بلینکن: چین بیش از قبل در داخل سرکوب و در خارج تهاجمی‌ رفتار می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایالات متحده می گوید چین در سالهای اخیر در داخل بیشتر از قبل سرکوب کرده و در خارج هم رفتارهایش تهاجمی تر از گذشته بوده است.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید چین نظم جهانی را به چالش می‌کشد و با سرکوبگری بیشتر به صورت فزاینده ای خشونت آمیز رفتار می‌کند.

آقای بلینکن در گفت‌وگو با برنامه شصت دقیقه شبکه سی بی اس بار دیگر سیاست‌های چین را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که پکن در سالهای اخیر رفتارهایش به شکل واضحی خشونت آمیزتر شده است.

اظهارات دیپلمات ارشد آمریکایی پس از آن مطرح می شود که جو بایدن در نخستین سخنرانی خود در کنگره در روز چهارشنبه تاکید کرده بود که ایالات متحده به دنبال درگیری با پکن نیست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین اظهار داشت که به همتای چینی خود گفته است که از رقابت با پکن برای کسب قدرت غالب جهان استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص چین گفت: «چین تنها کشوری در جهان است که توانایی نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک برای تضعیف یا به چالش کشیدن نظم مبتنی بر قونین حاکم بر نظم بین الملل را دارد. قوانینی که ما به دفاع از آنها متعهد و مصمم هستیم.»

او در ادامه افزود: «واقعیت این است که ما در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که چین در داخل بیشتر از قبل سرکوب کرده است و در خارج نیز بیشتر از قبل به صورت پرخاشگرانه و تهاجمی رفتار کرده است.»

بلینکن پیشتر و در ماه مارس هم در اظهاراتی مشابه و در گفتگو با شبکه سی ان ان گفته بود که روابط میان آمریکا و چین به شکل فزاینده‌ای خصمانه شده است.

آقای بلینکن برای حضور در نشست وزرای خارجه گروه هفت در لندن به پایتخت بریتانیا سفر کرده است. این نخستین جلسه این گروه بعد از حدود دو سال و به دلیل شیوع ویروس کرونا است.

اریکا بارکس-راگلس ، مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص اهداف نشست گروه هفت به خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده انتظار دارد در این نشست درباره موضوعات مختلفی بحث و گفتگو شود از جمله اینکه چگونه می توان با همراهی متحدان در خصوص حل چالش های جمعی همکاری کرد.

قرار است وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان در این نشست در خصوص موضوعات مختلف از جمله تنش‌های فزاینده با چین و روسیه به گفتگو بنشینند.

این نشست شرایط را برای برگزاری نشست ماه آینده سران گروه هفت که قرار است در جنوب غربی بریتانیا برگزار شود، هموار می کند. مقام های هندی هم در هر دو نشست حضور دارند.

جو بایدن در نخستین سفر خود از زمان ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهوری قرار است برای حضور در این نشست به بریتانیا سفر کند.

آخرین نشست حضوری وزرای خارجه قدرتهای برجسته اقتصادی جهان در آوریل ۲۰۱۹ در شمال غربی فرانسه برگزار شد.

گروه هفت، ابتدا با گردهم آیی شش کشور صنعتی جهان یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، تشکیل شده بود و در ادامه کانادا هم به این جمع اضافه شد.

وزرای خارجه این هفت کشور روزهای سه شنبه و چهارشنبه در نشست لندن حضور خواهند یافت. قرار است یک مرکز آزمایش کرونا در محل حضور داشته باشد و همچنین هیئت های مختلف با صفحاتی مخصوص از یکدیگر جدا شوند تا خطر ابتلا و انتقال ویروس کرونا کاهش یابد. بریتاینا محدودیت های خاصی را نیز برای هیئت های حاضر در این نشست اعمال کرده است.

وزارت مور خارجه بریتانیا اعلام کرده که شام مشترک کاری میان دومینیک راب و آنتونی بلینکن وزاری خارجه دو کشور برنامه ریزی شده و در این ملاقات بررسی موضوعات مختلفی از جمله مسائل افغانستان، ایران، چین و همچنین مسائل مربوط به تجارت در دستور کار دو هیئت قرار دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن: با متحدان‌مان برای جلوگیری از تهدید هسته‌ای ایران همکاری می‌کنیم

بایدن از روسای جمهور روسیه و چین برای شرکت در نشست آب و هوا دعوت کرد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند