گروسی: توافق موقت ایران و آژانس انرژی اتمی برای یک ماه دیگر تمدید شد

دیدار مدیر کل آژانس انرژی اتمی با حسن روحانی در سفر گروسی به تهران
دیدار مدیر کل آژانس انرژی اتمی با حسن روحانی در سفر گروسی به تهران Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید توافق موقت و سه ماهه ایران و این نهاد بین‌المللی برای یک ماه دیگر تمدید شد.

آگهی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه ۳ خرداد (۲۴ مه) با اعلام تمدید توافق سه ماهه و موقت ایران و آژانس گفت ایران موافقت کرده تا فرآیند ضبط فعالیت‌های هسته‌ای‌ توسط دوربین‌های مدار بسته به مدت یک ماه دیگر ادامه یابد.

در همین راستا، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین هم روز دوشنبه ۲۴ مه اعلام کرد که در نامه‌ای این تصمیم ایران را به اطلاع مدیرکل آژانس رسانده است.

اظهارات دیپلمات ایرانی در حالی مطرح می‌شود که توافق ایران و آژانس دو روز قبل به پایان رسیده بود. روز گذشته قرار بود رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، نشست خبری در این خصوص داشته باشد که بعد از چندین بار تاخیر، بالاخره به امروز موکول شد. پیش‌بینی می‌شد آقای گروسی در همان نشست دیروز، تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس را اعلام کند.

صبح امروز، دوشنبه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری هفتگی خود با اهالی رسانه تلویحا اعلام کرد که توافق سه ماهه ایران و آژانس برای یک ماه دیگر تمدید خواهد شد.

غریب آبادی در بخش‌های دیگری از اظهاراتش گفت: «داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیاز سازمان انرژی هسته‌ای ایران باقی خواهد ماند و به آژانس منتقل نمی‌شود. داده‌های یک ماه آینده نیز صرفا در اختیار ایران خواهد بود.»

طبق توافق ایران و آژانس قرار شده در صورتی که فرآیند احیای برجام و رفع تحریم‌های ایران با موفقیت انجام شود، ایران فایل‌ها و فیلم‌های این سه‌ماه را در اختیار مسئولان آژانس انرژی اتمی قرار می‌دهد. با توجه به تفاهم پیش آمده این توافق حالا ۴ ماهه خواهد شد.

بعد از آنکه مجلس ایران، با تصویب قانونی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دولت را موظف کرد به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد، سازمان انرژی هسته‌ای ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۱ فوریه با یکدیگر به توافق رسیدند که به مدت سه ماه فرآیند ضبط از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گیرد اما فیلم و تصاویر این دوریبن‌ها نزد ایران محفوظ بماند. طبق آن توافق طرفین پذیرفتند در صورتی که در این بازه زمانی فرآیند احیای برجام با موفقیت صورت گرفت و تحریم‌های ایران لغو شد، تهران این فایل‌ها را در اختیار آژانس قرار دهد.

تمدید توافق ایران و آژانس در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات برای احیای برجام در وین در هفته‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است. طرفین هرچند از پیشرفت در روند گفتگوها می‌گویند اما در عین حال تاکید دارند که برخی اختلافات باقیست. دور چهارم مذاکرات در چارچوب گروه ۴+۱ و همچنین آمریکا هفته گذشته در پایتخت اتریش ادامه یافت و قرار است این هفته مجددا پی گرفته شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به انتشار گزارش آژانس انرژی اتمی؛ نماینده ایران: در راستای مصوبه مجلس عمل کردیم

مقام ارشد آمریکایی: احتمال توافق بر سر احیای برجام؛ لودریان: «زمان سرنوشت ساز» فرا رسیده

ایران و جهان در مسیر نگارش متن توافق؛ آیا احیای برجام نزدیک است؟