حرکت چند متری مریخ‌نورد ناسا روی سیاره سرخ؛ عکس اثر چرخ‌ها به زمین مخابره شد

حرکت مریخ‌نورد «پشتکار» روی سیاره سرخ
حرکت مریخ‌نورد «پشتکار» روی سیاره سرخ Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که مریخ‌نورد «پشتکار» برای نخستین بار از زمان فرود بر روی سیاره سرخ چرخ‌های خود را با موفقیت روی سطح مریخ به حرکت درآورد و چندین متر جابجا شد.

آگهی

آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد که مریخ‌نورد «پشتکار» برای نخستین بار از زمان فرود بر روی سیاره سرخ چرخ‌های خود را با موفقیت روی سطح مریخ به حرکت درآورد و چندین متر جابجا شد.

این مریخ نورد حدود دو هفته پیش بر روی سیاره سرخ فرود آمد.

«پشتکار» در نخستین جابجایی خود که بعدازظهر پنجشنبه انجام شد، با شش چرخ چهار متر به سمت جلو حرکت کرد سپس چرخشی به سمت چپ انجام داد سپس حدود دو و نیم متر به سمت عقب رفت. این کاوشگر در مدت ۳۳ دقیقه توانست این مسیر شش و نیم متری را طی کند.

مریخ‌نورد ناسا سپس از مسیر حرکت خود در خاک مریخ عکس گرفت.

آنایس ظریفیان، مسئول تست حرکتی در آزمایشگاه جت ناسا در کالیفرنیا در یک نشست خبری گفت: «فکر نمی‌کردم با دیدن اثر چرخ‌های مریخ‌نورد اینقدر خوشحال شوم.»

وی افزود: «نخستین جابجایی در سطح مریخ به طرز فوق‌العاده خوبی پیش رفت و این یک نقطه عطف بزرگ برای ماموریت است.»

مریخ نورد پشتکار می‌تواند ۲۰۰ متر را در یک روز مریخی طی کند. روزها در مریخ کمی طولانی‌تر از زمین هستند. این جابجایی پنج برابر سریعتر از مریخ نورد دیگر با نام «کنجکاوی» است. مریخ‌نورد «کنجکاوی» در اوت ۲۰۱۲ بر روی مریخ فرود آمد و همچنان فعالیت خود را پیگیری می‌کند.

محققان ناسا بر سر اینکه مریخ‌نورد «پشتکار» در کدام بخش مریخ فرود بیاید ماه‌ها بررسی کرده بودند. در نهایت «پشتکار» در تاریخ ۱۸ فوریه در دهانه «جزرو» فرود آمد. این گودال حدود ۲۵۰ متر عمق دارد و از برخورد یک شهاب سنگ آسمانی به وجود آمده است. دانشمندان این ناحیه را منطقه خوبی برای جستجو در خصوص حیات میکروسکوپی تصور می‌کنند، چرا که حدس می‌زنند سه تا چهار میلیارد سال پیش در این مکان یک دریاچه وجود داشته است.

یکی از ماموریت‌های مریخ‌نورد «پشتکار» جمع آوری نمونه‌های سنگی است که با ماموریت بعدی به زمین برگردانده می‌شوند تا از طریق این سنگ‌ها ردپای حیات باستانی در سیاره سرخ بررسی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاوشگر پشتکار اولین نمونه از هسته سنگ در مریخ را با موفقیت جمع‌آوری کرد

جستجوی حیات فرازمینی در مریخ؛ عملیات حفاری کاوشگر ناسا آغاز شد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟