حمام خون در برزیل؛ عملیات سنگین پلیس علیه قاچاقچیان ۲۵ کشته بر جای گذاشت

یورش پلیس برزیل به قاچاقچیان در حومه ریودوژانیرو
یورش پلیس برزیل به قاچاقچیان در حومه ریودوژانیرو Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گردانندگان این گروه برای اعضای خود تشکیلاتی نظامی ایجاد کرده بودند که در آن صدها «سرباز» مجهز به تفنگ، تپانچه، نارنجک، جلیقه ضد گلوله، لباس استتار و سایر تجهیزات رزمی حضور داشتند.

آگهی

درگیری و تیراندازی در عملیات سنگین و گسترده پلیس برزیل برای مبارزه با شبکه قاچاق مواد مخدر با استفاده از کودکان دست کم ۲۵ کشته بر جای گذاشت.

در این درگیری‌های خشن مسلحانه چندین تن زخمی شده و یکی از کشته‌شدگان نیز از مأموران پلیس بوده است.

در تصاویری از این رویداد که در شبکه‌‌های تلویزیونی محلی پخش شد، برخی از اعضای باندهای قاچاق دیده می‌شوند که در حال فرار از دست مأموران، سخت مجروح شده‌اند.

اپلیکیشن یورونیوز را از اپل استور دانلود کنید

ساکنان حومه‌ یا همان «فاولا» همچنین فیلم‌هایی را از عملیات بامداد پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی همرسان کردند که در آن بالگردها در حال پرواز بر فراز منطقه هستند و صدای انفجار و تیراندازی نیز شنیده می‌شود.

پلیس برزیل با انتشار بیانیه ای درباره این عملیات اعلام کرد: «در پی دریافت گزارش‌هایی توسط واحد حمایت از کودکان در اداره پلیس مبنی بر این که قاچاقچیان مواد مخدر، كودكان و نوجوانان را برای پیوستن به باند اصلی خلافکاری در منطقه به استخدام خود در می‌آوردند، تفحص در این زمینه آغاز شد.»

در این بیانیه آمده است: «این جنایتکاران اقداماتی از قبیل قاچاق مواد مخدر، دزدی کالا، تعرض به عابران پیاده، قتل و حمله به قطارهای مترو در منطقه را انجام می‌دهند.»

محله فقیرنشین ژاکارزینیو در حومه شهر ریودوژانیرو که عملیات از آنجا آغاز شد، به عنوان پایگاه «کماندوهای سرخ»، مهم‌ترین باند قاچاق مواد مخدر در ریودوژانیرو به شمار می‌رود و خبرگزاری فرانسه می نویسد که روز پنجشنبه در این محله «حمام خون» به راه افتاده بود.

یک مقام محلی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که ساکنان منطقه شماری از اجساد غرق خون را کف خیابان دیده و برخی اجسار دیگر را در حال تخلیه از یک خودرو زرهی پلیس مشاهده کرده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی است که حداقل دو نفر نیز درون مترو در حال عبور از روی ریل هوایی تیر خورده‌اند.

نظیر این عملیات در سال‌های اخیر بارها انجام شده است، اما عملیات روز پنجشنبه در محله ژاکارزینیو خونبارترین عملیات از سال ۲۰۱۶ تاکنون بوده است. عملیات پنجشنبه در حالی انجام شد بر اساس حکم دیوان عالی برزیل، نیروهای پلیس در وضعیت بحران کرونا به جز در «شرایط کاملا استثنایی» حق یورش بردن به فاولاهای فقیر کشور را ندارند.

آسوشیتدپرس
یورش پلیس برزیل به قاچاقچیان در حومه ریودوژانیروآسوشیتدپرس

پلیس می‌گوید که این عملیات به دنبال تحقیقات و شنود تلفنی با حکم قانونی و شناسایی ۲۱ نفر از اعضای دسته‌ای از خلافکاران انجام شد که قصد داشتند با سلاح‌های گرم، موقعیت برتر خود در منطقه را تثبیت کنند.

پلیس همچنین گفته است که گردانندگان این گروه برای اعضای خود تشکیلاتی نظامی ایجاد کرده بودند که در آن صدها «سرباز» مجهز به تفنگ، تپانچه، نارنجک، جلیقه ضد گلوله، لباس استتار و سایر تجهیزات رزمی حضور داشتند.

پس از عملیات روز پنجشنبه، گروهی از ساکنان حومه ریودوژانیرو در اعتراض به این یورش و خشونت‌های صورت گرفته به دست نیروهای پلیس، اعتراض کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درباره کشتار زاغه‌نشینان ریو دو ژانیرو شد

تخریب بیش از هشت هزار قبضه سلاح توقیف شده در برزیل

اعتصاب سراسری در برزیل به خشونت پلیس با معترضان انجامید