سازمان جهانی بهداشت خواستار تخلیه بیماران و مجروحان غزه برای معالجات فوری شد

حملات اسرائیل به غزه
حملات اسرائیل به غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت نسبت به کمبود امکانات پزشکی و تکمیل ظرفیت پذیرش و خدمات رسانیِ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال در غزه هشدار داده است.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه خواستار دسترسی به بیماران و مجروحان حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه و صدور مجوز عبور برای تخلیه این افراد جهت معالجات پزشکی شد.

این درخواست در حالی مطرح شده که کارکنان بخش بهداشت و داوطلبان کمک‌رسانی در این زمینه پس از جنگ یازده روزه میان حماس و ارتش اسرائیل همچنان در غزه مشغول مداوای بیماران و رسیدگی به مجروحان هستند.

به گفته سخنگوی سازمان جهانی بهداشت حدود ۶۰۰ بیمار که برخی از آنها از ناراحتی‌های مزمن رنج می‌برند از زمان آغاز درگیری‌ها به دلیل محاصره این منطقه و بسته بودن گذرگاه‌های عبوری در منطقه باقی مانده و امکان انتقال آنها به خارج از این بخش تحت کنترل فلسطینیان وجود نداشته است.

وی سپس یادآور شد که وضعیت بیماری افراد یاد شده به گونه‌ای است که بایست برای معالجات فوری از منطقه تخلیه شوند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در این خصوص تصریح کرد: «این بسیار مهم است که ما به فلسطینیان کمک کنیم تا بتوانند تحت مراقبت‌های لازم قرار گیرند؛ بویژه آنکه برخی از آنها لازم است در خارج از نوار غزه تحت مداوا قرار گیرند.»

او سپس تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت در منطقه حضور دارد اما تایید نکرد که آیا امکان دسترسی به خارج از نوار غزه برای کارکنان و امدارسانان این سازمان فراهم است یا خیر؟

این در حالیست که چند سازمان بشردوستانه دیگر نیز تاکنون نسبت به محدودیت دسترسی به بیماران و نبود شرایط مساعد برای رساندن دارو به بیماران و مجروحان شکایت کرده‌اند.

ده ها مرکز بهداشتی در جریان حملات هوایی گسترده و کم‌سابقه اسرائیل به نوار غزه در اوایل ماه جاری به شدت آسیب دیده و تخریب شد‌ه‌اند؛ حال آنکه سازمان جهانی بهداشت نسبت به کمبود امکانات بهداشتی و تکمیل ظرفیت پذیرش و خدمات رسانیِ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال در این منطقه هشدار داده‌اند.

هلن اتنس-پترسون، رئیس هیئت مامور سازمان جهانی بهداشت در غزه می‌‌گوید: «ظرفیت سیستم درمانی و مراکز پزشکی برای پاسخگویی به نیازهای موجود به شدت در معرض تهدید است.»

وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در زمینه بهداشت و درمان در غزه یادآور شد که یک گروه از پزشکان بدون مرز برای دسترسی به یک مجتمع وابسته به وزارت بهداشت مجبور شد که مسیری دشوار را در میان آوار و بقایای ساختمان‌های تخریب شده بر اثر حملات هوایی اسرائیل بپیماید.

امدادرسانان همچنین با یادآوری این نکته که ساکنان نوار غزه هنگام بمباران‌ها اغلب مجبور بودند در پناهگاهی امن دور هم جمع شوند نسبت به افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ و گسترش این بیماریِ همه‌گیر هشدار داده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعار «مرگ بر اعراب» یهودیان افراطی در بیت‌المقدس؛ واکنش اسرائیل به بالن‌های آتش‌زا حمله به غزه بود

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت با تقویت این نهاد موافقت کردند

«نه غزه، نه لبنان» ناسیونالیسم ایرانی و مساله فلسطین