عابدینی به یورونیوز: برای حذف لابی‌گری در انتخابات فدراسیون فوتبال باید اساسنامه را اصلاح کرد

امیر عابدینی
امیر عابدینی Copyright خبرگزاری‌های ایران
Copyright خبرگزاری‌های ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امیر عابدینی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال پیش‌بینی کرده بود که شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال می‌شود. وی درباره حضور علی کریمی در انتخابات امروز به یورونیوز گفت که می‌خواسته این حرف را به او برساند که باید ابتدا از کمیته‌ها شروع کند.

آگهی

شهاب‌الدین عزیزی خادم در حالی امروز رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد که امیر عابدینی که خود برای دوره‌ای در این سمت بود حدود دو هفته پیش گفته بود که رقابت اصلی برای کسب این سمت، بین کیومرث هاشمی و عزیزی خادم است و در نهایت آقای عزیزی خادم، برای دوره چهار ساله رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌شود.

با محقق شدن این پیش‌بنی برخی با نگاه تردید به انتخابات امروز نگاه کردند که در آن چهار نامزد نهایی یعنی مصطفی آجرلو، شهاب‌الدین عزیزی خادم، علی کریمی و کیومرث هاشمی به رقابت پرداختند. در دور نخست رای گیری از مجموع ۸۷ رای کیومرث هاشمی ۲۴ رای و شهاب‌الدین عزیزی خادم ۳۵ رای، علی کریمی ۹ رای و مصطفی آجرلو ۱۸ رای کسب کردند و یک رای باطله نیز ثبت شد. در دور دوم رای گیری شهاب‌الدین عزیزی خادم با ۴۹ رای به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد

اما با مشخص شدن نتایج علی کریمی در جمع خبرنگاران گفت: «باید با تأخیر روز مهندس را به تمام مهندسان تبریک بگویم.» سخنی که گمانه‌زنی‌ها را بیشتر کرد اما امیر عابدینی در گفت‌وگو با یورونیوز موضوع مهندسی انتخابات فدراسیون فوتبال را به شدت رد می‌کند و می‌گوید «در انتخاباتی که تمام افرادی که قرار است رای دهند ۸۰ نفر هستند چنین چیزی امکان ندارد.» وی همچنین تصریح کرد که می‌خواسته به علی کریمی این حرف را برساند که باید ابتدا از کمیته‌ها شروع کند.

گفت‌وگوی مهرداد صادقی خبرنگار یورونیوز فارسی درباره انتخابات امروز فدراسیون فوتبال، آینده فوتبال ایران و امکان اصلاح اساسنامه فوتبال پیش روی شما قرار دارد:

یورونیوز: نظرتان را درباره نتیجه انتخابات فدراسیون فوتبال بگویید. شما قبلا این موضوع را پیش‌بینی کرده بودید.

امیر عابدینی: گاهی اوقات حرف‌های کلیشه‌ای می‌شنوم که کمی آزارم می‌دهد. اگر زمانی میلیون‌ها نفر پای صندوق رای بروند، شاید چنین انتخاباتی را بتوان مهندسی کرد. ولی در انتخاباتی که تمام افرادی که قرار است رای دهند ۸۰ نفر هستند چنین چیزی امکان ندارد. ترکیب مجمع فدراسیون فوتبال مشخص است که شامل هیات‌ها، مدیر باشگاه‌های لیگ برتر، لیگ یک، دو، فوتسال، فوتبال زنان است و این افراد حق رای دارند.

طبیعی است که بر اساس شناخت و تحقیق رای داده می‌شود. کسانیکه دستی بر آتش ورزش دارند در این انتخابات به‌عنوان نامزد شرکت کردند و هر کدام نیز یک پیشینه ورزشی و فوتبالی دارد.

گل سرسبد فوتبالی‌ها آقای علی کریمی بود اما آقای علی کریمی از نظر هیات‌ها، از نظر مدیران باشگاه‌ها به عنوان یک مدیر فوتبالی شناخته شده نیست بلکه به‌عنوان یک فوتبالیست شناخته شده است. در نتیجه انتخابات را می‌شد پیش‌بینی کرد.

آقای کیومرث هاشمی با پیشینه کمیته ملی المپیک، باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال آمد اما چون خیلی دیر آمده بود، در رقابت عقب افتاد. پیش‌بینی من روی آقای عزیزی خادم بود و خوشبختانه قطعی هم شد.

یورونیوز: با توجه به اینکه شما بسیار راحت به این پیش‌بینی رسیدید و این پیش‌بینی هم محقق شد چرا اساسا باید انتخاباتی برای فدراسیون انجام شود؟

امیر عابدینی: تمام انتخابات قابل پیش‌بینی است حتی انتخاباتی که ۱۶۰ میلیون نفر رای می‌دهند. چرا؟ چون باید داده‌ها را داشته باشی و بدانی که طبق چه محورهایی بررسی و تجزیه و تحلیل و در نهایت پیش‌بینی می‌کنی.

یورونیوز: یعنی به این صراحت؟

امیر عابدینی: بله به این صراحت. توضیح می‌دهم که چرا. وقتی آقای بهاروند به‌عنوان نایب رئیس آقای عزیزی خادم معرفی می‌شود و آقای عزیزی خادم به‌عنوان نایب رئیس آقای بهاروند معرفی می‌شود، این یعنی ۳۵ رای هیات‌ها. آقای بهاروند از هیات‌ها آمده است و سال‌ها در هیات‌های فوتبال کار کرده است و در نایب رئیسی دوم قرار گرفته و با هیات‌ها و مدیران باشگاه‌ها در سازمان لیگ کار کرده است. در سازمان لیگ آدم ناموفقی نبوده است. این آدم گفته که آقای عزیزی خادم را نایب رییس خودم می‌کنم. آقای عزیزی خادم هم گفته اگر رای بیاورد آقای بهاروند را نایب رئیس خودش می‌کند. پس این یک ائتلاف حساب شده و دقیق بوده است که طبق آن می‌شد گفت که ۳۵ تا ۴۰ رای را در اختیار دارند.

مرحله بعد باقی می‌ماند. کسی که رای بیشتر را در مرحله نخست دارد، طبیعی است که از رای سوخته نامزدهایی که کنار می‌روند، رای کسب می‌کنند که ۱۴ رای هم از آنجا گرفت و اول شد. این موضوعی نیست، من که عمری است در فوتبال هستم نتوانم پیش‌بینی کنم. قاعدتا با کمی کارشناسی قابل پیش‌بینی بود.

اتفاقا این انتخاب است. انتخاباتی است که از فیلترهای مختلفی گذشته است. ما این بار باید این انتخابات را به فال نیک بگیریم. چون برای نخستین بار است که با مر قانون یعنی قانون فیفا تطابق دارد. این انتخابات ناظر فیفا داشته و حساب شده بوده است.

خبرگزاری مهر
طرحی از چهار نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال ایرانخبرگزاری مهر

یورونیوز: شما زمانی خودتان رییس فدراسیون فوتبال ایران بودید و با ساختار این نهاد کاملا آشنا هستید. آیا امکانش وجود دارد تغییری در ساز و کار انتخابات در آینده در فدراسیون فوتبال ایجاد شود تا لابی‌گری نقشی نداشته باشد؟

امیر عابدینی: این سوال شما سوال نیست. این دغدغه است. دغدغه درستی هم است. یک مجمعی از دو- سه ترکیب و کانون درست شده است. کاملا می‌توان گفت که کفه ترازو به سمت کیست، به سمت هیات‌ها است یا باشگاه‌ها؟ ما در لیگ برتر ۱۶ باشگاه داریم که هر ۱۶ باشگاه شرکت می‌کنند. از لیگ یک، هشت تا شرکت می‌کنند. به لیگ دو که می‌رسد این عدد دو تا می‌شود. در فوتبال بانوان یک رای وجود دارد. در فوتسال هم سهم یکی است. مربیان، داوران هر کدام یک رای است. بنابراین رای قالب می‌شود هیات‌ها. بنابراین هیات‌ها می‌توانند نقش اصلی را ایفا کنند.

شما می‌توانید به‌عنوان دغدغه بگویید که اینجا ایراد دارد. من هم این موضوع را تایید می‌کنم. این مشکل باید برطرف شود. قرار بود هم برطرف شود.

آگهی

یورونیوز: آیا این چیزی است که فیفا تایید کرده است؟

امیر عابدینی: متاسفانه چیزی را در اساسنامه بر اساس آن رای می‌دهند، همین است. هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است و هیچ خلافی مرتکب نشده‌اند. این طبق اساسنامه است. باید اساسنامه را اصلاح کرد. باید وزنه را برابر کرد و رای هیات‌ها را شکاند. من اعتقاد دارم که می‌توان این کار را کرد. یعنی عملا هیات‌ها دارند فوتبال کشور را اداره می‌کنند. این هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند خوب نباشد. اگر هیات‌ها اشتباه کنند اشتباه مرگباری برای فوتبال است چون کنترل سیستماتیک نمی‌توان انجام داد.

من به شکل‌های مختلف سعی کردم به آقای کریمی این حرف را برسانم که تو الان باید از کمیته‌ها شروع کنی و حضور علی کریمی در کمیته‌ تیم‌های ملی هم برای فوتبال، هم برای فدراسیون و هم برای شخص خودش بسیار مفید است.
امیر عابدینی

یورونیوز: با انتخابات امروز مشخص شد که آمدن فوتبالی‌ها برای در اختیار گرفتن مدیریت نتیجه‌ای ندارد که یک بخش آن ساز و کار و ساختار برگزاری انتخابات است و یک بخش دیگر گفته می‌شود، هیچ عزم و اراده‌ای وجود ندارد که به فوتبالی ها میدان داده شود. اگر فکر می‌کنید این نظر درست است دلیل آن چیست؟

امیر عابدینی: من فکر می‌کنم درست نیست. همه روسای فدراسیون‌ها را نام می‌برم، همه فوتبالی بودند. از حسین آبشناسان، ناصر نوآموز، داریوش مصطفوی، محمد دادکان، امیر عابدینی، تاج و … آقای کفاشیان تنها کسی بود که در دو و میدانی فعالیت کرده بود. اما بقیه همه فوتبالی بودند یعنی یا فوتبالیست بودند یا در فوتبال مدیریت کرده بودند. معنا و مفهوم مدیریت یعنی هدایت کردن، بودجه را شناختن، سیستم داشتن. شما باید شاخص‌های مدیریت را بشناسید. نمی‌شود یکباره آمد و گفت من ستاره فوتبالم و حال می‌توانم مدیر فوتبال هم باشد.

من به شکل‌های مختلف سعی کردم به آقای کریمی این حرف را برسانم که تو الان باید از کمیته‌ها شروع کنی و حضور علی کریمی در کمیته‌ تیم‌های ملی هم برای فوتبال، هم برای فدراسیون و هم برای شخص خودش بسیار مفید است.

آگهی

آقای عزیزی خادم ۱۶ سال در فوتبال حضور دارد تا اینکه نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال شد. دوره قبل برای نایب رییسی رای نیاورد. اعتقاد دارم، علی کریمی، بر اساس اینکه یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌های کشور است، نامزد شد. کار خوبی هم کرد. به هر حال محک است. اما کاش چنین افرادی ابتدا دوره‌ای را در مدیریت ببینند.

یورونیوز: اما مشکلاتی در این سال‌ها گریبانگیر فوتبال ایران را گرفته ماحصل مدیریت آدم‌هایی است که به قول شما تجربه مدیریت دارند. حال پیش‌بینی شما از آینده فوتبال ایران با آقای عزیزی خادم چیست؟

امیر عابدینی: به کارنامه آقای عزیزی خادم کسی رای نداده است، در حال حاضر به برنامه ایشان و سابقه مدیریتی او رای داده شده است. اینکه کارنامه‌اش چه خواهد بود یکسال دیگر مشخص می‌شود. کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. آقای عزیزی خادم با یک برنامه‌ای آمده که در آن ادعا کرده است. مجمع به این ادعا رای داده است. باید یک سال صبر کرد و مدیریت را دید. اگر نتوانست برنامه‌هایش را اجرایی کند همان وزنه‌ای که به او رای داد می‌تواند جمع شود و او را استیضاح کند. همان کاری که در تمام دنیا انجام می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نایب رئيس فدراسیون فوتبال ایران به اتهام کلاه‌برداری بازداشت شد

گفتگو با رئیس فدراسیون فوتبال ایران؛ از سرنوشت پرونده ویلموتس تا حضور زنان در ورزشگاه

سرمربی سابق پرسپولیس،‌ سپاهان و تیم ملی امید ایران در گذشت