اصلاح قوانین فوتبال؛‌ داوران برای خطای هَند غیرعمد کمتر سوت می‌زنند

قوانین جدید در بازی فوتبال
قوانین جدید در بازی فوتبال Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیأت بین‌المللی فوتبال، بالاترین نهاد قانون‌گذاری در این ورزش، روز جمعه ۱۵ اسفند (۵ مارس) تصمیم جدید خود را درباره خطای هند غیرعمد اعلام کرد.

آگهی

هیأت بین‌المللی فوتبال، بالاترین نهاد قانون‌گذاری در این ورزش، روز جمعه ۵ مارس (۱۵ اسفند) تصمیم جدید خود درباره خطای هند غیرعمد را اعلام کرد.

تصمیم تازه پس از صحنه جنجالی داوری در مسابقه پنج‌شنبه شب لیگ برتر انگلیس میان تیم‌های تاتنهام و فولهام گرفته شده است. در این بازی بازیکنان فولهام یک گل به ثمر رساندند، ولی چون قبل از آن توپ به دست هم‌تیمی زننده گل برخورد کرده بود، داور با اعلام خطای هَند، گل را مردود اعلام کرد.

اکنون مقامات قانونگذار در فوتبال می‌گویند داوران باید با دیده اغماض بیشتری به خطای هند غیرعمد نگاه کنند و به جای سوت‌زدن سریع، شرایط را در نظر بگیرند.

اعضای هیات بین‌المللی فوتبال (IFAB) که به صورت آنلاین و در جلسه ویدئوکنفرانسی حضور یافته بودند متن قانون پیشین را به صورت جزئی تغییر دادند و چشم‌پوشی از هند غیرعمد را منوط به این کردند که «منجر به گل توسط یک هم‌تیمی، یا خلق یک موقعیت گل شده باشد.»

در نتیجه مطابق قانون جدید، برخورد تصادفی توپ در چنین موقعیتی خطا نخواهد بود.

اصلاحات جدید به بند ۱۲ قانون داوری جهانی فوتبال اضافه می‌شوند و از ابتدای ماه ژوئیه سال جاری (۱۰ تیر) اجرایی خواهند شد.

این بند پیشتر در سال ۲۰۱۹ یک بار اصلاح شده بود، با این حال از زمان این اصلاح، انتقادات و جدال‌های بی‌پایانی را پیرامون مجازات هند غیرعمد در محوطه جریمه برانگیخته بود.

صحنه جنجالی هند در بازی پنجشنبه تاتنهام و فولهام بحث‌های فراوانی را برانگیخت

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فدراسیون فوتبال اروپا، یوفا، در ماه نوامبر گذشته از فیفا خواسته بود که قانون خود را در مورد خطای هند در محوطه جریمه تغییر دهد چرا که «باعث بروز بسیاری از تصمیمات ناعادلانه و سبب ایجاد ناامیدی و ناراحتی فزاینده در جامعه فوتبال شده است.»

هیات بین‌المللی فوتبال با ۸ عضو جلسات خود را برگزار می‌کند که ۴ تن از آنان منصوب فیفا هستند و ۴ عضو دیگر را به طور تاریخی نماینده‌‌های فوتبال انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند تشکیل می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش رئیس فیفا به ماجرای «دست ندادن داوران زن با شاهزاده قطری»: سوء تفاهم شده است

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند