شکار طوفان با هواپیمای ناسا؛ آیا صاعقه برای محیط زیست سودمند است؟

رعد و برق
رعد و برق Copyright Pxhere/Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان می‌دهد نقش رعد و برق در طبیعت ممکن است پر رنگ تر از آن چیزی داشته باشد که پیشتر توسط جامعه علمی شناخته شده بود.

آگهی

نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان می‌دهد نقش رعد و برق در طبیعت ممکن است مهمتر و بیشتر از آن چیزی داشته باشد که جامعه علمی تا به امروز می‌دانست.  

بسیاری از مردم بیشتر با صاعقه به دلیل خطراتش آشنا هستند. این رخداد طبیعی هرچند به شدت مرگبار است، با این احتمال اتفاق افتادن آن نادر به شمار می‌رود. بنابر داده‌های جمع‌آوری شده توسط ایالات متحده آمریکا احتمال اصابت رعد و برق به یک نفر تقریبا ۱ به یک میلیون و دویست هزار در سال و ۱ به پانزده هزار در طول زندگی‌ فرد است.

رعد و برق به دلیل تجمع بارهای الکتریکی در لایه‌های جو رخ می‌دهد. با وقوع رعد و برق میان دو ابر یا میان ابر و زمین تعادل ایجاد می‌شود و این فعل و انفعال شیمیایی بارها و بارها در طبیعت اتفاق می‌افتد.

هر ساله تقریبا ۲۰ میلیون صاعقه به زمین برخورد می‌کند. هر صاعقه حدودا ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در هوا حرکت می‌کند و هوای پیرامونی خود را تا ۲۸ هزار درجه سانتی‌گراد داغ می‌کند. این واکنش‌های غول‌آسای جوی اما بیهوده نیستند و محققان می‌گویند تاثیرات شگفت‌آور و سودمندی در طبیعت دارند.

در مطالعه تازه که با مشارکت ۹ پژوهشگر و ۱۲ دانشگاه و آژانس هواشناسی در آمریکا انجام شده است، محققان برای شناخت بیشتر صاعقه‌ها از یک هواپیمای داگلاس دی‌سی-۸ ویژه شکار طوفان و متعلق به ناسا برای پرواز تحقیقاتی هوابرد استفاده کردند.

دانشمندان در جریان این تحقیق متوجه ترکیباتی به نام «رادیکال‌های هیدروکسیل» در هوا شدند. این ماده بسیار واکنش‌پذیر که بیشتر با عنوان «پاک‌کننده شیمیایی» شناخته می‌شود، از ترکیب‌های شیمیایی مهمی است که در جو می‌توان یافت.

دکتر ویلیام برون، استاد هواشناسی و علوم جوی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید وجود این ترکیبات را پیشتر به خرابی تجهیزات اندازه‌گیری در هواپیما نسبت داده بودند. اما سرانجام متوجه شده‌اند که این اندازه‌گیری‌ها واقعی بوده است.

بنابر این مطالعه، داده‌های برداشت شده از ابرهای طوفانی به هنگام رعد و برق ۱۰۰۰ رادیکال هیدروکسیل بیشتر از مقدار طبیعی را نشان داده‌اند.

محققان قبلا دریافته بودند که رعد و برق می‌تواند به پاکسازی جو کمک کند، اما تا کنون شواهدی مبنی بر ایجاد ترکیباتی نظیر این رادیکال‌ها نیافته بودند. در نتیجه‌ی این مطالعه، دانشمندان تخمین می‌زنند چیزی در حدود ۲ تا ۱۶ درصد میزان اکسیداسیون جو کره زمین، یا تمیزکاری که به صورت طبیعی در جو زمین اتفاق می‌افتد، توسط صاعقه انجام می‌شود.

این فرایند اکسیداسیون به کاهش مواد شیمیایی نظیر مونوکسید کربن و متان در جو کمک می‌کند. موادی که به عنوان گازهای گلخانه‌ای شناخته می‌شوند و در افزایش دما و تغییرات آب و هوایی نقش دارند.

محققان می‌گویند بررسی میزان تاثیر رعد و برق در مبارزه با تغییرات اقلیمی همچنان محتاج مطالعات بیشتری است.

به اینستاگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان با سامانه لیزری موفق به منحرف کردن مسیر آذرخش شدند

مرگ دوندگان فوق ماراتن چین؛ تنها بازمانده چگونه جان سالم به در برد؟

صاعقه در اروپا چند نفر را مجروح کرد