کارزار علیه وام بین‌المللی در کنیا؛ بدهکاری و فساد دولت را به دامن چین انداخت

پوستر نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی
پوستر نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاربران کنیایی با ارسال مداوم شعار «وام دادن به ما را متوقف کنید» در بخش نظرات، نشست زنده فیس‌بوکی کریستالینا گئورگیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول را ناتمام گذاشتند.

آگهی

کاربران کنیایی با ارسال مداوم شعار «وام دادن به ما را متوقف کنید» در بخش نظرات، نشست زنده فیس‌بوکی کریستالینا گئورگیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول را ناتمام گذاشتند.

رییس صندوق بین‌المللی پول روز ۲۲ آوریل در صفحه فیس‌بوک این نهاد بین‌المللی میزبان نشستی با موضوع تغییرات اقلیمی بود ولی با شدت گرفتن طوفان کاربران کنیایی در بخش نظرات این رویداد برخط (آنلاین)، خانم گئورگیوا ناگزیر شد که تنها ۲۳ دقیقه که پس از آغاز این نشست، آن را پایان دهد.

مردم کنیا به عنوان یکی از بدهکارترین کشورهای قاره آفریقا، در آستانه اعطای وام ۲.۳۴ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به این کشور با به راه انداختن کارزاری تلاش دارند تا مانع از دریافت این وام شوند. تا کنون به لطف توسعه شبکه‌های اجتماعی بیش از ۲۳۴ هزار نفر طومار مخالفت با دریافت این وام را امضا کرده‌اند.

در متن این طومار اشاره شده وام‌هایی که تا کنون از سوی دولت کنیا دریافت شده به دلیل فساد گسترده به طور بهینه استفاده نشده و انباشت این بدهی‌های خارجی دولت را ناگزیر کرده تا زیر بار عقد قراردادهای تعهدآور با چین برود.

دولت فعلی کنیا در حالی سال ۲۰۱۳ قدرت را به دست گرفت که بدهی عمومی دولت ۱۶ میلیارد دلار بود اما اکنون این بدهی به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که منتقدان دولت به این باورند که سرعت توسعه زیرساخت‌های این کشور توجیه کننده رشد ۴ برابر بدهی‌ها نیست و این رشد بیشتر به دلیل افزایش فساد در ساختار دولت رخ داده است.

در شرایطی که مردم کنیا همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا تحت فشار رشد روزافزون تورم قرار دارند، اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری این کشور، اوایل سال جاری میلادی برآورد کرد که روزانه ۱۸ میلیون دلار به دلیل فساد در ساختار حکومت، گُم می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گردهمایی بزرگ‌ترین طلبکاران جهان در پاریس؛ بدهکارترین کشورها کدامند؟

بانک‌های کدام کشورها بالاترین سود سپرده و ارزان‌ترین وام‌ها را پرداخت می‌کند؟

ویدئو؛ زندگی سخت کارگران تفکیک زباله در کنیا در روزهای قرنطینه