کوبا: اثربخشی واکسن «آبدالا» علیه کرونا ۹۲.۲۸ درصد است

واکسن آبدالا
واکسن آبدالا Copyright YAMIL LAGE/AFP
Copyright YAMIL LAGE/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه دارویی دولتی بیوکوبافارما، اعلام کرد: «واکسن آبدالا تولیدی مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی پس از تزریق سه دُز اثربخشی ۹۲.۲۸ درصد را نشان می‌دهد.»

آگهی

کوبا می‌گوید اثر بخشی واکسنی که علیه بیماری کووید-۱۹ با نام «آبدالا» تولید کرده، ۹۲.۲۸ درصد است.

گروه دارویی دولتی بیوکوبافارما، اعلام کرد: «واکسن آبدالا تولیدی مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی پس از تزریق سه دُز اثربخشی ۹۲.۲۸ درصد را نشان می‌دهد.»

واکسن آبدالا که در مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی است در اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه مجوز رسمی مقامات کوبایی را دریافت می‌کند.

نام این واکسن از نام یک شعر اثر خوزه مارتی، قهرمان استقلال کوبا انتخاب شده است. آبدالا قهرمان این شعر است که رهبری ارتش نوبیا  را برعهده داشت و با مهاجمان خارجی می‌جنگید.

میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا در واکنش به ساخت این واکسن در توییتی گفت که دانشمندان این کشور در مرکز فینلای و مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی با گذر از همه موانع، دو واکسن بسیار موثر سوبرانا ۰۲ و آبدالا را تولید کرده‌اند.

موسسه فینلای روز شنبه اعلام کرد که واکسن سوبرانای ۰۲ که بخشی از کارآزمایی بالینی فاز سه آن در ایران انجام شد پس از تزریق دو دُز از سه دُز کارایی ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

واکسن سوبرانا ۰۲ تولیدی انستیتو واکسن فینلای کوبا که انستیتو پاستور ایران در تولید آن حضور داشته است از پروتئین‌های تاج ویروس کرونا که در آزمایشگاه ساخته شده‌اند، برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند. این پروتئین‌ها در مرحله بعدی با سم غیرفعال کزاز که یک آنتی‌ژن قدرتمند برای تقویت تولید پادتن (آنتی بادی) در بدن به شمار می‌رود، ترکیب می‌شود. این واکسن در ایران با نام «پاستوکووک» معرفی شده است.

دولت کوبا در نظر دارد که ۷۰ درصد جمعیت ۱۱.۲ میلیون نفری خود را تا ماه اوت واکسینه کند و مایه‌کوبی کل جمعیت تا قبل از پایان سال به اتمام برسد. طبق اطلاعات رسمی، از ابتدای شروع واکسیناسیون با واکسن آبدالا در این کشور، موارد ابتلای روزانه در هاوانا به نصف کاهش یافته است.

کوبا به دلیل تحریم در دهه ۱۹۸۰ تولید دارو را آغاز کرد و از ۱۳ واکسن موجود در برنامه واکسیناسیون این کشور، هشت واکسن به صورت محلی تولید می‌شوند.

کوبا همچنین صادرکننده واکسن نیز به شمار می‌رود و هم اکنون پنج واکسن علیه بیماری کووید-۱۹ را در دست تولید دارد. چندین کشور از جمله آرژانتین، جامائیکا، مکزیک، ویتنام و ونزوئلا برای خرید واکسن‌های کوبا ابراز تمایل کردنه‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوبا تزریق «سوبرانا پلاس» برای کودکان بالای ۲ سال بهبود یافته از کرونا را تایید کرد

علی خامنه‌ای «واکسن کوو ایران برکت» را دریافت کرد

آنچه باید دربارهٔ نوع دلتای ویروس کرونا بدانیم