ترکیه برای بازگشت به پروژه ساخت اف‌۳۵ مشاور حقوقی استخدام کرد

یک فروند جنگنده اف۳۵ در آشیانه فرودگاهی نظامی در امارات
یک فروند جنگنده اف۳۵ در آشیانه فرودگاهی نظامی در امارات Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشارکت ترکیه در پروژه ساخت جنگنده‌های اف۳۵ در سال ۲۰۱۹ و پس از خرید سامانه دفاع‌ موشکی اس۴۰۰ از روسیه متوقف شده بود.

آگهی

ترکیه برای بازگشت به پروژه ساخت جنگنده‌های اف۳۵، با یک شرکت خدمات حقوقی در واشنگتن قرارداد بسته است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ و پس از خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه، با این توجیه که دفاع موشکی روسیه تهدیدی برای جنگنده‌های اف۳۵ به شمار می‌رود، ترکیه را از مشارکت در طرح تولید این گونه هواپیمای رزمی پیشرفته کنار گذاشت.

آنکارا بیش از یکصد فروند اف۳۵ سفارش داده و قرار بود در روند تولید این جنگنده مشارکت کند.

خبرگزاری روزیترز روز جمعه گزارش داد ترکیه با شرکت حقوقی آرنولد اند پورتر (Arnold & Porter) با هدف دریافت مشاوره استراتژیک و تاثیرگذاری بر مقام‌های آمریکایی قراردادی ۶ ماهه به مبلغ حداقل ۷۵۰هزار یورو منعقد کرده است.

آنکارا پیش از این توقف مشارکت ترکیه در پروژه ساخت اف۳۵ را غیرعادلانه ارزیابی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور ابراز امیدواری کرده بود که مناسبات ترکیه و ایالات متحده در دوره بایدن بهبود یابد.

شرکت صنایع دفاعی اس‌اس‌تک، تحت مالکیت ریاست صنایع دفاعی ترکیه (اس‌اس‌بی)، این قرارداد را با شرکت خدمات حقوقی آرنولد اند پورتر منعقد کرده است. براساس این قرارداد، آرنولد اند پورتر متعهد شده است که با توجه به پیچیدگی‌های ژئوپولیتیک و تجاری اختلاف، به ترکیه برای بقا در پروژه مشترک ساخت جنگنده مشاوره دهد و همچنین با مقام‌های سیاسی و تجاری ایالات متحده، رایزنی کند.

با وجود خروج ترکیه از این طرح مشترک در دسامبر سال گذشته و تحریم صنایع دفاعی این کشور، پنتاگون اعلام کرده بود که به همکاری با پیمانکارهای ترکیه برای ساخت قطعات کلیدی جنگنده‌های اف۳۵ ادامه خواهد داد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

فخرالدین آلتون، مدیر روابط عمومی دولت ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور پیشاپیش پول چند فروند جنگنده اف۳۵ را پرداخت کرده و حتی مبلغی برای تضمین تحویل هواپیمایی داده که هرگز به این کشور نرسیدند.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، پس از نشست در نشست وزرای دفاع ناتو اعلام کرد که در جریان گفت‌وگو با همتایان خود هشدار داده است که «محدودیت‌های مجوز [مشارکت در طرح مشترک تولید اف۳۵] به دلیل تحریم‌ها یا حتی تهدید به تحریم» تنها روابط میان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی را تضعیف خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا آمریکا با فروش جنگنده‌های اف۱۶ به جای اف۳۵ به ترکیه موافقت می‌کند؟

آمریکا ترکیه را از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت

رویترز: آمریکا دیگر خلبان‌های جنگنده‌های اف-۳۵ ترکیه را آموزش نمی‌دهد