گفتگوی اختصاصی با آنتونی بلینکن؛ بازگشت آمریکا به تعهدات بین‌المللی

 گفتگوی اختصاصی با آنتونی بلینکن؛ بازگشت آمریکا به تعهدات بین‌المللی
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Méabh Mc Mahonیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزیر خارجه آمریکا: «رئیس جمهوری بایدن بطور واضح گفته است که نورد استریم ۲ ایده و توافق بدی برای اروپا، برای ما و برای اتحاد ماست و این پروژ‌ه اصول بنیادی اتحادیه اروپا را در زمینه امنیت و استقلال انرژی تضعیف می کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا مهمان این برنامه گفتگوی جهانی است. او اخیرا در بروکسل از مقر اتحادیه اروپا و همچنین مقر ناتو دیدار کرد تا پس از چهار سال پرتنش، روابط ایالات متحده را با همتایان اروپایی خود تجدید کند. آنتونی بلینکن قبل از اینکه به واشنگتن برگردد، در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز شرکت کرد.

یورونیوز: آقای بلینکن، از اینکه مهمان ما در گفتگوی جهانی هستید متشکرم. به بروکسل خوش آمدید. حضور شما در مقر ناتو و البته در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل کمی شبیه ماه عسل به نظر می آید. آیا احساس می کنید که پیمان‌ها و مناسباتتان را پس از چند سال تنش، تجدید کرده‌اید؟

بلینکن: «خوب، ما میخواستیم به اینجا بیاییم با یک هدف اصلی و آن تاکید مجدد بر تعهدمان به ناتو، به متحدانمان، به شرکایمان و بویژه اتحادیه اروپا بعنوان متحدان اصلی‌مان. این مهمترین پیام ما و بخشی از دو هفته سفرمان بود. ما سفرمان را از ژاپن و کره شروع کردیم و بعد به اینجا آمدیم و همه اینها به این منظور بود که نشان دهیم آمریکا به تعهداتش نسبت به متحدانش و به شرکایش بازگشته است و ما شاهد استقبال خیلی خیلی خوبی بودیم.»

یورونیوز: آمریکا برگشته است. خوب این البته احساسی بود که ما نیز این هفته داشتیم. من حدس می زنم که طی روزهای اخیر موضوع چین در سفر شما مرکزیت داشته است. وقتی هواپیمای شما در بروکسل به زمین نشست، شما فهمیدید که چین چطور واکنش نشان داده یا آنچنان که برخی می گویند واکنش بیش از حد نسبت به تحریم‌های نسبتا ملایم اتحادیه اروپا داشته است.. زیرا این موضوع اروپا را به سمت موضع آمریکا در ارتباط با چگونگی رفتار با چین سوق می دهد. گرچه ما شاهد بودیم که رئیس جمهوری ماکرون گفت که ایده خوبی برای آمریکا و اروپا نیست که علیه چین هم پیمان شوند. اما آیا این موضع متحد می تواند نقطه عزیمت جدیدی برای روابط جدید بین دو طرف باشد؟‌

بلینکن: ‌«خوب شما میدانید که موضوع هم پیمان شدن علیه چین مطرح نیست. این تلاشی برای مهار چین نیست. موضوع ایستادن در کنار یکدیگر برای منافع و ارزشهای مشترک ماست. یکی از این موارد، کاری است که ما سالها برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و مربوط به چیزی است که آنرا نظم بین‌المللی می نامیم. ما معتقدیم که بهترین راه برای اطمینان از اینکه کشورها می توانند با هم کار کنند و مناسبات خود را بطور کارآمدی مدیریت کنند، ملحق شدن به مجموعه‌ای از قواعد و تعهدات است. چالش پیش روی ما اطمینان حاصل کردن از برقرار این نظم است. وقتی کشوری، چه چین باشد یا هر کشور دیگری، در جهت تضعیف آن اقدام می کند، وقتی بر اساس قواعد و قوانین عمل نمی کنند، ما وظیفه داریم در کنار هم بایستیم و بگوییم شما باید رعایت کنید. و ما خیلی موثرتر هستیم وقتی در این مسیر در کنار هم و با همبستگی عمل می کنیم.»

یورونیوز: در حالی که شما این هفته در بروکسل هستید و بشدت مشغول، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پکن به سر می برد، که کمی شبیه شکل دادن به موضعی متحد علیه اتحادیه اروپا و آمریکاست. آیا نگران نیروهای روسیه در شرق، در کشورهای بالتیک نیستید؟ در این باره چه فکر می کنید؟

بلینکن: «این موضوع، یکی از موضوعات اصلی گفتگوهای ما در ناتو در این هفته بود. به نظر من نگرانی مشترک عمیقی در مورد برخی از اقدامات تهاجمی روسیه وجود دارد. البته در آمریکا ما حمله سایبری «سولار‌ویندز» را داشتیم، دخالت در انتخابات‌مان را داشتیم. ما استفاده بالقوه از پاداش برای حمله به نیروهایمان در افغانستان را شاهد بودیم. و البته ما شاهد مسمومیت و اقدام به قتل اکسی ناوالنی با استفاده از یک سلاح شیمیایی بودیم، و تجاوزات روسیه در شرق اوکراین. همه این موارد و همچنین سیستم های تسلیحاتی که در حال توسعه هستند، نه تنها برای ما، بلکه برای متحدان و شرکای ما نگران کننده است. من فکر می کنم که یک ارزیابی مشترک از چالشی که روسیه ایجاد کرده وجود دارد و البته یک تعهد مشترک برای متحد شدن برای مواجه با آن. فکر می کنم که ما موضع روشنی داریم و ما این چالش را می بینیم.من فکر می کنم ما همچنین با موضوعاتی مواجهیم که خارج از منافع و علایق مشترک است اما ما هنوز هم می توانیم با هم کار کنیم. مثلا ایالات متحده با روسیه توافق‌نامه «نیو استارت» را برای ۵ سال تمدید کرده است. زمینه‌های دیگری هم وجود دارد مثل ثبات استراتژیک، کنترل تسلیحات، موضوعاتی که ممکن است راههای برای همکاری مشترک پیدا کنیم. اما اینها باعث نمی شود که وقتی روسیه دست به اقدامات تهاجمی می زند، ما با شرکا و متحدانمان به شکل قدرتمندی متحد عمل نکنیم.»

یورونیوز: مطمئن هستم این هفته گفتگوهای دشواری هم درباره موضع ترکیه داشته‌اید. ترکیه یکی از اعضای مهم ناتو است که تسلیحات دفاعی از روسیه می خرد. این موضوع آشکار کمی این اتحاد را تضعیف می کند، اینطور نیست؟

بلینکن: «امر مخفی‌ایی نیست که ما اختلافات واقعی با ترکیه در این باره داریم. چیزی که من مستقیما به همتای ترکیه‌ای ام گفتم وقتی او را دیدم و متحدان دیگر مان نیز سخنان مشابهی گفتند. این درست است که ترکیه متحد دیرینه و بسیار ارزشمند ماست که با ما در زمینه اهداف بسیار مهمی از جمله مبارزه با تروریسم از جمله در سوریه و دیگر مناطق همکاری می کند. بنابراین ما علاقمند به همکاری نزدیک با ترکیه هستیم بدون اینکه همزمان اختلافات خود را نادیده بگیریم. بنابراین ما گفتگوهای بسیار صریح و روشنی با آنها داریم و امیدواریم ترکیه برای مقابله با مشکلاتی که برای مثال خرید سیستم اس۴۰۰ برای اتحاد و پیمان ما ایجاد می کند، اقداماتی انجام دهد.»

یورونیوز: فکر می کنید آنها گوش دهند؟ منظورم این است که بی ثباتی در مدیترانه شرقی هم وجود دارد که نگرانی بزرگی است. من فکر نمی کنم که شما واقعا بخواهید خودتان با آن مواجه شوید. شما می خواهید که اروپایی ها با آن مواجه شوند. اما پیام شما درباره این موضوع چیست؟

بلینکن: «من فکر می کنم که ما شاهد کاهش تنش در مدیترانه شرقی هستیم. به نظرم من ناتو در تلاش برای کاهش اختلافات و اطمینان از اینکه در مناطق مورد اختلاف، اقدامات تحریک آمیز صورت نگیرد، نقش خیلی خوبی بازی کرد. این فرایند با ترکیه آغاز شد که کشتی‌هایشان را از آب‌ها و مناطقی که ادعاهایی از طرف مقابل وجود دارد، بیرون کشید. ما باید شاهد حل مسالمت‌امیز این اختلافات طبق قوانین بین‌المللی باشیم و بهرحال چالش‌هایی بر سر منابع، بر سر منابع طبیعی وجود دارد و همین موضوع باید راهی برای بهم پیوستن کشورها باشد. استفاده مشترک از این منابع، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و بهره‌برداری از آنها در واقع می تواند اموری باشند که کشورها را به هم نزدیک کنند. ما امیدواریم که دقیقا این اتفاقات بیافتد.»

یورونیوز: آقای بلینکن می خواهم درباره خط لوله نورد استریم ۲ بپرسم زیرا شما با اظهار نظرهایتان با گفتن اینکه این پروژه اوکراین را تضعیف می کند، و شما می خواهید که اروپایی ها مانع آن شوند، سر و صدای زیادی در آلمان ایجاد کردید. آیا حاضرید مصالحه کنید؟‌ نظرتان درباره این موضوع چیست؟‌

بلینکن:‌ «ببینید، آنچه که در درجه اول مهم است این است که آلمان یکی از نزدیکترین متحدان و شرکای ما در هر نقطه از جهان است. و ما هر روز در مورد بسیاری از مسائل با هم کار می کنیم که تاثیر عمیقی روی زندگی شهروندانمان دارد. ما بعنوان نزدیکترین شرکا با هم کار می کنیم. واقعیت این است که ما در مورد نورد استریم ۲ با هم اختلاف نظر داریم و این واقعیت دارد و این موضوع مشارکت و مناسبات کلی ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد و نخواهد داد. اما خیلی در این زمینه موضوع روشنی داریم. رئیس جمهوری بایدن بطور واضح گفته است که نورد استریم ۲ ایده و توافق بدی برای اروپا، برای ما و برای اتحاد ماست و این پروٰژ‌ه اصول بنیادی اتحادیه اروپا را در زمینه امنیت انرژی و استقلال انرژی تضعیف می کند. از نظر من این پروژه چالشی برای اوکراین، لهستان و دیگر کشورهایی است که ما به آنها اهمیت می دهیم. بنابراین برای من خیلی مهم است که مستقیما و بطور واضح به دوستم هایکو ماس این موضوع را بدون هیچ گونه ابهامی بگویم. واقعیت این است که ما قوانینی در ایالات متحده داریم که ما را ملزم به تحریم شرکت‌هایی می کند که از نظر مواد و تجهیزات به ساخت خط لوله کمک می کنند. بنابراین من فقط می خواستم اطمینان یابم که شرکای ما موضع ما را در این مورد بفهمند و اینکه برای حرکت به جلو نیاز به انجام چه کارهایی داریم.و این همان کاری است که ما انجام داده‌ایم.»

یورونیوز:‌ گفتگوهای نامطبوعی است در حالی که مناسبات وارد آغاز فصل بعدی اش می شود. برای گفتگو درباره این موضوع، رهبران اتحادیه اروپا این هفته در بروکسل ملاقات می کنند و مهمان ویژه آنها از طریق ویدیو کنفرانس رئیس جمهوری بایدن است. می دانید که اروپا اکنون در وضعیت بحرانی جدی قرار دارد و با کمبود واکسن روبروست. تقریبا یک سال است که با قرنطینه روبروست که تاثیر مخربی بر اقتصاد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا داشته است.

بلینکن: «این بوضوح یک چالش بزرگ تاریخی برای همه ما در ایالات متحده آمریکا بوده است. ما بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در این همه‌گیری از دست داده‌ایم. من از آسیب‌ها و مشکلاتی که همه گیری کرونا برای اروپا ایجاد کرده و تاثیر عمیقی روی زندگی مردم گذاشته است، باخبرم. ما متعهد هستیم که یک شریک بین‌المللی بسیار قدرتمند، یک رهبر بین‌المللی در برخورد با این مسئله باشیم. تقریبا ۱۰ روز پیش با مشارکت کشورهای موسوم به QUAD با حضور استرالیا، ژاپن و هند، ابتکاری را ایجاد کردیم که به طرز چشمگیری دسترسی به واکسن را افزایش می دهد. ما مقداری واکسن در دسترس همسایگان نزدیک‌ما، مکزیک و کانادا قرار داده‌ایم و پیش‌بینی می کنم که در هفته‌های آینده شاهد توزیع مقدار بیشتری واکسن باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد جهانی بر سر مالکیت داده‌ها در گفتگو با مارگارت وستاگر

کمیسر برابری اتحادیهٔ اروپا: لایحهٔ مقابله با خشونت علیه زنان در راه است

آزمون بر سر راه بایدن در خطرناک‌ترین لحظه؛ آیا خاورمیانه درگیر جنگی تمام‌عیار می‌شود؟