بلغارستان نهادها و افراد مرتبط با تحریم‌های آمریکا را در «فهرست سیاه» قرار داد

فساد
فساد Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بلغارستان فقیرترین عضو اتحادیه اروپا است و از نظر شفافیت مالی بین المللی به عنوان فاسدترین عضو اتحادیه شناخته می شود.

آگهی

دولت بلغارستان پس از آنکه سه مسئول و ۶۴ شرکت این کشور به دلیل فساد تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت در اقدامی مکمل نهادها و افراد مرتبط با تحریم‌شدگان را در «فهرست سیاه» قرار داد.

ایالات متحده آمریکا چهارشنبه گذشته ده‌ها شرکت و سه تبعه بلغارستان را به دلیل آنچه «کلاه برداری و فساد مالی» عنوان شده بود تحت کم‌سابقه‌ترین اقدام تنبیهی به دلایل یاد شده قرار داد.

دلیان پیِوسکی، قانون‌گذار سابق و چهره شناخته شده رسانه‌ای در بلغارستان، ایلکو ژلیازکوف، مسئول دولتی و واسیل بوژکف، سرمایه‌داری که عمده ثروت خود را از راه قمار بدست آورده سه تبعه این کشور هستند که به همراه ۶۴ شرکت تحت تحریم آمریکا واقع شده‌اند.

افراد و شرکت‌های یاد شده از سوی واشنگتن به «کلاه‌بردای و فساد» متهم شده‌اند. وزارت خزانه‌دای آمریکا در این میان واسیل بوژکف، سرمایه‌دار بلغاری را همچنین به تلاش برای فراهم کردن زمینه نفوذ روسیه در ساختار دولتی بلغارستان متهم کرده‌ است.

این سرمایه دار فراری سال گذشته میلادی پس از مجرم شناخته شدن به دلیل تقلب مالیاتی و پرداخت رشوه از بلغارستان فرار کرد.

دولت موقت بلغارستان که تا انتخابات یازدهم ژوئیه در این کشور بر سر کار است کارگروه ویژه‌ای متشکل از اعضای وزارت دارایی و کشور و چند تن از افسران مالیاتی و اطلاعاتی را برای شناسایی افراد و نهاد‌های مرتبط با تحریم‌شدگان آمریکا قرار داده تا بدین وسیله آنها را در فهرست سیاه قرار دهد.

نهادهای دولتی و شرکت‌های متعلق به دولت یا شهرداری‌ها ملزم هستند به هرگونه ارتباط با افرادی که در این فهرست قرار می‌گیرند پایان دهند.

وزیر دارایی بلغارستان در این خصوص تصریح کرد که نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی باید از هرگونه معامله با تحریم‌شدگان و افراد مرتبط با آنها که در فهرست قرار گرفته‌اند خودداری کنند زیرا در غیر این صورت خود نیز به صورت بالقوه در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت.

دلیان پیِوسکی که بسیاری در بلغارستان از او به عنوان یک قدرت پشت صحنه با نفوذ شدید بر قوه قضاییه و تاثیرگذار بر نخبگان سیاسی یاد می‌کنند هرگونه اتهام و عملی که مستوجب سرزنش باشد را رد کرده است.

ایلکو ژلیازکوف، یک مسئول دولتی تحت تحریم که هم‌ اکنون در مرخصی به سر می‌برد در خصوص اقدام واشنگتن و مجازات‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اظهار نظری نکرده است.

واسیل بوژکف، سرمایه‌دار فراری که تحت ۱۸ مورد اتهامی از جمله کلاه‌برداری و سو‌استفاده مالی قرار گرفته گفته است که در وضع این مجازات‌ها،‌ وضعیت وی به عنوان «قربانی اخاذی» نادیده گرفته شده است.

بسیاری از شهروندان بلغارستان که ماه گذشته در اعتراض به ریشه‌دواندن فسادِ گسترده در این کشور دست به تظاهرات زده بودند از تحریم‌های آمریکا استقبال و ابراز امیداری کرده‌اند که این مجازات‌ها زمینه یک اقدام جدی بر ضد فساد در سطح بالای کشورشان را فراهم کند.

بلغارستان فقیرترین عضو اتحادیه اروپا است و از نظر شفافیت مالی بین المللی به عنوان فاسدترین عضو اتحادیه شناخته می شود.

این کشور برغم ادعای مطرح شده و اعلام داشتن عزمی جدی برای ریشه کن کردن فساد تاکنون حتی یک مقام بلند پایه را به جرم دست داشتن در فساد زندانی نکرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بلغارستان؛ رئیس جمهور فعلی با استاد دانشگاه صوفیه رقابت می‌کند

تبهکاران بلغارستان به نام سیلوستر استالونه گذرنامه جعل کردند

انشقاق نمایندگان اتحادیه اروپا بر سر «نقض حاکمیت قانون» در بلغارستان