راست افراطی در ایتالیای دراگی؛ آیا جورجا ملونی در چند قدمی پیروزی است؟

Giorgia Meloni
Giorgia Meloni Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که حزب او دست‌کم ۲۰ درصد آراء را در انتخابات آینده این کشور از آن خود خواهد کرد و به این ترتیب راست‌ترین پارلمان ایتالیا را از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوجود خواهد آورد.

آگهی

تقریباً همه احزاب سیاسی ایتالیا در هنگام نخست‌وزیری ماریو دراگی اطراف او جمع شدند؛ به استثنای حزب راست افراطی به رهبری جورجا ملونی که بر اساس نظرسنجی‌ها اقبالش میان رای دهندگان رو به افزایش است.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که خانم ملونی، رهبر حزب «برادران ایتالیا» با شعار فاشیستی «خدا، سرزمین مادری و خانواده» در آستانه پیشی گرفتن از حزب ضدمهاجر ماتئو سالوینی نیز هست.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که حزب او دست‌کم ۲۰ درصد آراء را در انتخابات آینده این کشور از آن خود خواهد کرد و به این ترتیب راست‌ترین پارلمان ایتالیا را از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوجود خواهد آورد.

انتخابات پارلمانی آینده ایتالیا در سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار می‌شود و اگرچه ماریو دراگی هنوز محبوب‌ترین سیاستمدار این کشور است اما جورجا ملونی جاه طلبی‌های خود را پنهان نمی‌کند و اخیرا در شبکه «رای» تلویزیون ایتالیا اعلام کرد که حاضر است هر مسئولیتی که ایتالیایی‌ها به او محول کردند، قبول کند.

حزب «برادران ایتالیا» در حال حاضر تنها حزب مخالف دولت وحدت ملی ماریو دراگی محسوب می‌شود. ماریو دراگی توانست طیف گسترده‌ای از احزاب از چپ تا حزب «لگا» به رهبری سالوینی در جناح راست را دور هم جمع کند.

ولفگانگو پیکولی، مدیر شرکت تحقیقاتی تنئو به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «حزب "برادران ایتالیا" به عنوان تنها حزب مخالف، زمان بیشتری برای سخنرانی دارد و از همه مهمتر می‌تواند حرفهایی را بزند که دیگر احزاب که با دولت در ائتلاف هستند، نمی‌توانند بگویند.»

جورجا ملونی ۴۴ ساله به‌ویژه از محدودیت‌های ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا بشدت انتقاد می‌کند و معتقد است که این محدودیت‌ها بیش از حد بوده است. او همچنین مخالف ورود مهاجران از آفریقا به ایتالیا است.

به این ترتیب او توانسته است گروهی از رای دهندگان حزب سالوینی را نیز که چندان از ائتلاف حزبشان با دولت موافق نیستند، به سمت خود جذب کند.

بر این اساس حزب «برادران ایتالیا» تا این مرحله، از جنبش ضدسیستم «پنج ستاره» و حزب چپ میانه «دموکرات» پیشی گرفته و با فاصله کمی پشت حزب «لگا» ایستاده است.

جورجا ملونی خود را یک قهرمان میهن‌پرستی و ارزش‌های سنتی مسیحی معرفی می‌کند که از سوی طرفداران «جهانی شدن» و جنبش دفاع از حقوق همجنسگرایان تهدید می‌شود.

او که به طور گسترده در رسانه‌ها حضور دارد، در زندگینامه‌ای که از خود با عنوان «نام من جورجا است» منتشر کرده، به جزئیاتی اشاره کرده که باعث برانگیختن احساسات رای دهندگان می‌شود؛ مانند این واقعیت که پدرش مادرش را قبل از تولد او رها کرده است.

او اگرچه در كتابش نیز نوشته است که طرفدار فاشیسم نیست، اما بارها با همه نئوفاشیست‌های كشته شده در جریان خشونت‌های ایتالیا در دهه ۱۹۷۰ میلادی همدردی کرده است.

جورجا ملونی که متولد شهر رم است، در دورانی جوانی به «جنبش اجتماعی ایتالیا» (MSI) پیوست؛ حزبی ملی‌گرا با گرایش‌های راست که پس از جنگ جهانی دوم توسط طرفداران موسولینی تاسیس شد و اکنون منقرض شده است.

مارکو تارچی، استاد علوم سیاسی دانشگاه فلورانس و یک فعال راست افراطی در جوانی درباره خانم ملونی می‌گوید: «مردم ماهیت رادیکال برخی از مواضع او، به عنوان مثال درباره مهاجرت و خانواده سنتی را دوست دارند و شیوه بیان او را می‌پسندند. او می‌داند که نمی‌تواند همه ایتالیایی‌ها را راضی کند، با این وجود بطور روشن رای دهندگان دارای دیدگاههای راست را خطاب قرار می‌دهد؛ رای دهندگانی که به گفته او در ایتالیای امروز اکثریت را دارند.»

مارکو تارچی می‌افزاید: «او یک زن است و نسبتا جوان، آن هم در عصری که جوانی و دیدگاههای فمینیسم تسلط دارند.»

جورجا ملونی پیش از این طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ میلادی در دولت سیلویو برلوسکونی وزیر جوانان بود و اکنون در سطح اروپا نیز با احزاب راست افراطی دیگر کشورها ارتباط نزدیکی دارد. او از طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده نیز محسوب می‌شود.

با این وجود از نظر ولفگانگو پیکولی، حزب «برادران ایتالیا» برای رسیدن به اهدافش باید چند کار اساسی دیگر انجام دهد از جمله «کمی پاکسازی» در ریشه‌های نئوفاشیست خود و ایجاد یک تیم مدیریتی قوی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت نخست‌وزیر ایتالیا از خواننده «پلاسیبو»؛ جورجا ملونی نژادپرست و فاشیست خوانده شد

ظهور راست‌گرایان افراطی در صحنه سیاست پرتغال؛ آیا مامن مهاجران به نژادپرستی می‌گراید؟

وزیر اقتصاد فنلاند پس از رسوایی سخنان نژادپرستانه‌ استعفا داد