ۲۰ سال منتظر ماندند تا بار دیگر در مسابقات جام ملت‌های اروپا مقابل یکدیگر قرار گیرند. یورو ۲۰۰۸ آغاز درخشش نسل افسانه‌ای اسپانیا بود. ایتالیای قهرمان جهان در حالی وارد تورنمنت شده بود که تعدادی از بازیکنان خود را کنار رفته می‌دید و روبرتو دونادونی هدایت آتزوری را عهده‌دار بود.

در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۰۸ و در ورزشگاه ارنست هاپل شهر وین، دو تیم در مقابل هم قرار گرفتند و پس از تساوی بدون گل در ۱۲۰ دقیقه وارد ضربان پنالتی شدند. دی‌ناتاله و ده روسی روز ۲۲ ژوئن ۲۰۰۸ ضربات پنالتی خود را در مقابل ایکر کاسیاس از دست دادند تا اسپانیایی‌ها به مرحله نیمه‌نهایی راه یابند.

در پایان آن تورنمنت اسپانیا با شکست آلمان قهرمان شد.

دو بازی در یورو ۲۰۱۲

اسپانیا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و همچنین قهرمان جهان وارد مسابقات یورو ۲۰۱۲ شده بود. در حالی که ایتالیا با چزاره پراندلی امیدوار بود بتواند نتایج ضعیف سالهای گذشته آبی پوشان را جبران کند. این دو تیم در همان مرحله مقدماتی با یکدیگر هم‌گروه بودند و روز ۱۰ ژوئن در مقابل یکدیگر قرار گرفتن. گل‌های آنتونی دی‌ناتاله و سسک فابرگاس دو تیم را به تساوی رساند. اما هر دو توانستند از مرحله گروهی صعود کنند.

پیروزی‌های اسپانیا و ایتالیا در ادامه رقابت‌ها موجب شد تا لاروخا و آتزوری در فینال بار دیگر در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند. اما اسپانیای فینال ترسناک‌تر از اسپانیای مرحله مقدماتی بود و شاگردان ویسنته دل‌بوسکه با گل‌های داوید سیلوا، زوردی آلبا، فراناندو تورس و خوآن ماتا توانستند با ۴ گل حریف خود را شکست دهند و به مقام قهرمانی دست یابند.

ایتالیا هم با آن شکست به مقام نایب قهرمانی رضایت داد.

پیروزی ایتالیا با کونته و کیه‌لینی در یورو ۲۰۱۶

اما آخرین دیدار دو تیم در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به ۵ سال قبل باز می‌گردد. جایی که این تورنمنت برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار شد. ایتالیا و اسپانیا در مرحله یک هشتم نهایی روز ۲۷ ژوئن در ورزشگاه استاد دو فرانس شهر پاریس مقابل یکدیگر قرار گرفتند. شاگردان آنتونیو کونته در آن مسابقه با گل‌های دقایق ۳۳ و ۹۱ کیه‌لینی و پله موفق شدند سرخ‌پوشان را شکست دهند.

هدایت اسپانیایی‌ها را در آن مسابقات ویسنته دل بوسکه بر عهده داشت. ایتالیایی‌ها هرچند اسپانیا را از پیش برداشتند اما در ادامه با شکست در مقابل آلمان به کار خود در آن تورنمنت پایان دادند و از فرانسه به خانه بازگشتند.

مانچینی یا انریکه؟

حالا از ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران روز سه‌شنبه دو تیم ایتالیا و اسپانیا برای هفتمین بار در چارچوب رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به مصاف یکدیگر می‌روند. شاگردان مانچینی تاکنون تمام بازی‌های خود را در این تورنمنت با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. در مقابل اسپانیا هرچند در مرحله مقدماتی کمی متزلزل ظاهر شد اما توانسته کرواسی و سوئیس را در مراحل حذفی شکست دهد و خود را به مرحله نیمه نهایی برساند.

آگهی

باید منتظر ماند و دید در جدال اندیشه‌های لوییس انریکه و روبرتو مانچینی کدامیک در نهایت پیروز رقابت ورزشگاه ومبلی شهر لندن خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایتالیا و اسپانیا راهی مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های اروپا شدند

نخست وزیر ایتالیا: فینال یورو ۲۰۲۰ باید از لندن به رم منتقل شود

چرا مقام‌های شهر میلان به دنبال ممنوعیت فروش بستنی و پیتزا پس از نیمه‌شب هستند؟