سوپرلیگ اروپا؛ جنگ ثروت با مستطیل سبز

استادیوم سن‌سیرو شهر میلان ایتالیا
استادیوم سن‌سیرو شهر میلان ایتالیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایده تشکیل مسابقات سوپرلیگ فوتبال اروپا که با اعلام رسمی ۱۲ تیم بزرگ قاره سبز به صورت رسمی اعلام شده، با مخالفت‌های شدید و گسترده در میان رهبران اروپا، سران یوفا و همچنین اتحادیه‌های فوتبال کشورهای مختلف این قاره مواجه شده است.

آگهی

ایده جنجالی تشکیل سوپرلیگ اروپا سر و صدای بسیاری در میان اهالی فوتبال در قاره سبز به راه انداخته است.

یوفا طی بیاینه‌ای شدید‌الحن به تمام تیم‌هایی که قصد دارند در این مسابقات جدید حضور یابند هشدار داد، مشارکت در چنین رقابتی به معنای محرومیت از تمام تورنمنت‌های اروپایی و حتی ملی خواهد بود.

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، روز یکشنبه ۱۸ آوریل در بیانیه‌ خود نوشت: «ما به همراه اتحادیه فوتبال انگلستان، لیگ برتر، فدراسیون فوتبال ایتالیا، سازمان لیگ سری آ، فدراسیون فوتبال اسپانیا و لالیگا متوجه شده‌ایم که چند تیم انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی قصد دارند برگزاری مسابقاتی تحت عنوان «سوپرلیگ اروپا» را به صورت رسمی اعلام کنند. باید به صورت شفاف اعلام کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، ما به همراه لیگ برتر، لالیگا، سری آ و حتی فیفا متحد می‌مانیم و تمام تلاش خود را برای متوقف ساختن این پروژه به کار می‌بندیم.»

پروژه سوپرلیگ اروپا چیست؟

اشاره یوفا به طرحی است که در حال حاضر با حضور ۶ تیم از لیگ برتر انگلستان یعنی: آرسنال، چلسی، منچستر سیتی، منچستر یونایتد، تاتنهام و لیورپول، ۳ تیم از اسپانیا یعنی اتلتیکو مادرید، بارسلونا و رئال مادرید و همچنین سه تیم پرآوازه ایتالیایی یعنی میلان، اینتر و یوونتوس در حال پیگیری است. یک‌شنبه شب بیانیه رسمی راه‌اندازی رقابت‌های سوپر لیگ همراه با لوگو و جزئياتی در خصوص ساختار این مسابقات منتشر شد.

این مسابقات قرار است با حضور ۲۰ تیم برگزار شود که ۱۵ تیم آن در هر حالتی عضو ثابت آن خواهند بود. از این ۱۵ تیم فعلا ۱۲ باشگاه مشخص شده و ۳ تیم دیگر به زودی تعیین خواهند شد. ضمن اینکه ۵ تیم دیگر نیز سالانه وارد این رقابت‌ها می‌شوند و در صورتی که نتوانند امتیازات لازم را کسب کنند در سال بعد در رقابت‌ها حضور نخواهند داشت.

این ۱۲ باشگاه روز یکشنبه در بیانیه‌ای از تصمیم خود برای رونمایی از چنین مسابقاتی خبر دادند. آنطور که این باشگاه‌های بزرگ اروپا می‌گویند این تورنمنت قرار است جایگزین لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا شود که روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته برگزار می‌شود. این باشگاه‌ها می‌گویند چند تیم دیگر هم به این جمع اضافه می‌شوند و گفته می‌شود مسابقات به صورت لیگ از ماه اوت آغاز خواهد شد.

موضوع مهم در تشکیل و راه‌اندازی یک مجموعه جدید سودهای مالی خواهد بود که برای این باشگاه‌ها به همراه خواهد داشت. بر اساس اعلام موسسان سوپر لیگ، ۱۵ باشگاه حاضر در این رقابت‌ها در مجموع ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو دریافت خواهند کرد که این مبالغ برای اعمال اصلاحات و تغییرات در زیرساخت‌ها، استادیوم‌ها و همچنین کمک به گسترش بخش‌های فوتبال پایه این باشگاه‌های بزرگ تخصیص داده خواهد شد.

Jon Super/Jon Super
شعار حامیان منچستریونایتد: فوتبال را فقرا خلق کردند و ثروتمندان آنرا دزدیدندJon Super/Jon Super

قرار است سه تیم دیگر هم از جمع تیم‌های اروپایی به مسابقات سوپرلیگ اضافه شوند. هنوز اسامی این تیم‌ها مشخص نشده اما در گمانه‌زنی‌ها از باشگاه‌هایی چون پورتو، آژاکس، لیون، آ اس رم، دورتموند و لایپزیک نام برده می‌شود.

همچنین گفته می‌شود پاریسن‌ژرمن و بایرن مونیخ این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند. در عین حال برخی از رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود اشاره کرده‌اند که هنوز عدم حضور این دو باشگاه در جمع بزرگان فوتبال اروپا قطعی نیست و ممکن است دو غول فوتبال آلمان و فرانسه هم به این رقابت‌ها اضافه شوند. باشگاه‌های بزرگ اروپایی پس از اعلام رسمی شکل‌گیری این مسابقات در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که به این تورنمنت جدید می‌پیوندند.

از هواداران تا کمیسون اروپا: همه مخالفان سوپرلیگ

بیشتر هواداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی و در پاسخ به بیانیه‌ باشگاه‌های محبوب خود در خصوص پیوستن به این مسابقات جدید با کامنت‌های متعدد نارضایتی خود را از این تصمیم جدید ابراز کرده‌اند.

یوفا در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گوید باشگاه‌هایی که در این رقابت‌ها شرکت کنند از حضور در هرگونه رقابت‌های داخی، اروپایی و حتی جهانی محروم خواهند شد. این اتحادیه همچنین می‌گوید ممکن است بازیکن‌هایی که در این رقابت‌ها شرکت کننده اجازه حضور در مسابقات ملی برای کشورهای خود را نیز نداشته باشند.

این تصمیم البته از سوی بسیاری از هواداران باشگاه‌های حاضر در سوپرلیگ نیز با مخالفت رو به رو شده است. انجمن هواداران لیورپول با اشاره به اینکه از این تصمیم وحشت‌زده‌ شده می‌گویند کاملا با این ایده مخالفند.

طرفداران چلسی در بیانیه‌ای این تصمیم را «خیانت نهایی» خوانده‌اند. طرفداران آرسنال سوپرلیگ را «توطئه‌ای برای کسب درآمد بیشتر در شرایط بحران» خوانده‌اند و آن‌را تصمیمی شرم‌آور دانسته‌اند. طرفداران تاتنهام از اعضای هیئت مدیره این باشگاه خواسته‌اند هرچه سریعتر انصراف خود را از پیوستن به این مجموعه اعلام کنند. طرفداران این تیم لندنی پیوستن می‌گویند شدیدا از این تصمیم خشمگین شده‌اند.

Jon Super/Jon Super
مطالبه هواداران لیورپول: از سوپرلیگ خارج شویدJon Super/Jon Super

این پروژه اما پیش از راه‌اندازی با مخالفت‌های بسیار جدی مسئولان فوتبال در قاره اروپا و همچنین سیاستمداران مواجه شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با بیان اینکه راه‌اندازی سوپرلیگ برای فوتبال بسیار آسیب‌زننده خواهد بود افزود: «ما از اقدامات مقام‌های فوتبال حمایت می‌کنیم. این ایده به قلب بازی‌های داخلی حمله می‌کند و طرفداران فوتبال در سراسر کشور را نگران خواهد کرد. باشگاه‌هایی که این ایده را در سر دارند باید ابتدا به هواداران خود و جامعه فوتبال پاسخگو باشند.»

امانوئل ماکرون، نخست وزیر فرانسه دیگر رهبر اروپایی بود که از این ایده انتقاد کرد. رئيس جمهوری فرانسه در واکنش به راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا اعلام کرد که پاریس از هیئت حاکم بر قوتبال اروپا یعنی یوفا حمایت می‌کند. آقای ماکرون در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرده می‌گوید: «رئيس جمهوری از موضع باشگاه‌های فرانسوی که از شرکت در پروژه سوپرلیگ اروپا امتناع کرده‌اند استقبال می‌کند.»

ماکرون همچنین در ادامه این ایده را تهدید‌کننده اصل همبستگی و شایستگی‌های ورزشی دانست و افزود: «دولت فرانسه از تمام اقدامات یوفا، فدراسیون فوتبال فرانسه، لیگ فوتبال فرانسه و فیفا در جهت محافظت از یکپارچگی مسابقات فدرال، ملی و اروپایی حمایت می‌کند.»

آگهی

اتحادیه اروپا هم در واکنش به ایم موضوع، تصمیم شکل‌گیری سوپرلیگ را مغایر با تنوع و فراگیری در اروپا دانست. روز دوشنبه مارگاریتس شیناس یکی از معاونان رئيس کمیسیون اروپا با بیان این مطلب تاکید کرد: «ما باید از یک مدل ورزشی اروپایی مبتنی بر ارزش‌ها، تنوع و فراگیری دفاع کنیم. موضوع رزرو کردن برای چند باشگاه ثروتمند و قدرتمند که می‌خواهند روابط خود را با دیگران قطع کنند، قابل پذیرش نیست.»

احتمالا کسانی که از ایده راه‌اندازی مسابقات سوپرلیگ اروپا طرفداری کرده‌اند با عواقب چنین تصمیم هم آشنا بوده‌اند اما به نظر می‌رسد سطح مخالفات‌ها از سوی یوفا و همچنین اتحادیه‌های فوتبال در کشورهای مختلف اروپایی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که پیش بینی می‌شده است.

هنوز مشخص نیست که سرنوشت این رقابت‌های تازه تاسیس چه خواهد شد اما برخی از ناظران بر این باورند احتمالا یوفا برای متقاعد کردن این باشگاه‌های بزرگ اروپایی به تعاملی دوسویه با آنها دست خواهد زد و تلاش خواهد کرد با اعطای امتیازاتی بیشتر آنها را به دست کشیدن از ایده تشکیل سوپرلیگ اروپایی ترغیب کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفت‌ها جواب داد؛ تعلیق زودهنگام پروژه جنجالی سوپرلیگ اروپا

سوپرلیگ اروپا آری یا نه؛ گفتگوی یورونیوز با دو ورزشی نویس با دو دیدگاه متفاوت

بوریس جانسون سوپرلیگ اروپا را با «بمب قانونی» تهدید کرد