سوپرلیگ اروپا آری یا نه؛ گفتگوی یورونیوز با دو ورزشی نویس با دو دیدگاه متفاوت

سوپرلیگ اروپا آری یا نه؛ گفتگوی یورونیوز با دو ورزشی نویس با دو دیدگاه متفاوت
Copyright Kirsty Wigglesworth/Associated Press
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دو روز گذشته ایده ایجاد سوپرلیگ اروپایی با انتقادات و حمایت های فراوانی در سطح جهان مواجه شده است. یورونیوز در همین باره تلاش کرد در گفتگو با دو ورزشی نویس جزییات این طرح و نقدها و نظرهای متعدد را بررسی کند.

آگهی

پروژه تاسیس سوپرلیگ اروپایی به یکی از چالش برانگیز بحث های روز فوتبال دوستان در جهان بدل شده است. برخی منتقد و عده دیگری حامی این طرح هستند. سه شنبه رئیس فیفا، جیانی اینفاتینو همانند ٰسیس یوفا با برگزاری و ایجاد چنین لیگی مخالفت کرد و اعلام کرد این فدراسیون تمام توان خود را بکار می گیرد تا اجازه تاسیس چنین لیگی را ندهد.

رئیس سوئیسی فوتبال جهان گفت:‌«می خواهم خیلی شفاف و واضح بیان کنم که فیفا به هیچ وجه سوپرلیگ را به رسمیت نخواهدشناخت و برای تیم ها و بازیکنانی که در این لیگ شرکت کنند، جریمه هایی در نظر گرفتیم. موضع ما حمایت از یوفاست و جلوی هر گونه بحث دیگری را خواهیم گرفت. باشگاه های خاطی باید بدانند در صورتی که از یوفا تبعیت نکنند، انتظار هر برخوردی را خواهند داشت.»

سخنان آقای اینفانتینو هرچند قابل انتظار بود اما نشان داد که اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته مبنی برتاسیس سوپرلیگ توسط ۱۲ باشگاه «سرکش»‌، پرقدرت ترین قدرت امروز فوتبال جهان، رئیس فیفا را بسیار نگران کرده است. او همچون الکساندر چفرین، رئیس یوفا، به جز تهدید مالکان این باشگاه های بزرگ، بازیکنان را نیز تهدید کرده است. گری لینه کر، ستاره سابق تیم ملی انگلستان و مجری تلویزیون اسکای اسپرت دوشنبه گفت که هرچند با سوپرلیگ کاملا مخالف است اما فیفا و یوفا نباید « کاسه ها را سر بازیکنان فوتبال بشکند.»

حالا سوال اصلی اینجاست: آیا فیفا اصولا از لحاظ حقوقی این قدرت را دارد و امکان این محدودیت ها و تحریم ها علیه بازیکنان وجود دارد؟

یورونیوز
پیام یونسی پور و احسان صدرییورونیوز

احسان صدری کارشناس و ورزشی نویس معتقد است که ایده برگزاری سوپرلیگ به دلیل منافع مالی قابل توجه غیرقابل بازگشت است و تهدید به تحریم باشگاه ها و بازیکنان نمی تواند ایده را تغییر دهد. آقای صدری می گوید:‌‌ « با توجه به ارقام درآمدی مطرح شده برای باشگاه ها در سوپرلیگ، که حداقل درآمد سه برابری نسبت به لیگ قهرمانان را نشان می دهد باید ایده تغییر آن و یا حذف آنرا نادیده بگیریم. تهدیدهای فیفا و یوفا هم به نظر واقع گرایانه و عملی نیستند. شاید هم یک تاکتیک مذاکراتی از سوی یوفاست برای اینکه بتواند حداقل امتیازاتی در سوپرلیگ برای خود بگیرد. هم از جنبه درآمد و هم از زاویه ای که بتواند اختیاراتی را برای افزایش تیمها داشته باشد. به نظر می آید که در روزهای آینده شاهد مذاکرات جدی تر و واقعی تر در این زمینه خواهیم بود.»

پیام یونسی پور، ورزشی نویس مخالف این نظر است و معتقد است که فیفا و یوفا اگر نتوانند «اتوریته خود در مقابل ۱۲ باشگاه» را به نمایش بگذارند دیگر توان اداره فوتبال در عرصه جهانی را نخواهد داشت.

این کارشناس ورزشی از وین اتریش در این باره می گوید: « اساسنامه فیفا در هفت بند مشخص می کند که این فدراسیون متولی برگزاری تمام بازیهای فوتبال در جهان است. چه دوستانه و چه رسمی و بین باشگاه های ثبت شده فوتبال. فیفا باید دقیق بتواند روی آنها نظارت داشته باشد. فوتبال جهان را اگر کشوری در نظر بگیریم بی تردید فیفا رهبر و به منزله حکومت در این کشور است. این که حکومت مشکلاتی چون فساد دارد و حتی اساسنامه فیفا به عنوان قانون اساسی این کشور دچار مشکلاتی هست را هم قبول داریم. این مساله باعث شد تا در سال ۲۰۱۶ هم یک متمم به این اساسنامه اضافه شود. حالا با توجه ضعف های که این کشور دارد اما در حال حاضر در درون این کشور ۱۲ باشگاه که می توان آنها را به نهادهای نظامی و امنیتی در حکومت ها تشبیه کرد، نهادهایی که پول زیاد و امکانات و هوادار دارند، به عبارتی خود را صاحبان جدید این ورزش دارند، می خواهند علیه حکومت دست به کودتا بزنند.»

- کودتا علیه حاکمیت یوفا و فیفا

کودتا واژه ای است که بسیاری از رسانه های جهان از آن استفاده کرده اند.

کودتای چند باشگاه فوتبال علیه کل ساختار تاریخی محبوب ترین ورزش جهان. اما این باشگاه ها ادعا می کنند که تنها برای زیبایی و رقابت بیشتر خواهان برگزاری سوپرلیگ هستند.

فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید در سخنان شب گذشته خود گفت که «بدون تاسیس چنین لیگی فوتبال اروپایی می میرد.» با این حال به نظر می رسد که یکی از اهداف اصلی بسط و توسعه چنین لیگی، چشم اندازهای مالی و اقتصادی است. پیام یونسی پور می گوید این «دوازه باشگاهی که دست به کودتا زده اند، می خواهند مسابقاتی را راه اندازی کنند که نه فیفا و نه یوفا هیچ نظارتی روی آن نداشته باشند وهیچ سهم مالی به این دو نهاد اصلی فوتبال نرسد.» به عنوان مثال در تمام لیگ های جهان فیفا قوانینی را تنظیم کرده است که باشگاه ها در سقف مالی تامین قراردادها و استخدام بازیکن با محدودیت هایی مواجه می شوند.

البته فقط در این میان مخالفت اینفاتینو و چفرین بدلیل از دست نظارت های مالی نیست. به گفته پیام یونسی پور ترس بزرگ دیگر این دو نهاد فوتبال این است که «هیچ گونه ضمانتی هم وجود ندارد که فردا کشور چین و یا روسیه و کشورهای عربی، با همین سرمایه مالی بیایند و یک کودتای جدید شکل ندهند.» در واقع اگر فیفا موفق نشود در مقابل تصمیم این دوازده باشگاه بایستد موفق نخواهد شد جلوی هرج و مرج های آتی را بگیرد.

در واقع این دو نهاد فوتبالی قدرت و اتوریته خود را از دست خواهند داد. آنطور که آقای یونسی پور می گوید:‌‌«فیفا اگر نتواند در مقابل چند باشگاه بایستد چگونه می خواهد فردا یک فدراسیون فوتبال کشوری را بدلیل تخلفات مالی و یا سیاسی محروم کند.»

سوپرلیگ عادلانه است یا مساوات که اصل مهم ورزش را زیر سوال می برد؟

یکی دیگر از واکنش های گسترده ای که به تاسیس سوپرلیگ می شود تبعیض و اختلاف انداختن آشکار بین چند باشگاه با صدها باشگاه دیگر اروپایی است.

مساله ای که به گفته گری نویل، ستاره پیشین منچستر یونایتد و تحلیگر فوتبال «اصل مساوات در ورزش را نفی می کند.»

با این حال تحلیلگران و کارشناسان دیگری هستند که چنین تحلیلی را قبول ندارند.

احسان صدری، خبرنگار ورزشی از تهران به یورونیوز می گوید: « من فکر نمی کنم فوتبال امروز رخدادی عادلانه بین ۱۰۰ باشگاه باشد. واقعیت فوتبال امروز دنیا این است که ما نهایتا ۲۰ سوپر باشگاه داریم که هم از لحاظ ارزش برند و سخت افزار و درآمد فاصله زیادی با رقبای خود دارند. هم در لیگ قهرمانان و حتی در لیگ های داخلی هم شاهد آن هستیم. سوپرلیگ در واقع این واقعیت فوتبال را زده در صورتمان. در ضمن ایده عادلانه تری هم ارائه داده است. مثلا در لیگ قهرمانان شما احتمال بازی چلسی و کراسنودار را هم دارید. اما در سوپرلیگ احتمال چنین بازیهای نیست و یا خیلی کم خواهد بود. شما تقابل چلسی با رئال مادرید را خواهید داشت. نبردی عادلانه.»

نکته دیگری هم که در بیانیه اول باشگاه های بنیانگذار سوپرلیگ آمده این است که خبری از صعود و سقوط باشگاهها وجود نخواهد داشت. بنوعی بقای تمام باشگاه ها بصورت مادام العمر تضمین شده است. پپ گواردیولا در همین باره روز سه شنبه گفت:‌ « ساختاری که در آن برد تضمین شده و شکست معنایی ندارد را نمی توان ورزش فوتبال خواند.» انتقاد شدید گرانترین و محبوب ترین سرمربی کنونی فوتبال جهان از سوپرلیگ.

با این حال احسان صدری معتقد است:‌ « بسیار بعید است که بیش از ۵ باشگاه در ۲۰ سال آینده از لیست سوپرباشگاه ها خارج شده و یا ۵ باشگاه بخواهند وارد شوند. پس در بحث سقوط و صعود هم باید گفت که خیلی بحث غیرعادلانه ای رخ نداده است. به همین خاطر باید گفت که ایده سوپرلیگ با توجه به ارزش های شایسته سالاری و عدالت ایده ضدارزشی نیست.»

ایده سوپرلیگ الهام گرفته از «ان بی ای» و «ان اف ال»؛ آیا می توان با فوتبال هم رفتاری چون بسکتبال کرد؟

بحث دیگری که در ۲۴ ساعت گذشته درباره سوپرلیگ بارها مطرح شده است شباهت های آن به نمونه های آمریکایی لیگهای حرفه ای از جمله «ان بی ای»‌ و یا «ان اف ل»‌، لیگ ملی بسکتبال آمریکای شمالی و لیگ ملی فوتبال آمریکایی است.

آگهی

منتقدان می گویند بسکتبال و فوتبال به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.

پیام یونسی پور معتقد است‌:‌ « فوتبال یک جسم سیال نیست که بتواند در قالب آن چیزی که سرمایه داران می خواهند قرار بگیرد. فوتبال یک چیز همه گیر است که دیگران را شکل خود می کند و نه برعکس. به نظرم عدم مطالعه و جاه طلبی و بلندپروازی است که مالکان را به فکر تشکیل چنین لیگی انداخته است. فوتبال اما نمی تواند در چنین قالبی قرارگیرد.»‌

همچنین حامیان سوپرلیگ می گویند همانگونه که برگزار کننده ان بی ای توانسته اند موفق ترین لیگ بسکتبال جهان را تشکیل دهند به همان اندازه بنیان گذاران سوپرلیگ قادر خواهند بود چنین لیگی را به تماشایی ترین رقابت ها بدل کنند. احسان صدری می گوید:‌‌ « برگزارکنندگان آمریکایی لیگ های معتبر آمریکایی شمالی توانسته اند موفق ترین لیگ ها را در سطح جهانی به نمایش بگذارند، این نگرانی که روزی سوپرلیگ شبیه به ان بی ای خواهد شد بی تردید به نوعی ترسیدن از رقابتی تر شدن و پولساز شدن فوتبال است بیشتر تا یک ترس واقعی.»

- تکرار رقابت میان بزرگان جذابیت ها را کاهش می دهد؟

یان رایت، بازیکن اسطوره ای آرسنال و یکی از مخالفان ایده سوپرلیگ می گوید پس از دو دهه بازی در بالاترین سطح فوتبال برای آرسنال تنها موفق شده دو بار در مقابل میلان قراربگیرد و همین دوباره برای او ارزشمند هستند و اسطوره شده اند و اگر قرار باشد با سوپرلیگ این دو بار به سالی ۸ بار یا بیشتر تبدیل شود دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد.

احسان صدری با این نگاه مخالف است. این ورزشی نویس می گوید «تاریخ گواهی دیگری می دهد.» وی می گوید:‌ « دوره ای داریم که بارسلونا و رئال مادرید در یک مدت کوتاه پنج بار در مقابل هم بازی می کنند، با این حال این رقابتها پربیینده ترین و جذاب ترین مسابقات ال کلاسیکو در دو دهه اخیر انتخاب شده اند. پس بنابراین فرضیه تکراری شدن بازیها هم با این استدلال منتفی است.»

آگهی

ایده سوپرلیگ را چه گروهی از مالکان باشگاه های بزرگ مطرح کرده اند؟

فرضیات مختلفی درباره اینکه ایده تاسیس سوپرلیگ از سوی کدام دسته از مالک و یا مالکان باشگاه ای اروپایی آمده، وجود دارد. برخی فلورنتینو پرز رئال مادرید را «پدرخوانده» اصلی و دست پشت پرده این طرح می دانند و برخی دیگر می گویند مالکان آمریکایی سه باشگاه انگلیسی منچستریونایتد، لیورپول و آرسنال خواستار تاسیس چنین لیگی هستند.

پیام یونسی پور در اینباره می گوید: «هیچ کس به اندازه هوادران رئال مادرید خوفناک بودن پرز را نمی فهمد. پرز جاه طلبیهای دارد که بر کسی پوشیده نیست. از طرف دیگر اما پشت پرده ماجرا قطعا مالکان آمریکایی چند باشگاه ثروتمند انگلیسی هستند. این چالش را دشوارتر می کند چرا که همگان می دانند زمانی که نظام کاپیتالیست و سرمایه دار امریکایی می خواهد تصمیمی را به سرانجام برساند، نهایتا این کار را خواهد کرد. آنها پرز را جلو انداخته اند چون ٰرئیس رئال مادرید هم به شدت فرد جاه طلبی است. مثلا پرز امروز گفته که زیدان یک اسطوره تاریخی است که شباهت زیادی به من دارد. در واقع جور دیگری باید بیان کرد. آقای پرز دیگر به سکوهای قهرمانی لیگ قهرمانان و یا لالیگا راضی نیست و می خواهد به سکوهای برسد که جی پی مورگان و آمازون پرایم در حال ساختن آن هستند.»

هواداران باشگاه های بنیانگذار و دیگر باشگاه های اروپایی در این باره چه می گویند

در ساعات گذشته هواداران فوتبال در کشورهای اروپایی واکنش های مختلفی به تاسیس سوپرلیگ داشته اند. در این باره هم یورونیوز با پیام یونسی پور گفتگو کرد. این ورزشی نویس مقیم اترش می گوید: «تفاوت فرهنگ هوادارای به شدت وجود دارد. مثلا هواداران بایرن مونیخ و دیگر باشگاه های آلمانی در صورت حضور بایرن مونیخ در چنین لیگی و بدون مجوز آنها باشگاهشان را سلاخی خواهند کرد. همین طور در مورد هواداران انگلیسی که امروز می بینیم چگونه علیه تصمیم باشگاههایشان برای پیوستن به سوپرلیگ ایستاده اند. هواداران لیورپولی که شعارشان این است که لیورپول هیچگاه تنها قدم نخواهد زد امروز می گویند که ما دیگر با این خیانت تو را تنها می گذاریم.

AP Photo
اعتراض در مقابل در ورودی باشگاه لیورپولAP Photo

به این ترتیب شاهد بنوعی تفاوت عمده بین این نوع هواداری و حامیان باشگاه های فوتبال مثلا در ایتالیا هستیم. جایی که سالهاست فقرو فساد مالی در فوتبال بیداد می کند و به همین دلیل است که شاید شاهد حمایت برخی از هواداران ایتالیایی از سوپرلیگ هستیم. آنها می گویند اگر به عنوان مثال اینترمیلان با یک مالک چینی به این سطح از موفقیت رسیده که امسال به قهرمانی نزدیک شده شاید حمایت آمریکایی ها بتواند کل ساختار را تغییر دهد.»

آگهی

به گفته آقای یونسی پور«تفاوت فوتبال آلمان این است که باشگاه های جدای از مردم نیستند. در آلمان و اتریش باشگاه ها، یعنی سهام باشگاه را در اختیار دارند. در واقع برخلاف اسپانیا و ایتالیا که مثل هواداران تنها می توانند در رای گیری روسای باشگاه شرکت کنند حامیان باشگاه ها در آلمان و اتریش می توانند سرنوشت باشگاهشان را تغییر دهند. یعنی شما به عنوان هوادار هرچند به مقدار بسیار ناچیز اما می توانند در صورت مخالفت با تصمیم باشگاه آنرا به گوش روسا برسانید و حتی این تصمیم را تغییر دهید. همچنان این باشگاه ها به نوعی زیرمجموعه دولت هم هستند. مثلا در بحران کرونا، دولت به جز کمک به شرکت های آسیب دیده کمک زیادی کرد تا بوندس لیگا هم بتواند زنده بماند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یوفا گزینه‌های خود برای حل و فصل پرونده سوپرلیگ را بررسی کرد

پرز: با سوپرلیگ فوتبال را نجات می‌دهیم؛ یوفا: این تف کردن به صورت فوتبال است

سوپرلیگ اروپا؛ جنگ ثروت با مستطیل سبز