پوتین آمریکا را به سازماندهی کودتا در اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد

انقلاب اوکراین ۲۰۱۴
انقلاب اوکراین ۲۰۱۴ Copyright عکس از ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«چرا ایالات متحده کودتا ترتیب داد؟ چرا کشورهای اروپایی از موضع ضعف با آن همراه شدند و به این ترتیب به ایجاد شکاف در اوکراین و جدا شدن کریمه از آن تن دادند؟»

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه ۲۲ ژوئن (یکم تیر) آمریکا را به کودتا و سازماندهی برای سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، متحد مسکو و رئیس جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد.

پوتین این ادعا را در مطلبی که به مناسبت هشتادمین سالگرد حمله آلمان نازی به روسیه در پایگاه اینترنتی دولت منتشر شد، بیان کرد. روزنامه آلمانی دی‌تسایت نیز این مقاله را منتشر کرده است.

پوتین در این مقاله ضمن تشریح وضعیت در پایان جنگ جهانی دوم گفته است که در آن زمان کشورها مجبور به انتخاب میان از کشورهای غربی و روسیه بودند. پوتین نوشت: «در واقع این یک ضرب‌الاجل بود. پیامدهای چنین سیاست تهاجمی را می‌توان در نمونه فاجعه اوکراین در سال ۲۰۱۴ مشاهده کرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی پرسیده است: «چرا نیاز به چنین کاری بود؟ چرا ایالات متحده کودتا ترتیب داد؟ چرا کشورهای اروپایی از موضع ضعف با آن همراه شدند و به این ترتیب به ایجاد شکاف در اوکراین و جدا شدن کریمه از آن تن دادند؟»

در سال ۲۰۱۴، پس از آن که ویکتور یانوکوویچ پیشنهاد قرارداد تجاری با اروپا را نپذیرفت، اعتراضات عمومی برای ماه‌ها سراسر اوکراین را در برگرفت و در نهایت خیزش مردمی منجر به وقوع «انقلاب میدان» و سرنگونی دولت وقت اوکراین شد. چند سال بعد از این انقلاب، روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد.

به دنبال اقدامات تحریک‌آمیز اخیر ارتش روسیه در مرز اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر بر پایبندی کشورش به همراهی با اوکراین در برابر تجاوزات روسیه تأیید کرد. بلینکن گفت: «ما تعهدمان در مورد کمک به اوکراین در دفاع از خودش را با کمک امنیتی نشان می‌دهیم. جامعه بین‌المللی قاطعانه علیه هرگونه تجاوز و اقدام گستاخانه روسیه در اوکراین مخالف است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودتای نظامی در گینه؛ رئیس جمهوری دستگیر و اجرای قانون اساسی متوقف شد

بلینکن در کی‌یف: روسیه اقدامات خطرناک و تهاجمی خود در قبال اوکراین را متوقف کند

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟