گدازه‌های آتشفشانی پس از ثبت ۵۰ هزار زلزله در جنوب ایسلند از عمق زمین خارج شد

فوران آتشفشانی در ایسلند
فوران آتشفشانی در ایسلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خروج گدازه های آتشفشانی از عمق زمین در دره گلدینگا اولین فعالیت آتشفشانی در شبه جزیره جنوبی ایسلند طی ۸۰۰ سال اخیر محسوب می‌شود. آخرین دوره فعالیت آتشفشانی در شبه جزیره جنوبی ایسلند به دوره ای ۳۰ ساله بین سال‌های ۱۲۱۰ تا ۱۲۴۰ میلادی بر می‌گردد.

آگهی

خروج گدازه های آتشفشانی از عمق زمین در نزدیکی آتشفشان فاگراداسفیاک در جنوب غربی ایسلند که جمعه شب آغاز شده بود روز شنبه نیز ادامه یافت.

آتشفشان فاگراداسفیاک در نزدیکی ریکیاویک، پایتخت ایسلند طی قرن های اخیر فعالیت آتشفشانی نداشت. هرچند گدازه های آتشفشانی در دره گلدینگا در ۳۲ کیلومتری ریکیاویک جاری شده است اما مسئولان هواشناسی ایسلند اعلام کرده اند که این حادثه طبیعی تاثیری بر حمل و نقل هوایی نخواهد داشت.

فوران یک آتشفشان دیگر به نام ایافیاتلایوکوتل واقع در جنوب ایسلند در سال ۲۰۱۰ میلادی دود غلیظی به هوا فرستاد و منجر به اختلال گسترده در حمل و نقل هوایی قاره اروپا شد. بسیاری از کشورهای اروپایی در آن زمان حریم هوایی خود را بستند زیرا این نگرانی وجود داشت که دود غلیظ آتشفشان ایافیاتلایوکوتل به موتور هواپیماها آسیب خواهد زد. بیش از ۱۰۰ هزار پرواز در آن زمان لغو شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات ایسلند اعلام کرده اند که با وجود جاری شدن گدازه های آتشفشانی در نزدیکی آتشفشان فاگراداسفیاک فعلا نیازی به تخلیه ساکنان وجود ندارد.

خروج گدازه های آتشفشانی از عمق زمین در دره گلدینگا اولین فعالیت آتشفشانی در شبه جزیره جنوبی ایسلند طی ۸۰۰ سال اخیر محسوب می شود. آخرین دوره فعالیت آتشفشانی در شبه جزیره جنوبی ایسلند به دوره ای ۳۰ ساله بین سال های ۱۲۱۰ تا ۱۲۴۰ میلادی بر می گردد.

حدود ۵۰ هزار زمین لرزه طی سه هفته گذشته این منطقه را لرزانده بود. قدرت دهها مورد از این زلزله ها چهار در مقیاس ریشتر یا بیشتر از آن بود. مسئولان ایسلندی از مردم خواسته اند که از نزدیک شدن به منطقه خروج گدازه های آتشفشانی در دره گلدینگا خودداری کنند.

گسترده ترین و در عین حال فعال ترین منطقه در اروپا از نظر فعالیت های آتشفشانی در ایسلند قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آماده‌باش در ایسلند در پی بیدار شدن یک منطقه آتش‌فشانی در نزدیکی پایتخت

ویدئویی از فعالیت گدازه‌های آتشفشانی ایسلند پس از چهارمین فوران در چند ماه گذشته

تصاویری از ایسلند؛ گدازه‌های آتشفشانی جاده‌ها را می‌بلعند