کاسه عتیقه ۳۵ دلاری ۵۰۰ هزار دلاری از آب در آمد؛ نمونه‌ای دیگر در موزه ملی ایران است

کاسه عتیقه چینی
کاسه عتیقه چینی Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این شئ یک کاسه چینی نادر متعلق به قرن ۱۵ میلادی است که قیمت واقعی آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار (۲۴۸ تا ۴۱۴ هزار یورو) تخمین زده شده و قرار است که در حراجی معروف ساتبیز به فروش گذاشته شود.

آگهی

زمانی که تصمیم می‌گیرید وسایل قدیمی موجود در انباری‌تان را دور بیندازید یا بفروشید، مواظب باشید عتیقه‌جات در میان آنها نباشد، زیرا یک فرد اهل ایالت کنتیکت آمریکا در حراج وسایل انبارش، یک کاسه کوچک چینی را ۳۵ دلار فروخت بدون آن که بداند این شئ، عتیقه گرانبهایی بوده است.

این شئ یک کاسه چینی نادر متعلق به قرن ۱۵ میلادی است که قیمت واقعی آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار (۲۴۸ تا ۴۱۴ هزار یورو) تخمین زده شده و قرار است که در حراجی معروف ساتبیز به فروش گذاشته شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نام خریدار این کاسه گرانبها فاش نشده، اما گفته شده او یک فرد علاقه‌مند به عتیقه‌جات است و زمانی که این ظرف را دیده، به درستی حدس زده که باید عتیقه گران‌قیمتی باشد.

قطر این کاسه سفید حدود ۱۶ سانتی‌متر استو با نقش گل و طرح‌های دیگر از جنس کبالت آبی‌رنگ تزئین شده است. از این نوع کاسه تنها ۶ نمونه دیگر در جهان یافت شده که قرار است هر ۷ کاسه به عنوان بخشی از حراج صنایع دستی قدیمی چین در ۱۷ مارس در ساتبیز در نیویورک به حراج گذاشته شوند.

خریدار این کاسه اطلاعات و عکس‌های کاسه چینی خود را از طریق پست الکترونیکی به ساتبیز فرستاده و از آنها درخواست ارزیابی کرده بود. آنجلا مک آتیر و هانگ یین، کارشناسان حراجی سرامیک و هنر چینی می‌گویند هر هفته نامه‌های الکترونیکی زیادی از این دست دریافت می‌کنند، اما این یکی از اشیایی بوده که اتفاقا آنها آرزو داشتند روزی پیدا شود.

خانم مک‌آتیر که معاون ارشد ساتبیز و رئیس بخش کارهای هنری چین است، می‌گوید: «برای هر دوی ما بلافاصله مشخص شد که با چیز بسیار ویژه‌ای سر و کار داریم. سبک نقاشی، شکل کاسه و تک‌رنگ آبی آن، دقیقا از ویژگی‌های ظروف چینی در اوایل قرن ۱۵ است.»

به تأیید این کارشناسان، کاسه یافت شده مربوط به دهه ۱۴۰۰ میلادی است. آنها بدون آزمایش علمی به این نتیجه رسیده‌اند و بر پایه دانش خود و نیز آموزش‌هایی که دیده‌اند، تنها با نگاه کردن و لمس، متوجه قدمت شئ و تعیین دوره آن شدند.

مک آتر و یین مشخص کردند که این کاسه مربوط به دوران پادشاهی یونگل، سومین حاکم سلسله مینگ در چین بوده و برای دربار یونگل ساخته شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این کاسه در قسمت داخلی با یک مدالیون در پایین و نقوش گل و شاخ و برگ دور آن تزئین شده است. قسمت بیرونی آن نیز شامل چهار شکوفه نیلوفر آبی، گل صد تومانی، گل داوودی و گل انار است. همچنین در بالای هر دو قسمت بیرونی و داخلی، موتیف‌های پیچیده‌ای وجود دارد.

به گفته کارشناسان، شش کاسه دیگر از این نمونه در خارج از آمریکا هستند که بیشترشان در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. از جمله دو تا از این کاسه‌ها در موزه ملی کاخ تایپه در تایوان، دو تا در موزه‌های لندن و یکی هم در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد.

معلوم نیست که این کاسه چگونه از بساط انباری شهروند آمریکایی سر در آورده است اما مک آتر می‌گوید احتمالا این شئ از طریق انتقال نسل به نسل در میان افراد یک خانواده به اینجا رسیده اما هیچ کدام از آنها ارزش واقعی آن را نمی‌دانسته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس اروپا از قاچاقچیان ۱۹ هزار قطعه شیء عتیقه کشف و ضبط کرد

فروش ۳۷ میلیون دلاری یک کاسه چینی در حراج رکورد شکست

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک