رائول کاسترو در چند قدمی بازنشستگی؛ تجربۀ زندگی در کوبا بدون حکمرانی کاستروها

Raul Castro, first secretary of the Communist Party
Raul Castro, first secretary of the Communist Party Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کوبایی‌ها خود را برای داشتن یک زندگی سیاسی آن‌هم بدون حضور هیچ عضوی از خانواده کاستروها در قدرت آماده می‌کنند؛ اتفاقی که در شش دهه گذشته سابقه نداشته است.

آگهی

کوبایی‌ها خود را برای داشتن یک زندگی سیاسی آن‌هم بدون حضور هیچ عضوی از خانواده کاستروها در قدرت آماده می‌کنند؛ اتفاقی که در شش دهه گذشته سابقه نداشته است.

هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا روز جمعه ۱۶ آوریل در هاوانا آغاز به کار کرد. صدها نمایندۀ این حزب که تنها حزب فعال در این کشور است، از همه استان‌ها به پایتخت آمده‌اند تا به مدت چهار روز پشت درهای بسته درباره مهمترین مسائل جامعه گفتگو کنند.

ریاست این نشست بزرگ ملی را به سنت سال‌های گذشته رائول کاسترو برعهده دارد. اما این آخرین حضور رسمی او در این کنگره در مقام ریاست خواهد بود؛ چرا که قرار است در پایان کار این کنگره، رائول کاسترو از همه وظایف رسمی خود کناره گیری کند و بازنشسته شود.

AP
Fidel Castro smoking a cigar, and his brother Raul CastroAP

رائول کاسترو که به زودی ۹۰ ساله می‌شود، برادر کوچک فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا است.

انتظار می‌رود پس از بازنشستگی او، مقام «دبیر اول» حزب کمونیست که مهمترین مقام در کوبا محسوب می‌شود، به میگل دایاز‌کانل، رئیس جمهور کنونی این کشور برسد و به این ترتیب نسل جدید رهبران فرصت قدرت‌نمایی پیدا کنند؛ چیزی که از انقلاب ۱۹۵۹ میلادی تا کنون چندان ممکن نبوده است.

به این ترتیب پس از مرگ فیدل کاسترو در سال ۲۰۱۶ میلادی، اکنون بازنشستگی رائول را باید لحظه‌ای تاریخی برای این کشور جزیره‌ای دانست.

اگرچه نسل جدید رهبران نیز همچنان بر برخی از ارزش‌های انقلاب کوبا پایبند خواهد بود اما انتظار می‌رود تحولات جدی‌تری از جمله در مدل اقتصادی اداره کشور دیده شود و با ایجاد اصلاحاتی گسترده‌تر، به نیازها و آرزوهای نسل جوان خسته از تحریم‌ها در کشور پاسخ داده شود. آنهم جوانانی که هرگز انقلاب کوبا را ندیده‌اند و تا کنون نظاره‌گر حکمرانیِ هیچ رهبری به غیر از کاستروها در کشورشان نبوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرمان‌های انقلاب زیر فشار کرونا؛ دولت کوبا اجازه فعالیت گسترده بخش خصوصی را صادر کرد

زیان اقتصادی ناشی از تحریم تجاری آمریکا در کوبا رکورد زد

شصتمین سالگرد انقلاب کوبا؛ انتقاد کاسترو از رویکرد ترامپ